repeater eller acces point ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
har ett trådlöst hemmanätverk idag som jag vill utöka.

jag har en Netgear WNR 3500 L & funderar på att köpa en Netgear WN2000RPT

hur går jag till väga ?
kolla bilden & berätta vad jag skall köpa & varför ?
i den vänstra cirkeln har jag min router & inom den har jag täckning.

förklara skillnaden på repeater & access point

hittar inget vettigt på google, men någon med kunskap om nätverk måste det ju finnas på sporthoj :D

Bifogat

• Nätverk.jpg
    Nätverk.jpg
    50.7 KB · Visningar: 136
En ap måste du ha sladd till. En repeter förstärker ju bara signalerna den snappar upp. Kan du enkelt dra kabel ifrån routern skulle jag köra ap

Du skall ha en AP som du sätter i repeater mode.

En ap måste du ha sladd till. En repeter förstärker ju bara signalerna den snappar upp. Kan du enkelt dra kabel ifrån routern skulle jag köra ap

Fel.
En AP är själva hårdvaran som behövs, den ställer man sedan in till att vara en repeater. En AP kräver inte per default en sladd.

Jag kör då sladd till min ap iaf tror inte jag kan köra repetermode på den ens. Hur som hellst lär ju sladdkopplad ap funka bäst.

Jag kör då sladd till min ap iaf tror inte jag kan köra repetermode på den ens. Hur som hellst lär ju sladdkopplad ap funka bäst.

Vad du kör betyder inte att det är så AP´s funkar överlag. ;)

Du kan med största sannolikhet konfa din AP till att agera enbart repeater (trådlöst då alltså), men jag råder dig till att fortsätta med kablat då det precis som du säger funkar bättre så... men alla har inte den möjligheten och därför väljer man att köra trådlös repeater.

För att återgå till TS fråga.

Hur mycket större område är det du vill ha tillgång till? Kan vara så att din router funkar utmärkt om du slänger in DD-WRT och konfar om routern med den firmwaren istället då du kan ställa om radion till att täcka större yta då.

Annars har Linksys 320 med DD-WRT satt i Repeatermode funkat kanon för mig.

Last edited:
Vad du kör betyder inte att det är så AP´s funkar överlag. ;)

För att återgå till TS fråga.

Hur mycket större område är det du vill ha tillgång till? Kan vara så att din router funkar utmärkt om du slänger in DD-WRT och konfar om routern med den firmwaren istället då du kan ställa om radion till att täcka större yta då.

Annars har Linksys 320 med DD-WRT satt i Repeatermode funkat kanon för mig.

tack för det tipset :mad: nu står jag med en ny router som vägrar funka alls över huvud taget.
kommer inte in i rotern varken via kabel eller trådlöst. försökt starta om, reset'a men icke...

nu e frågan, går det att flasha en router utifrån, eller kan jag bara kasta min nya router på tippen ?

tack för det tipset :mad: nu står jag med en ny router som vägrar funka alls över huvud taget.
kommer inte in i rotern varken via kabel eller trådlöst. försökt starta om, reset'a men icke...

nu e frågan, går det att flasha en router utifrån, eller kan jag bara kasta min nya router på tippen ?

Vad menar du med att inte komma åt den?
Kan du inte logga in på den eller vad?

Nej, den är inte rökt.

Handlar det om att du inte kan logga in på den så se följande:
Q: I did install DD-WRT on my router but when I try to access the control panel via my web browser with the address http://192.168.1.1 as username and a password is required. What do I have to enter?
A: The default username / password combination is "root" / "admin".

När du säger komma in i den, menar du in i själva routern eller menar du att använda nätet?

Har du provat med resetknappen?

kommer inte in i router, eller ut på nätet med den nya routern.
så efter x antal svärande sitter jag nu med min gamla router som suger getröv

och ja, jag har testat reset knappen, men den återställer väl bara om den e "orginal" och inte flashad med dd-wrt

ÄNTLIGEN har jag kommit in i routern.. men det går inte att återställa till factorysettings ... suck

dvs då får jag leva med dd wrt interface ?

Vad är DD WRT ?

Sett det nämnas lite överallt men aldrig hajjat? :va

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna