Resa 320 mil! (Tänka på?)

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Jaha nu var det dags att ta hojen för ett äventyr. Har planer på att ta min Kawa Tengai 650 till Kroatien för en semester det är väl ungefär ca 320 mil dit. Jag ska vara där ca 3 månader med hojen!

Efterssom det e första gången för mig, där jag åker en sådan lång sträcka så frågar jag er kunniga som vet vad man ska tänka på innan man ger sig iväg?

Vad rekomenderar ni att jag ska ordna med hojen innan resan tar fart? Den har rullat ca 3100 mil, eller ska jag ta kanske min Suka GSX 400 FWS istället:D.

Väldigt tackssam för bra svar!!!:tummenupp

2892644 Jaha nu var det dags att ta hojen för ett äventyr. Har planer på att ta min Kawa Tengai 650 till Kroatien för en semester det är väl ungefär ca 320 mil dit. Jag ska vara där ca 3 månader med hojen!

Efterssom det e första gången för mig, där jag åker en sådan lång sträcka så frågar jag er kunniga som vet vad man ska tänka på innan man ger sig iväg?

Vad rekomenderar ni att jag ska ordna med hojen innan resan tar fart? Den har rullat ca 3100 mil, eller ska jag ta kanske min Suka GSX 400 FWS istället:D.

Väldigt tackssam för bra svar!!!:tummenupp
Byt drivpaket, däck och olja+filter innan du drar. Sen är det bara be en stilla bön för att skiten håller o dra iväg :yoparty

Har själv funderat på att dra till kroatien en sväng i sommar, dock inte i 3 månader. :-)

Tandborste, badbrallor och visakort var väl min plan. Ett par extra kallingar kanske!

Däcken är relativt nya, Oljan ska bytas den har jag inte bytt sen jag köpte den, drivpaketet e väl så där...och bensin e väl bra att ha med sig en dunk med typ 5 liter, tengai har ju en stor tank på typ 20 liter eller något vet ifan hur mycket den har riktigt? men 3000 på en sådan hoj e ju inget så det borde ju inte vara några problem fast man vet ju alldrig..åkte ner med våran volvo s80 hade 1500 mil på mätaren biljäveln dog mitt på autobahn sån otur man kan ha ibland...:huvet

Grattis då kommer du sannolikt att få ett minne för livet!

Jag vet ej hur insatt du är i körning och semestra utomlands, men har du kolla på alla papper som skall vara med och hur man packar, vad man ska ha med? Det är del att tänka på. Den som svarar kortfattat att det bara är att åka har sannolikt inte gjort nån längre rutt själva.

Nu är det inte säkert att jag får med allt. Du kan få info från Motormännen om saker att packa och papper som behövs. Se till att fixa papperna i tid!
Pass
Visum behöv ej i länderna på vägen ner
Internationellt körkort (beställ via SMC eller motormännen, rabatt på SMC om du är medlem)
Registreringsbevis (krävs bl a i Polen)
Första förband (krävs bl a i Österike)
Grönt försäkringskort, internationellt försäkringsbevis. Kolla att försäkringen gäller!
Tankkort
kreditkort (visa, master)
valuta (växla gärna 300-1500 sek per land i förväg så slipper du problem första dagen per land)

Karta (ganska detaljerad Europakarta, ca 1:450 000), mer detaljerade landskartor köper du på bensinstationer i resp land, ca 1:200 000
Glosor/ordlistor för resp land, Lonely Planet (underlättar mkt)
MP3
några öronproppar
mörkt visir
vattenflaska, testa gärna vattenpåse och slang så kan du dricka i farten (tidsbesparande)
Kedjespray, avfettning/YES, trasa
ev olja
Visirputs
regnkläder (även handskar och stövlar)
ev extra handskar
halsduk
spännband (med spel) till färjor (en räcker)
enklare spännband 1-2 m
Punkteringslagningssats (BMW:s vulksats, ca 350 sek)

gasolkök m m (om du tänkt den varianten, rekommenderas för bättre frihet)
sidenlakan (skönt i värmen och vid smutsiga sängkläder)
solkräm
inte så många ombyten (max 4), ta med lite tvättmedel
tunn tvättlina, ca 6 m (3 mm) Naturkompaniet

