Renovering av läckande framgaffel

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Har en usd framgaffel från en yz 125 som läcker och jag har tänkt att få ordningen på den.

Var inne i närmaste cross-verkstad och kolla hur mycket de skulle ta för bara jobbet eftersom att jag redan har materialet. :glömdet

De ville ha 890kr bara för att byta olja och packningar så jag tänkte kolla om det är någon här som vet någon bra tråd eller hemsida som berättar för en som aldrig gjort det förut. :)

/Kvist

Tänkte precis skriva ett inlägg angående detta.
Sorry att jag lånar tråden lite, har precis samma problem fast med en KTM 660 SMC. Jag har dock fått prisuppgift på 2000-3500 för reparation inkl material.
Ditt pris verkar mycket humanare. Vet någon en verkstad eller person i Malmö-området som kan laga för studentpris:)
Eller hur mycket brukar det ligga på för renovering av framdämparen?
Btw. Att ta ner gaffeln själv är helt inaktuellt.

Det finns allehanda ful-knep att få i packboxen med, jag använde en uppkapad limpatron (sådan för limpicka) och sämsskinn (som skydd mot gaffelbenet) en gång...nyckeln är att värma ytterbenet med värmepicka, och se till att blaska lite gaffelolja på den nya packboxen (halkalätt s.a.s.).

Något som är lätt att ställa till med är att skada den nya packboxen när man trär på den på innerbenet, det är skarpa kanter där bussningarna sitter...eltejp/plastpåse-kådis löser det. :)

Annars är det verkligen inte raketforskning, 2-kammargafflar är nästan simplare än enkelkammare (om man inte skall byta oljan i cartridgen), det är bara att få ur all olja, mäta upp rätt volym och fylla i, skruva ihop och brassa helvit.

Enkelkammare skall det mätas höjd på luftspalt i, inte svårt det heller.

SOE-länken du fått visar hur du gör, bra skit.

När du ändå gör det, gör det ordentligt - se över bussnignarna, det skall vara en jämn teflonbeläggning på dem, är det repigt, eller utslitet - byt...och använd nya skrapringar, snåla inte på sådant.

Nu är det ju inte packboxen's huvud-uppgift att täta olje-läckaget.
Inne i stötdämparen finns ett glidlager, det är den som ska hindra oljan att läcka ut, när den blir sliten så läcker det ut mer olja än vanligt, mer än vad packboxen klarar utav.
Packboxen's uppgift är att med skrapringen förhindra att smuts kommer in och förstör glidlagret.

När man på ett riktigt sätt renoverar stötdämpare så byter man:
Glidlager
Packboxar
Olja

Snikvarianten med att bara byta packboxar fungerar bara tillfälligt.

Nu är det ju inte packboxen's huvud-uppgift att täta olje-läckaget.
Inne i stötdämparen finns ett glidlager, det är den som ska hindra oljan att läcka ut, när den blir sliten så läcker det ut mer olja än vanligt, mer än vad packboxen klarar utav.
Packboxen's uppgift är att med skrapringen förhindra att smuts kommer in och förstör glidlagret.

När man på ett riktigt sätt renoverar stötdämpare så byter man:
Glidlager
Packboxar
Olja

Snikvarianten med att bara byta packboxar fungerar bara tillfälligt.

Nu förstår jag inte. Sedan när har ett glidlager till uppgift att hindra att olja passerar? Det är väl i stället uppbyggt på att olja ska passera? så att lagerytorna egentligen aldrig får kontakt utan att det alltid finns en oljefilm emellan. Eller har jag fått detta helt fel?

Last edited:
Det där med att ett glidlager tätar var nåt nytt för mig med.

Men en sag som kan vara bra att tänka på är att kolla så det inte finns några märken (stenskott, repor, andra skador) på innerbenen (dom blanka) Gör det det så måste detta åtgärdas innan gaffeln sätts ihop igen annars så börjar det läcka snart igen.

Du tar bort grova ojämnheter med ett fint bryne (slipsten för kniv) och putsar med våtslippapper tills du inte känner ojämnheterna längre. Ett djupt stenskott får du kanske inte bort helt men så länge det inte sticker ut några kanter som kan skada packboxen så brukar det hålla tätt. Jag har använt först 400 papper och sen putsat det sista med 800.

Funkar finfint ;)

För det priset så hade jag nog lämnat in det, mest för att det låter billigt :tungan Hehe.

Annars så är det som dem andra säger rätt så enkelt att byta. Ta det bara lungt och försiktigt, ingen stress eller något sådant för då pajjar man något, been there, done that om man säger så :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard