Reparera spricka i kåpa.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Här är skadan i fråga:

Tänkte följande:
1. Glasfiberspackel som stadga på insidan
2. Gelcoat för att fylla sprickan på utsidan
3. Originalfärg på gelcoaten

Bör jag byta glasfiberspackel eller gelcoat mot något annat?
Bör jag borra stopphål i sprickans ändar för att den inte ska spridas vidare?
 
Last edited:
Tack.

För att sammanfatta tråden:

1. Köp på ebay
Jag har inte hittat orgkåpor i bra skick på ebay, tittat ganska länge nu.
Alternativet är att köpa kinakåpor och byta på hela hojen, men det känns onödigt för en så pass liten skada.

2. Lämna till ett proffs som plastsvetsar och lackerar.
Detta låter intressant om priset är rimligt och jag kan hitta någon i Göteborg.

Enda jag hittat är detta ställe, www.spotrepaircenter.se/tjnster, som vill ha minst 3600kr för att fixa, vilket känns något magstarkt.

3. Reparera själv
Här nämns glasfiber på insidan och plastic padding eller polyester på utsidan.
Vad som är "rätt" framgår inte, så om plastic padding, polyester eller gelcoat gör sig bäst vet jag inte. :va
 
Last edited:
Kan hjälpa till att hålla tråden levande då även jag har samma fråga.
Idag använder jag svart vävtejp (då hojen är svart) så är intresserad av allt som blir bättre än det:D
 
Paddeplast och glasfiber/gelcoat har en tendens att inte hålla i längden när man reparerar plaskåpor som är av "mjukplast" då plasten är fet i ytan, lagningen släpper med tiden.
Jag har framagångsrikt svetsat ett antal kåpor och även en topbox med lödpenna, idealiskt är om man har en bit av samma plasttyp att använda som tillsatsmaterial, skär små remsor som tillförs under processen. Aluminiumnät typ högtalargaller kan smältas fast på baksidan som armering.
Spackla tunt och använd slipgrund för att få bra yta efter operationen.
Somliga har även använt aceton för att smälta ner abs-plast av legobitar eller plasthinkar för att få en massa som kan appliceras på insidan av kåpan tillsammans med fint aluminiumnät som armering.
 
Jag har lyckats laga sprickor som hållt i flera år, och då har jag skurit ut hela sprickan, så att den blir 2-3mm bred, ordentligt med glasfiberspackel/matta på insidan. (rugga utan ordentligt, typ gå loss med dremmel)

Sen fasar jag av kanterna, så att glasfiberspackeln liksom ligger runt abs-plasten, och håller det på plats.

Sen finspackel, grundfärg och ny lack.

Men bäst och säkrast borde vara att svetsa, har inte provat det, men ska göra det nästan gång behovet uppstår.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
har gjort som pebl men använt buntband som tillsats material
 
Paddeplast och glasfiber/gelcoat har en tendens att inte hålla i längden när man reparerar plaskåpor som är av "mjukplast" då plasten är fet i ytan, lagningen släpper med tiden.
Jag har framagångsrikt svetsat ett antal kåpor och även en topbox med lödpenna, idealiskt är om man har en bit av samma plasttyp att använda som tillsatsmaterial, skär små remsor som tillförs under processen. Aluminiumnät typ högtalargaller kan smältas fast på baksidan som armering.
Spackla tunt och använd slipgrund för att få bra yta efter operationen.
Somliga har även använt aceton för att smälta ner abs-plast av legobitar eller plasthinkar för att få en massa som kan appliceras på insidan av kåpan tillsammans med fint aluminiumnät som armering.
Om du skulle reparera min skada som är på bilden i första inlägget, hur skulle du göra för att fylla i den större sprickan runt skruvhålet?

När du svetsar med lödpenna, gör du det inifrån, utifrån eller både och?
 
Göra fåror lägga dit alutråd rätt över sprickan och sedan gucka igen med acetonplast LR lödkolv kan vara bra ibland.

Borra stopp är inte jätteviktigt i ABS men är ändå en god idé.

Acetonet skall vara rent. Nailremover mm är inte rent nog.
 
Storsprickan skulle jag nog försökt fylla ut med något tillsatsmaterial av samma typ som kåpan.
Antingen en bit från likadan kåpa eller kanske en bit ståtfångare från en bil, ofta är plasttypen inpräglad i gjutfromen så det står någonstans på baksidan vad det är för plast i kåpan.
Lödpenna/lödkolv har jag försökt använda mest från baksidan men ibland krävs det lite från framsidan också.
Jag försöker smälta plasten mitt i sprickan och sedan "putta i" plasten i diket som bildas, alternativt fylla i med ny plast.
Man kan även börja smälta några mm utanför sprickan från båda håll och flytta pennan mot sprickan så man skyfflar en liten vall med smält plast mot och ner i sprickan och sedan "röra runt" lite så sprickan smälter ihop.

Behöver inte bli supersnyggt, min erfarenhet är att bara man får sprickan att smälta samman ordentligt så plasten inte rör sig eller vickar i fogen så går det bra att lägga ett tunt lager spackel utan att det spricker eller lossar med tiden.

Första hojkåpan jag smältsvetsade höll i 10 år innan jag sålde vidare cykeln, där hade jag även transplanterat ett hörn med ett fästöra från en skrotad kåpa och det höll fint.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top