Reparation av MC-däck?

När man lagar däck så ser det inte speciellt seriöst ut men det håller. Jojjens vet nog vad dom håller på med. Men sedan behöver du inte bränna i 200 milsvis på ett lagat däck. Kolla till det då å då.

Tja vem jag är spelar nog ingen roll.

Laga ett däck och åka hem är knappast något problem men inget jag vill göra.

Du snackar pyspunka det som ofta händer med lagade däck är att de separerar och smäller inte kul på hoj.

Efterssom nu ingen vill lyssna så gör som ni vill men lipa inte sen

Mmm, jag har lite kort stubin... :pannkyss

Och nej, när min lagning lossnade så handlade det inte om pyspunka, vi snackade stort fett hål och luften gick ur blixtsnabbt.

Men jag pallade inte ställa hojen och gå, eller putta, så jag körde sakta men säkert ända hem och in i garaget :yoparty

Punktering är inte så farligt som alla tror, kanske om man ligger och krämar bana eller liknande, på en vanlig väg så känns det direkt när hojen börjar svaja och vägrar svänga. Regel nummer ett är väl att släppa gasen och sakta in så fort man bara vågar. Fortsätter man på svajet i 150+ så går det med all säkerhet åt skogen.

Jä, jä, what ever. Diskutionen känns färdig, stäng tråden eller något...

Guten nacht

Lite information ett bildäck som lagas "riktigt" plugg från insidan e "bara" godkänt för farter upp till 160 kmh efter en lagning vad tror du då ett mcdäck klarar som e mycke klenare i uppbyggdnad skulle bara laga ett däck i nödfall för att ta mig hem typ men kört i typ 40 kmh hela vägen hem ett mc däck skall inte lagas men kör du moped då får de lagas

Fick för några år sedan en skruv (modell större träskruv) rakt in i däcket. Åkte till däcksverkstan som pluggade hålet, men först efter att jag skrivit ett avtal , där det stod att jag var informerad/införstådd med att lagningen av MC-däcket inte på något sätt var säker, hållbar, fullgod, mm. och att jag skulle köra högst 30km/h till närmsta verksta som kunde byta däcket.

Däcksverkstan vägrade egentligen laga för att dom hade föreskrifter som klart och tydligt sa att dom inte fick plugglaga MC-däck.

Det är väl ungefär som om man kommer körandes mot en fyrvägskorsning och trafikljusen visar rött. I stället för att stanna så blundar man och gasar. När man öppnar ögonen så har man passerat korsningen. D.v.s. rödljus är onödigt och det fungerar att strunta i det. :confused:

Har fått ett däck pluggat (innifrån) och körde med det tills däcket var utslitet. Inga som helst problem. Håller man lite extra koll på lagningen så att det inte spricker upp, rör sig, eller blir en bula på däcket första veckorna så är jag en av dem som vågar köra på ett lagat däck.

För ni gör väl en översyn på hojen nån gång i veckan? Det kan vara bra mycket farligare att ovetandes köra omkring med en spik i däcket (som fortfarande kan hålla tätt och plötsligt släppa) än att köra med ett seriöst lagat däck som man håller under uppsikt.

Dock skulle jag aldrig lita på en "yttre"lagning. Känns som det är bara en gnutta bättre än att skruva i en vanlig träskruv i däcket (som man hört talas som nödlösning när man är långtbortistan)

Jag har efter diskussion med en däckfirma tom fått ok att laga ett däck med ett helt vanligt cykellagningskit (ja, sånt för 9,90 på biltema till trampcykel). Skulle inte vara några problem FÖR LITE PARKERINGSPLATSLEK och DÄCKBRÄNNARBUS.

Jag rekommenderar ingen att plugga ett däck, precis lika lite som en däcksfirma vill rekommendera det. Det betyder inte att det inte funkar (i 99 fall av 100?).

Så tydligen vet inte jojjens vad dom håller på med...

Det vet jag inget om, det var nog inte schysst av mig att nämna dem överhuvudtaget i tråden. Dom hade inget emot att fixa däcket dock, så de var iallafall övertygande om att det inte var någon fara. Men jag håller med egentligen, bättre att köra på det säkra, så nu har jag skurna slicks istället, för gatan:D

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...