Kurben
Öhh vadå?
Äntligen är jag klar med Supermotarden.
Det började med att jag köpte en TC 610 från 1995... Tänkte bygga en snålmotard av den.
Men så blev det inte....
Efter en massa timmar och pengar så blev det så här...
Fram lyset är väl det enda av plasten som är orginal, tänkte byta den men jag låter nästa ägare göra det istället..
Bakre stänkan är från 2006 modellen av 450/510 TC. Sido panelerna bak är från 570 modellen, och kylarvingarna från 610. Luftburkslock från 570.
Alla packboxar är bytta, utgående axel på motor, bakhjul och framhjul.
Framhjulslager bytta.
Ny bromskiva fram 320 mm fullt flytande, samt Brembo fyrkolvsok från en Ducati 996. Ny bromskiva bak.
Alla lager i länkage och svingen är bytta samt packboxarna.
Framgaffel renoverad med tjockare olja, SAE10.
Bakstötdämpare renoverad hos stötdämparexperten med ny olja gas samt fjäder anpassad för motard.
Hjulen är orginal naven fast omekrade med nya fälgbanor från BEHR. Det lämnades bort för det var överkurs för mig!...
Blinkers och ljusomkopplare från en Yamaha, köpt på skroten (spinningwheels).
Ljudämparen är en HGS köpt beggad på annons, har även en orginal dämpare köpt från Tyskland för reggningen med godkänd ljudnivå.
Alla blinkers är E-märkta samt framlyse, men baklyset är inte godkännt.
Bromsljuskontakter sattes dit, valde Hydrauliska för vanliga brytare slutar alltid att funka efter ett tag.
Nya motorfästen fram för dom gamla passade inte med den nya ramen.
Fuggen renoverad med ny choke.
Det är faktiskt en riktig TC som är LV reggad! Hur gick det till då? Jo man köper en ram från tyskland (ebay.de) som är reggad (skickades med posten, endast 20€ frakt!), monterar dit allt på den och bokar tid för inreggning.
Så nu är det enligt regbeviset en Cagiva 8AE med 25kw och årsmodell 1998.
25kw är ju lite mindre än den riktiga effekten, reggade även in den med supermotardhjulen så dom finns i regbeviset.
Ramen är den senaste modellen som även sitter på 570 modellerna.
Motorn är den riktiga cross motorn, 5 växlar och ganska tätstegad.
Köpte såklart nytt drivpaket och det är 16 fram och 45 bak. Med den utväxlingen toppar den 160 och då varvar den ur, så hästar finns det i rovan.
Men nu ska den säljas, intresserad så skicka ett PM. Annons sätts ut senare ikväll.
Det började med att jag köpte en TC 610 från 1995... Tänkte bygga en snålmotard av den.
Men så blev det inte....
Efter en massa timmar och pengar så blev det så här...

Fram lyset är väl det enda av plasten som är orginal, tänkte byta den men jag låter nästa ägare göra det istället..
Bakre stänkan är från 2006 modellen av 450/510 TC. Sido panelerna bak är från 570 modellen, och kylarvingarna från 610. Luftburkslock från 570.
Alla packboxar är bytta, utgående axel på motor, bakhjul och framhjul.
Framhjulslager bytta.
Ny bromskiva fram 320 mm fullt flytande, samt Brembo fyrkolvsok från en Ducati 996. Ny bromskiva bak.
Alla lager i länkage och svingen är bytta samt packboxarna.
Framgaffel renoverad med tjockare olja, SAE10.
Bakstötdämpare renoverad hos stötdämparexperten med ny olja gas samt fjäder anpassad för motard.
Hjulen är orginal naven fast omekrade med nya fälgbanor från BEHR. Det lämnades bort för det var överkurs för mig!...
Blinkers och ljusomkopplare från en Yamaha, köpt på skroten (spinningwheels).
Ljudämparen är en HGS köpt beggad på annons, har även en orginal dämpare köpt från Tyskland för reggningen med godkänd ljudnivå.
Alla blinkers är E-märkta samt framlyse, men baklyset är inte godkännt.
Bromsljuskontakter sattes dit, valde Hydrauliska för vanliga brytare slutar alltid att funka efter ett tag.
Nya motorfästen fram för dom gamla passade inte med den nya ramen.
Fuggen renoverad med ny choke.
Det är faktiskt en riktig TC som är LV reggad! Hur gick det till då? Jo man köper en ram från tyskland (ebay.de) som är reggad (skickades med posten, endast 20€ frakt!), monterar dit allt på den och bokar tid för inreggning.
Så nu är det enligt regbeviset en Cagiva 8AE med 25kw och årsmodell 1998.
25kw är ju lite mindre än den riktiga effekten, reggade även in den med supermotardhjulen så dom finns i regbeviset.
Ramen är den senaste modellen som även sitter på 570 modellerna.
Motorn är den riktiga cross motorn, 5 växlar och ganska tätstegad.
Köpte såklart nytt drivpaket och det är 16 fram och 45 bak. Med den utväxlingen toppar den 160 och då varvar den ur, så hästar finns det i rovan.
Men nu ska den säljas, intresserad så skicka ett PM. Annons sätts ut senare ikväll.