Repig ALU-ram

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Vad bör man göra med en repig ALU-ram?
Reporna är bara ytliga menmen.
Lacka eller slipa?

Några tips? :va
 
personligen skulle jag blästra den och lacka..
Om du inte vill ha den lackad så blir det till att polera eller borsta, och det är jätte jobbigt och tidsödande..
 
Last edited:
jag gav mig på o skulle slipa och polera upp ramen pga repor,,,,,men det var mycket mer arbete än va jag trodde...puhhh.....så det blir pulverlack istället
 
Polerad ram är ju skitsnyggt, men allt arbete med att plocka isär hojen :tummenner

Det går ju givetvis att polera endast dom synliga delarna och bara plocka den kåpor. Att bara försöka polera/slipa bort reporna kommer förmodligen bara att resultera i en större och mer irriterande blank fläck. Så hela ramen är att föredra.

Jag tror att det finns liknande forum ang. "polering av ram"

Men personligen skulle jag slipa med 400, 800, 1000, 1200 papper,
Polera med Autosol och lägga ett lager vax avslutligen.
Var nogran med damskydd då lungorna inte kan transportera bort alu-damm.

Men är man den late så bryr man sig inte över ett par små repor!

det e skitfult med ramskydd,
håller med!
 
har provat att ta bort någon repa vid svingen fy fan alldrig mer nästa cykel ska jag ej ha polerad ram på snyygt men jobbigt
 
Eller så prövar du att slipa ner repan med våtslippapper, 400 och sen 600, tills repan är borta och sedan gå på med 3M scotteduk för att få en original borstad finish?
 
Ramskydd monteras med fördel FÖRE man repat ramen. :tummenupp

Personligen kan jag tycka det är rätt snyggt med ramskydd i kolfiber på rätt hoj, men syftet är ju i slutändan att skydda ramen... Monteras alltså inte i syfte att höja ballfaktorn. :)

Hur snyggt är det med kraschpuckar tex...:rolleyes:

EDIT: Polerat tycker jag är apfult. :skrämd en smaksak helt enkelt...
 
Last edited:
Jag blästrade och pulverlackade ramen med bra resultat. Ganska kul att plocka isär hela hojen faktiskt men rätt drygt att plocka ihop den igen. :)
 
Du kan lacka bara just den delen som är skadad från närmaste svets. Det måste göras på både höger och vänster sida så det blir lika. Jag gjorde det på en CBR900 och det såg alldeles utmärkt ut. Då behöver du bara ta loss några kåpor och tanken. I mitt fall hade jag en buckla i ramen så det var inte så mycket att välja på.
 
Last edited:
Polerad ram är ju skitsnyggt, men allt arbete med att plocka isär hojen :tummenner

Det går ju givetvis att polera endast dom synliga delarna och bara plocka den kåpor. Att bara försöka polera/slipa bort reporna kommer förmodligen bara att resultera i en större och mer irriterande blank fläck. Så hela ramen är att föredra.

Jag tror att det finns liknande forum ang. "polering av ram"

QUOTE]

Att plocka isär hojen är det lilla. Det är de påföljande 100timmarna man sitter och polerar samt förbannar sig över vad man gav sig in på som är det jobbiga...

Rejvis har en utmärkt tråd i stylingforumet om att polera ram, nu är han iof putsbög av rang men den ramen några hundra timmar att polera......
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top