Reparation lagerläge vevaxel 2-takt. Tips på firma som kan?

Det får bli en resa utomlands för vevaxeldelarna.

Amphardchrome.co.uk tar hand om hela jobbet för £72, inklusive slutlig slipning med noggrannheten +-0,0008mm. Dessutom har de gjort exakt samma reparation många gånger förut,, och förstår att axeltapparna skall omcentreras, dvs. inte lita på befintliga dubbhål, utan mätas in så att lagerläget hamnar på exakt rätt avstånd/plan i förhållande till vevtappshålet.

Hårdkromningen gör att inte alls lika mkt av grundmaterialet behöver slipas bort = mindre risk för klen vevaxel. Bra. Dessutom slipper jag risken att "skala av" reparationen, vilket tycks lura i vassen vid termisk sprutning (iaf. vid lågtempssprutning), samt risken att hög temp vid sprutningen skulle kunna påverka vevaxelns struktur.

Hoppas detta blir bra.. Skickar delarna till en komplett vev så dom har båda halvorna att mäta in sig på, blir allt lyckat skickas vev nr.2 senare.

Gött med internet ibland!

Tilläggas kan att en ej nämnd svensk firma, specialiserad på vevaxelrenoveringar, ville ha 6000:-/lagerläge...usch.
Primoto kunde inte göra jobbet "inhouse", Vargöns Mekaniska hade avyttrat sin utrustning för materialpåläggning, men var jäkligt trevliga och tillmötesgående.
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top