Reparation av Falicon vevstake?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Torskade en Falicon "Knife" vevstake (kostar $170 styck i USA, dvs 3000 SEK styck här i Sverige) i helgen i min 1370-motor (dvs 1127'a). 0.20 mm material "bortgnaget" och det finns inga sådana maxade överdimensioner om jag skulle ta och göra hålet runt igen (jag har sådana verktyg), iaf finns inte de överdimensionerna från Suzuki - inte så stora iaf. Vill gärna försöka fixa det själv för det kommer att hända igen, förr eller senare.

Nån som gjort sina egna babbit-lager (eller bly/koppar/stål) här på forumet och kan dela med sig av sina färdigheter?

Nån kanske t.o.m. vet om någon rejsare som har en eller flera Knife-stakar liggandes? Det är samma vevstake till 1127, 1157 samt vattenkylda.

Är det inte läge att kolla med gentlemännen i MCHK? Babbitslager är ju rätt ovanliga i moderna motorer... Kompisen gjorde det på sin T-Ford motor, man jag tror han lämnade bort det.

Anders

Vet bara en person som jag tror skulle kunna tillverka det du söker. I vilket fall så tror jag att han har maskiner för det. Kolla med efter Gsx1100frad här på forumet. Skicka honom ett Pm och beskriv vad du söker så kanske han kan hjälpa dej.

Låter som ett tips, tackar! Först provar jag med att planslipa överfallet 0.20 mm kortare och sen brotscha upp till rätt dimension. Skiter det sig får jag gå upp till överdimension och använda andra lager.

andersbrink skrev:
Låter som ett tips, tackar! Först provar jag med att planslipa överfallet 0.20 mm kortare och sen brotscha upp till rätt dimension. Skiter det sig får jag gå upp till överdimension och använda andra lager.
Custom racing i örebro har stort kunnande vad det gäller sånt där,hör med dom.

Så långt har jag kommit iaf att jag har broschat upp den 0.05 mm och fått den rund iaf, den var faktiskt inte mer sliten än så. Ska faktiskt prova med att shimsa... mässing tål ju rätt mycket.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...