Packväskor: se till att de sitter fast bra och inte riskerar att bränna hål på.
vattentäta packtuber i mjuka packväskor om du inte har hårda.
Mindre ryggsäck för promenader m m, kan packas in eller som väska på sadeln/pakethållaren.
Använd tankväska

Är däcken nästan nya så OK, men annars byt i förtid så slipper du säkert byta under färden (om du inte får punka).
Slovakien var ganska hopplöst att få tag i däck. Tjeckien går ganska bra. Polen sådär. Kroatien antagligen bäst, förutom Österike, Italien o Tyskland.
Kolla bromsbelägg
dags byta bromsvätska?
Byt olja +filter, ev ta med extra filter (beroende på intervall)
Fräscht drivpaket

Är du ovan med utlänsk trafik så ta det lugnt. Håll avstånd, titta ofta i backspeglarna. Du måste kliva åt sidan för du kommer att möta bilar m m som kör om trots möte (gäller både för bil o mc). Polen värst, Italien lite bättre. (Vietnam, Kambodja oj oj! :skrämd )

Ta gärna Polenfärjan från Nynäshamn ned.
Autobahn m m är grymt tråkig och delvis farlig med tvära inbromsningar. Dessutom kommer du ha lite svårt att hålla tempo vid lite trafik.

Kroatien är jättefint med enormt fint vatten, öar m m. Se till att åka lite offroad.
Slovakien är fint.
Bergen mellan södra Polen och Tjeckien och Slovakien är mkt fina.

Tack så mycket för ditt svar det var mycket givande. Redan utskrivet och packningen börjar snart har väl tänkt att åka i mitten på Maj. Så jag får se vad som ska göras med hojen kanske köper jag en bättre det det får jag se.. Annars har jag funderingar på att övernatta i tyskland på något hotel och sedan köra från morgon till kväll ner till Kroatien. Har ju GPS så att hitta borde inte vara några problem. Det som jag e mest orolig för är att åka på autobahn där många kör över 200 knyck vet inte riktigt hur fort mig går blir väl att åka mellan 120 -130 om den orkar det..

Surt att det är så dyrt med försäkringar annars hade jag köpt mig en lite starkare hoj kanske en kawa 1000 den nya modellen eller möjligen en BMW offroad de e riktigt fina..

Surt att det är så dyrt med försäkringar annars hade jag köpt mig en lite starkare hoj kanske en kawa 1000 den nya modellen eller möjligen en BMW offroad de e riktigt fina..

Jag kollade lite tidigare på en BMW 1200gs. Den var inte alls dyr att försäkra med BMW märkesförsäkring. Bara några tusenlappar helförs/helår. Hon i affären rekommenderade den skarpt, men det blev en annan i alla fall. :)

Det blir garanterat ett minne för livet men om det blir ett trevligt minne eller en mardrömsresa väljer du själv.

Att ligga och sträckköra på autobahn i 120 med en offroadstånka med en övernattning låter helt värdelöst, du kommer tröttna efter en timme. Det är en bit ner till Kroatien (var där förra sommaren).
Mitt råd är att du kör småvägar och tittar på roliga saker längs vägen, låt det ta tid, du har ju 3 månader på dig! Ta en 5-7 dagar på dig och upptäck Europa.
Om du bara ska köra ner fort på autobahn så är mitt råd att byta hoj, en Busa, ZX12R eller Blackbird passar för den typen av snabbtransport.

Jo det verkar som ett mycket intessant förslag.. Oj de hojar som du nämner puhh jo har man någon av dessa så går det nog undan kanske lite för snabba för mig då jag e lite galen...:squid och gillar att köra fort. var och tittade på en Kawa ER 5 -05 kan det vara ett bättre alternativ?

Surt att man inte har någon polare som man kan åka ner med....

ÄCHH..... Man lever bara en gång på denna jord varför inte ta lite risker.

Näää men visst på autobahn kan man nog ta i lite för mycket och då går det säker mkt illa...:rolleyes:

Aha... Du är en sån där som skulle köra ihjäl dig DIREKCT :tungan

ha ha, klockren.........

