Rensa avlopp, igen...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej... låg i jacussin o skulle tömma vattnet. In springer tjejen för det låter konstigt i köket/diskhon (next door) och på golvet så är det vatten vatten vatten. Det är igensatt.... bah!

Vi har haft lite problem med detta sen vi flyttade hit o jag inser ju såklart att det är igensatt. Men frågan är vad kan man göra för att verkligen få bot på problemet? Alla dessa vätskor o sånt här kommer inte göra ett jota... har testat kaustiksoda iaf nada skillnad.

I garaget (under kök och badrum) så går det horisontellt gående rör som leder vattnet från kök / bad. Det behövs rensas ur ordentligt..! Jag har köpt en 5 meter lång vevgrej som man kör in i rören o vevar runt med. Detta löste det i 1 vecka eller så, men nu är det värre en nånsin. Så troligen lossade jag på något skit o det har nu satt sig än mer.

Ska man ta hit nån snubbe som löser det eller kan man göra något själv? Vad ska man isåfall köpa? Det är ju lite krokar o grejer på rören som är tuffa att ta sig igenom o förbi o rensa.

Vill helst slippa betala 2-3kkr som jag fick höra på telefon i dag när jag ringde lite snabbt för o kolla vad det kostar att ta över någon som tittar på det.

När du körde med kaustiksoda, så såg du till att köra med varmt vatten? (inte för varmt, då kokar det)

Mjo jag lät det ligga lite o la i lite vatten... o sen spolade jag ur det efte ren stund med varmare vatten. Bör väl vara rätt. Har ju hört om förstening av kaustiksoda...

Proffsen högtrycksspolar med självdrivande munstycken. Kanske går att köpa någonting att koppla till högtryckstvätten?

TV-shop hade ju någonting som gjorde "soperent i böjen" på ren göteborgska. Kanske finns kvar...

Ja något sådant hade ju varit bra... jag har högtryckstvätt iaf...

Kanske borde köra förbi K-rauta o se om de har just något flexibelt munstyck eller nått man kan trycka in i rören i garaget.

Spolar jag för länge i slasken så stiger vattennivå... så det är aningen igensatt och rinner väldigt sakta och lär bara bli värre för var dag som går.

Kanske borde köra förbi K-rauta o se om de har just något flexibelt munstyck eller nått man kan trycka in i rören i garaget.

Spolar jag för länge i slasken så stiger vattennivå... så det är aningen igensatt och rinner väldigt sakta och lär bara bli värre för var dag som går.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=27816339

Borde finnas till fler högtryckstvättar på andra ställen om du inte har en Alto eller Kärcher. Alto passar den på direkt men Clas har även en adapter så den passar till Kärchertvättar.

Har för mig att Kärcher (Passar säkert flera märken) har ett bra tillbehör med en självdrivande (3 strålar fram & 2 strålar bakåt) rensmunstycke som gör rent rör m,m
Att hålla på med rensband är ett rent helvete...

Eller så ber du frugan raka av sig håret, så slipper du stopp i avloppet!;)

Visst är det kul med hus *fniss*
Jag hade jättestoppet Urban i mina källarör, i somras renoverade vi toaletten & duschen, sen dess har stoppet försvunnit, lustigt då dom inte bytte rörstammarna....

Tips..kaustiksoda KAN skada gamla gjutjärnsrör..så var försiktig med det.

Öppna upp rensluckan lr va man ska kalla det som du borde ha nånstans på gården o kör ner en slang från högtrycken o spola rent.

Gör ni nåt spec som skulle kunna sätta igen rörena, typ mkt fet mat, frityrolja som ni häller i vasken eller så? =)
Kanske en viss dam me långa hårstrån som ramlar av i duschen o sätter sig fast?

De låter ju iaf som att själva stammen är igensatt o jag tror nog bästa lösningen är att dra dit ÖSAB lr liknande o låta dem göra rent skiten så ska de va lugnt sen.

Var inte så snål. Anlita en röris sen är problemet ur världen....
Istället för att du skall testa femton olika metoder och ligga och torka vatten varannan vecka.

Vi har haft samma skit innan, fick förklarat efter det att slamsugarn var där att olja och massa annan skit som man spolar ner sätter igen rören. Så ta dit dom och låt dom göra sitt jobb så blire bra sen.

Animaliskt fett ner i avloppet är döden i långa loppet för det stelnar och blir en sjukt vidrig smet. Äger ni huset så lägg de pngarna apå att en rörpulare kommer dit och gör rent det ordentligt, det är ju en investering på sikt.

Det du söker kallas för "iller" det är ett spolmunstycke med hål i sidorna samt bakåt. Denna monterar du på en vanlig trädgårdsslang & kör ner genom rensluckan i avloppet, vrid sedan på vattnet så kommer den att "orma" sig framåt.

Den fungerar klockrent. Jag hade tidernas stopp i avloppet & den rensade helt rent. Innan dess låg jag & bökade med ett rensband, men det hjälpte inte ett smack.

"Illern" kostar en 50-lapp eller så & finns på de flesta byggvaruhus.

Illern är det enda som gäller om man ska köra själv, som ju framkommit i den här tråden.

Synd att jag inte bor närmare. Jag jobbar med att rensa,rengöra,plasta och filma avlopp. Då hade jag kunnat hjälpa dig. Funkar bra med en dysa och slang till högtrycken men du måste ut så långt som möjligt först och gå sakta tillbaka om du utgår från köket. Bästa är att börja från rensbrun/lucka som du kanske har i garaget och gå mot kök badrum. Oftast är köken så igensatta av fett mm att det är en tum kvar av röret. Om du tar dit en spolfirma så spolar dom oftast bort stoppet sen drar dom. Sen får du ringa dom igen efter ett tag när det är stopp igen. Jag kör med mekanisk rengörare+vatten sen filmar så det blir bra.

Skicka ner en rotskärare så fixar det problemet....

bild3.jpg

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/prodemab/maxi_rotskarare.wmv

Jag har en sådan där Kärschermojäng så den har ju en hel del tillbehör.

Ska ringa runt o se vad för priser man kan få, men det känns som 3000 spänn verkligen är lite för mycket.

Det finns ju en renslucka, men för att rensa så behöver man gå skarpt vänster och de tär en böj som går vidare vänster men samtidigt vertikalt rör med böj som går upp till badrummet, och sedan ett par meter bort ett likadant rör som går vertikalt rakt upp till köket.

Så det är ordentligt körigt.

När jag spolade vatten så blev det nivå med vatten som la sig efter någon minut av spolande med varmt vatten.

Och ja, hela röret är fullt av en orange äcklig fettig röra som stinker apa.

Ring "BochB högtrycksteknik". Eller ragnsells.
Jag har goda erfarenheter av dem efter att ha anlitat de i jobbet.
Jag tycker inte att de är ”så dyra”, och de gör rören rena, sysslar inte med annat. Professionella.
Kan sin sak och kan vid behov komma med ev åtgärdsförslag. Ställer upp med filmning eller kamerainspektion för att utesluta gissningar.

Jag hade precis samma problem med stopp innan jul. Hade själv kört med en 7,5 meter rens vid några tillfällen & även lånat högtryck vid ett annat. Efter ett tag var stoppet tillbaka så jag ringde firma. De var ute inte mindre än 4 ggr då stoppet återkom. När de var här senast fick vi då svar på varför det var stopp; det rasslade till ordentligt och i avloppsbrunnen kom stora kockler med flytspackel, troligtvis kvar sedan huset byggdes på 70-talet (gubben som bodde innan oss nämnde att han anlitade "rörisar" minst en gång per år för att rensa avloppet). Jag betalade 1500:- totalt och det var det absolut värt! De körde med riktigt högtryck och 80 C varmt vatten. Sen att stoppet (d.v.s. flytspacklet) bara flyttade på sig innan det verkligen försvann var högst beklagligt men det var backjobb för dem så jag pröjsade inget för alla extraturer de gjorde.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan