Det får bli en resa utomlands för vevaxeldelarna.
Amphardchrome.co.uk tar hand om hela jobbet för £72, inklusive slutlig slipning med noggrannheten +-0,0008mm. Dessutom har de gjort exakt samma reparation många gånger förut,, och förstår att axeltapparna skall omcentreras, dvs. inte lita på befintliga dubbhål, utan mätas in så att lagerläget hamnar på exakt rätt avstånd/plan i förhållande till vevtappshålet.
Hårdkromningen gör att inte alls lika mkt av grundmaterialet behöver slipas bort = mindre risk för klen vevaxel. Bra. Dessutom slipper jag risken att "skala av" reparationen, vilket tycks lura i vassen vid termisk sprutning (iaf. vid lågtempssprutning), samt risken att hög temp vid sprutningen skulle kunna påverka vevaxelns struktur.
Hoppas detta blir bra.. Skickar delarna till en komplett vev så dom har båda halvorna att mäta in sig på, blir allt lyckat skickas vev nr.2 senare.
Gött med internet ibland!
Tilläggas kan att en ej nämnd svensk firma, specialiserad på vevaxelrenoveringar, ville ha 6000:-/lagerläge...usch.
Primoto kunde inte göra jobbet "inhouse", Vargöns Mekaniska hade avyttrat sin utrustning för materialpåläggning, men var jäkligt trevliga och tillmötesgående.
Amphardchrome.co.uk tar hand om hela jobbet för £72, inklusive slutlig slipning med noggrannheten +-0,0008mm. Dessutom har de gjort exakt samma reparation många gånger förut,, och förstår att axeltapparna skall omcentreras, dvs. inte lita på befintliga dubbhål, utan mätas in så att lagerläget hamnar på exakt rätt avstånd/plan i förhållande till vevtappshålet.
Hårdkromningen gör att inte alls lika mkt av grundmaterialet behöver slipas bort = mindre risk för klen vevaxel. Bra. Dessutom slipper jag risken att "skala av" reparationen, vilket tycks lura i vassen vid termisk sprutning (iaf. vid lågtempssprutning), samt risken att hög temp vid sprutningen skulle kunna påverka vevaxelns struktur.
Hoppas detta blir bra.. Skickar delarna till en komplett vev så dom har båda halvorna att mäta in sig på, blir allt lyckat skickas vev nr.2 senare.
Gött med internet ibland!
Tilläggas kan att en ej nämnd svensk firma, specialiserad på vevaxelrenoveringar, ville ha 6000:-/lagerläge...usch.
Primoto kunde inte göra jobbet "inhouse", Vargöns Mekaniska hade avyttrat sin utrustning för materialpåläggning, men var jäkligt trevliga och tillmötesgående.
Last edited: