Stämmer det du säger,,, absolut.. Ska väl kika om jag kan få dessa sålda men orka puhh...Men har du åkt på en tengai? De e inte så pjokiga faktisk stor tank, annan luft burk på den dvs inte lika seg, och så e de relativt pålitliga..
Jo det har jag. Inte långa sträckor men det räckte. Har åkt de flesta av de vanligaste landsvägscyklarna, en del ger intryck som man minns. Inga speciella minnen från Tengai dock, förutom att jag gång på gång blev, och fortfarande minns, påmind om att 1 cylinder är för lite om man ska åka landsväg. Och så hatar jag det där gnisslande ljudet som en del av dem har, som om någon hyperventilerar i en visselpipa... Som om inte vibrationerna från däcken är illa nog, när man är på touringsemester och åker 99% asfalterade vägar, lägg till ett irriterande ljud och en vibrerande motorgång, som om den hade astma och har dödsryckningar 3000 gånger i minuten. Jag ska dock erkänna att jag aldrig kört en stor-stånka med moddad luftburk och utblås. Men kan inte tänka mig att den vibrerar mindre, däremot kanske ljudet inte är lika torterande att lyssna på i timme efter timme...
EDIT: Undrar hur lång tid det skulle ta att få tillbaka känseln i kroppen efter 100 "snabba" motorvägsmil på en stånka? Någon som provat?
Men det e som du säger kanske satsa på en AfricaTwin har faktiskt velat ha en sådan länge men de e inte så snygga.
En AfricaTwin kan faktiskt se rätt bra ut med lite moddning om man inte gillar originalet...
Svenskt företag,
www.touratech.se
Sen den Yamaha Super Ténéré tror jag faktisk e samma sak som tengai om inte lite sämre än den,, förvisso 750 cc.

. En dröm skulle väl vara en BMW R 1150 GS,inte sant eller kanske en fräck BMW Funduro...
Men ska nog ta en titt på någon BMW offroad de e också billiga att försäkra..
Nej, en Super Ténéré är inte samma sak som en KLR650, och definitivt inte sämre förutom kanske i skogen. Yamahan har 2 cylindrar till att börja med, och är överhuvudtaget mer landsvägsanpassad än din Kawa. Din Kawa är inte en dålig hoj, absolut inte. Visst duger den att åka jorden runt på. För någon annan än mig...
Jag är helt övertygad om att BMW R vadsomhelst GS är en av de absolut bästa offroadarna. Inte Funduro, den är inte så himla... mycket BMW... eller ens bra nog för att, i min bok, få ha BMW-emblemet på tanken eller på (Rotax)motorkåpan...
Men en R1150GS kostar inte så lite att köpa, förutsatt att du lyckats övertala någon att sälja sin för något mindre än en halv förmögenhet. Med hjälp av en sådan här riktad mot skallen...
Annars tror jag man får räkna med runt 75000:- för en fin tidig sådan. Tror den kom 2000, är inte säker på det.
Men man borde kunna hitta en schysst R1100GS som säkert är minst lika bäst, och ryms i din budget, om vi låtsas att den ligger på max 45000:-
Sen så har du ju Honda Varadero om du vill åka på bakhjulet mellan varje tankstopp... Sådana hittar man för bra pengar. Eller en sådan här, som jag varmt kan rekommendera.
http://www.blocket.se/vi/9213437.htm?ca=17_s
Inget fel på en KLR, jag hade själv en KLR650C förut som pendlarhoj och jag älskade den som bruksfordon, men det jag tror Bollox menar är att motorgången inte ger någon vidare komfort vid långkörningar och det stämmer ju, jag hade inte heller velat köra 300 mil asfalt på någon slags enstånka, det är tortyr.
Det är precis det jag menar.

Killen ska ju iväg på en 3 månader lång touringsemester, jag hoppas ju att det blir en angenäm upplevelse för honom, och att han kommer hem i samma skick med en längtan om att snart få göra om det.