Jag är själv Kroat från Kroatien......Föd i en liten stad som heter Virovitica i provinsen Slavonija.
Tänkte själv ta hojen dit ner men vågar inte åka med min SV650S så det får bli nästa sommar då jag köper en 1000cc hoj.

Som sagt det blir jo en minne för livet och Kroatiens stränder är helt underbara. Se till att ordna allt med alla papper & försäkring.

Sen så har vi några lagar i Kroatien som man inte tänker på, du måste ha med dig Första förband , Ägarbevis , en sats extra glödlampor och en grön flourscreenad väst. Tror inte det är så farligt nu då men blir man stoppad så kan dom vara petiga. Du slipper jo böta men får muta dom istället lite ha ha ha......Bjuda på cevapi & raznjici och öl.........

Och försöker du smita så jagas du av Honda Fireblade ha ha ha :yoparty

Bifogat

• PolicijaHond1V.jpg
    PolicijaHond1V.jpg
    8.4 KB · Visningar: 946
  • 28236_cbr_1000_3_220.jpg
    28236_cbr_1000_3_220.jpg
    47.7 KB · Visningar: 941
Jo det verkar som ett mycket intessant förslag.. Oj de hojar som du nämner puhh jo har man någon av dessa så går det nog undan kanske lite för snabba för mig då jag e lite galen...:squid och gillar att köra fort. var och tittade på en Kawa ER 5 -05 kan det vara ett bättre alternativ?

Surt att man inte har någon polare som man kan åka ner med....

En ER 5 skulle inte jag orka åka runt på i stan ens, ska du åka långt lär du väl ha nå vettigt att åka på om du ändå ska byta.

Jag e själv från Bosnien staden Banja Luka... så visst vet jag mycket om kroatien riktigt skönt ställe åker dit med bil varje år men hade tänkt pröva med hojen nu och se hur det blir.. Mycket lättare med hoj än bil skulle jag tro när man väl e framme i Kroatien...:tummenupp

Glöm inte att skaffa ett njurbälte eller ett ryggskydd med ett rejält stöd. Det kan börja kännas i ryggen efter 100 mil landsväg annars... Och en stånka på offroaddäck, som vibrerar som en asfaltspadda... brrrrrrrr :näsblod

EDIT: Vafan, du har ju 3 hojar... :confused: Sälj iväg dem och hitta en schysst Honda Transalp eller AfricaTwin?

Men e inte min Tengai typ nästan samma hoj som African Twin och transalp.. :va Jo visst skulle det vara skönt att sälja av de och köpa något grymt men när man väl tänker efter så orkar man fan inte hålla på med alla prutnissar och jobbiga nyfikna som bara ringer för att fråga en massa. sen ahr man ju "sista pris,kompis"..puhh vad trött man blir på det....hmm vad kan man få för mina hojar;

Tengai: kanske runt 22.000 kr
LTD: 10.000 kr
SUZUKIN: 13.000 kr

-45.000 kr kanske kan man få något vettigt för de pengarna...:va

Tack så mycket för ditt svar det var mycket givande. Redan utskrivet och packningen börjar snart har väl tänkt att åka i mitten på Maj. Så jag får se vad som ska göras med hojen kanske köper jag en bättre det det får jag se.. Annars har jag funderingar på att övernatta i tyskland på något hotel och sedan köra från morgon till kväll ner till Kroatien. Har ju GPS så att hitta borde inte vara några problem. Det som jag e mest orolig för är att åka på autobahn där många kör över 200 knyck vet inte riktigt hur fort mig går blir väl att åka mellan 120 -130 om den orkar det..

Jag ser att har rutin att åka denna sträcka, men för guds skull försök inte att åka från Tyskland till Kroatien på en dag. Dels är det stor risk att du kör åt hel.. för att du blir för trött och om det ens går (ca 100-200 mil beroende på var i t du hamnar). Att dunka Autobahn även över 150 är grymt tröttande. Jag har provat med betydligt bekvämare hojar (Blackbird och K1200S) och det är inte skoj. Du har ju tid på dig. Ta mindre vägar och njut istället.
Ta vägen genom Polen istället - Tyskland tycker jag är skit. Längre men roligare, dock möjligen lite farligare (trafiken).

Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back