Rensa avlopp, igen...

Verkar som att det troligen är bättre att lägga 1500 än 700 spänn på en egen slang och misslyckas o sen ändå få ta hem experter.

Men 3000 spänn som jag fick höra kändes alldeles för mycket.

Verkar som att det troligen är bättre att lägga 1500 än 700 spänn på en egen slang och misslyckas o sen ändå få ta hem experter.

Men 3000 spänn som jag fick höra kändes alldeles för mycket.

Går det inte att förhandla om priset? Väldigt många hantverkare är mer än villiga att få lite extra för såna här jobb (d.v.s. inte alltid betala "övriga avgifter").
De som blåste rent vårat avlopp menade att de små "leksakshögtryckstvättarna" folk använder aldrig får bort ett rejält stopp, troligtvis får man bara ett litet hål i det befintliga stoppet och problemet kommer tillbaka på sikt.

Jag har en Alto tvätt med 15 meter iller slang. Jag lovar att man är kung när man räddar en julafton för en barnfamilj med en sådan.:yoparty

Ett tiotal gånger har jag fått rycka ut med min "leksaks-maskin". Men rent blir det och det fungerar "på riktigt" efteråt. Spolbilens slang är oftast lite för grov och kommer inte fram överallt.
Många har varit skepptisla till min lilla maskin, men blir häpna över resultatet.

Mats

Ring Rensab. Dom kommer dit med deras lilla fastighetsbuss med 10mm tryckslang och sopar rent i rören.

Grejen med kaustiksoda är att det just måste vara varmt för att det ska ge rätt effekt. En idé kanske kan vara att leka med det du har nu till det blir lite bättre flöde. Sen på med kaustiksoda och varmvatten för att lösa sista fettet. (som sagt, inte för varmt, då kokar det). Hur länge hade du i det förra gången?
Men som sagt, kanske kan va värt att kika om du har gjutjärnsrör och vara lite försiktigare då... Även om jag skulle gissa att det skulle behövas en sjujäkla massa soda för att det ska bli hål.

Har tagit hit Spolbilen hette dom och det ska ha gått på 1500kr tror jag (får på faktura i efterhand) och det gick på 20 minuter.

Nu så blir det till och med en virvel när vattnet rinner igenom slasken = MYCKET bättre flöde. Jag bara stod och log som ett fån :)

För att slippa problemet igen, så försök unvika att skicka iväg för mycket hår, speciellt korta bitar som kommer från rakhyvlar.
Dom bygger igen avloppen som bävrar bygger igen bäckar. :mad:

Så säg åt tanten att raka musen nån annanstans, och be hon knacka nästa gång hon tänkt rusa in.
:tummenupp

De som blåste rent vårat avlopp menade att de små "leksakshögtryckstvättarna" folk använder aldrig får bort ett rejält stopp, troligtvis får man bara ett litet hål i det befintliga stoppet och problemet kommer tillbaka på sikt.

Om jag hade försörjt mig på att rensa rör hade jag säkert sagt samma sak. :tungan

Har tagit hit Spolbilen hette dom och det ska ha gått på 1500kr tror jag (får på faktura i efterhand) och det gick på 20 minuter.

Nu så blir det till och med en virvel när vattnet rinner igenom slasken = MYCKET bättre flöde. Jag bara stod och log som ett fån :)

du har redan fixat ser jag, rätt doningar ska det va:tummenupp

rentorrsug.gif

Om jag hade försörjt mig på att rensa rör hade jag säkert sagt samma sak. :tungan

Troligtvis jag med. Men som jag nämnde lånade jag en högtryck (Nilfisk, vilket tryck vet jag inte) med 15 meter tryckslang och lyckades då få bort stoppet. I ungefär 3 dagar. Sen var det tokstopp igen.

Hehe, virvlar är sköna.
Men det finns inget som går upp mot en riktig rörmokarorgasm.
Ett exempel på sådan orgasm är, att efter idogt försökande, höra när vattnet drar iväg efter att man hällt wc bräddfull.
Vattentrycket drar iväg stoppet och baksuget efter att vattnet rusar iväg tömmer nästan vattenlåset i muggen. sluuurp.

Hehe, virvlar är sköna.
Men det finns inget som går upp mot en riktig rörmokarorgasm.
Ett exempel på sådan orgasm är, att efter idogt försökande, höra när vattnet drar iväg efter att man hällt wc bräddfull.
Vattentrycket drar iväg stoppet och baksuget efter att vattnet rusar iväg tömmer nästan vattenlåset i muggen. sluuurp.

Du är sjuk... :hihi

Troligtvis jag med. Men som jag nämnde lånade jag en högtryck (Nilfisk, vilket tryck vet jag inte) med 15 meter tryckslang och lyckades då få bort stoppet. I ungefär 3 dagar. Sen var det tokstopp igen.

Säger som go portis som jag sommarjobbade åt:

"Ge fan i att skita 4-tums skit i 3-tumsrör!!"

(sagt till en kärring vi rensade avlopp åt... ;))

:fakta

Jag har en Alto tvätt med 15 meter iller slang. Jag lovar att man är kung när man räddar en julafton för en barnfamilj med en sådan.:yoparty

Ett tiotal gånger har jag fått rycka ut med min "leksaks-maskin". Men rent blir det och det fungerar "på riktigt" efteråt. Spolbilens slang är oftast lite för grov och kommer inte fram överallt.
Många har varit skepptisla till min lilla maskin, men blir häpna över resultatet.

Mats

De funkar kalas.
Blir visserligen mindre strålar än med de proffessionella, men lika vassa, så kör man längre id istället blir resultatet detsamma.

Problemet är att folk spolar ner så inihe-te med galet i vasken.
Stekfett tex.
Det och kaffesump...
Bygger cement ihop.

Hade en bild på ett avloppsrör i genomskärning som visade hur det såg ut efter X antal år med hår, tvålrester, kaffesump matgett osv.
:zpy

Men vem slår inte ur stekpannan i vasken när man diskar med hett vatten?
Och tjejens hårbollar överallt?
Goa grejer för ett avloppsstopp.

jag kör med kokande vatten och kaustiksoda jag :tummenupp

Last edited:
Säger som go portis som jag sommarjobbade åt:

"Ge fan i att skita 4-tums skit i 3-tumsrör!!"

(sagt till en kärring vi rensade avlopp åt... ;))

Hoppas verkligen ingen hade klubbat i det avloppet då stoppet var i vasken i köket :) . Men beträffande toaletter så är tydligen de snålspolande en stor orsak till att det blir stopp då det blir för dålig skjuts på skiten. Inte vet jag men det låter väl troligt?

Hoppas verkligen ingen hade klubbat i det avloppet då stoppet var i vasken i köket :) . Men beträffande toaletter så är tydligen de snålspolande en stor orsak till att det blir stopp då det blir för dålig skjuts på skiten. Inte vet jag men det låter väl troligt?

Visst är det så.
Snålspolningen ska ju bara användas till kisset.
När du bombar en "skogaholmslimpa" så krävs det ju lite för att forsla bort denna...

I äldre toaletter utan snålspolfunktion sattes in en rostfri rörformad historia ner över utloppet = inte hela volymen kan slippa ut.
Ta bort den ni som har en.

Dr.Mugg

Snålspolning är lite missanpassat i Sverige som inte har någon utpräglad vattenbrist. Vattenledningsnäten måste genomflödas av ett visst antal dygnliter för brandreservens skull, och det som inte går åt bräddar över och rinner ut i naturen. Dessutom blir vattnet dåligt om det står för länge i delar av nätet där konsumptionen är låg, så även där bräddar man över.

Så slösa bäst ni vill med kallvattnet! Varmvatten är en annan historia, eftersom det finns lite uppvärmningsenergier där som kunnat användas till något festligare.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...