renovera växellåda. ZX9R Ninja

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
2003 Yamaha R1
3:ans växel vill inte vara med längre. Det bara rasslar när man försöker använda den. Därför har jag och Daddy (eller Daddy har och så har jag tittat på) plockat ut motorn från ramen. Så långt gick allt på räls. Nu känner vi dock att vi inte vågar göra så mycket mer. Jag söker därav:

En privatperson som gillar att mecka och som kan klyva min motor och fixa 3:ans växel. Självklart mot ersättning.

alt

Tips på någon verkstad som inte är allt för dyr och kan göra jobbet för en rimlig summa pengar.

Motron är alltså urplockad redan.

Vore mycket tacksam för tips på verkstäder men gladast blir jag om någon privatperson säger att de kan och vill.

070 738 35 77
08 600 28 21

/PLUTO

Last edited:
Hurra, jag är inte ensam :rolleyes:
Näe, allvarligt! Jag har exakt samma problem och är också
intresserad av att få det löst, såklart!
Jag funderar på om det inte är lika billigt/dyrt att byta ut hela motorn?

Tillägg: Jag har en zx9r-98.

Rutger skrev:
Hurra, jag är inte ensam :rolleyes:
Näe, allvarligt! Jag har exakt samma problem och är också
intresserad av att få det löst, såklart!
Jag funderar på om det inte är lika billigt/dyrt att byta ut hela motorn?

Tillägg: Jag har en zx9r-98.

Med tanke på vad "de" säger att det ska kosta att laga så har jag också börjat fundera på om man inte kan hitta en fungerande moter med fungerande växellåda från någon kvaddad hoj på skroten.....

Konstigt är ju också att samma bolag som gav mig ett pris på att få in hela hojjen och fixa den nu säger att det kommer att kosta lika mycket om jag kommer in med motorn urplockad. Vilket jag finner lite lustigt (eller snarar olustigt) då deras förklaring till kostnaden var att det gick åt så mycket arbetstid till att bara plockar ur motron och sätta i den igen. Nu när det jobbet inte är aktuellt längre så får jag samma prisuppgift?????

:huvet

För övrigt vill jag tillägga att DADDY är en väldigt duktig mc meck som är min hjälte och också är den som gör det möjligt ekonomiskt för mig att äga en motorcyckel. Anledningen till att vi ej gått vidare med att klyva motorn är att Daddy inte känner sig helt säker på att alla inställningar kommer bli rätt när den ska plockas ihop igen.

Är det någon på detta forum som har erfarenhet av att klyva en ninja? Och kanske skulle villja ta ett snack med Daddy för att Daddy ska kunna få en bättre bild på läget och efter det kanske känna att det visst inte ska vara något problem att göra hela arbetet...alltså klyva, laga och montera ihop igen.

/Johan

Eftersom det är så dyrt med en reparation och ni söker efter en fungerande motor på skroten, varför provar ni inte att reparera själva. Ni har ju liksom inget att förlora. Det skulle jag har gjort...

Mvh
Peter

Last edited:
Känner igen det till viss del, i bland får man uppfattningen att de (verkstäderna/handlarna) skor sig när man hamnar lite i beroendeställning.

Jag har kollat i min Haynesbok och det är (väldigt) mycket delar som skall plockas isär och sättas ihop. Min cykel har gått nästan 5000 mil nu och är det mer än "bara" ett par drev och en växelförare som är slitna så lär ju notan för bara reservdelarna springa iväg! Sedan tillkommer förstås jobbet...
Detta gör inte heller hojen nyare eller bättre, endast mindre trasig.

Finns det någon marknad för att sälja defekta hojar till ett lägre pris istället?

Pegasus skrev:
Eftersom det är så dyrt med en reparation och ni söker efter en fungerande motor på skroten, varför provar ni inte att reparera själva. Ni har ju liksom inget att förlora. Det skulle jag har gjort...

Mvh
Peter

Jo, jag funderar på det.

Pegasus skrev:

Mvh
Peter

Ja, det är ju en tanke. Måste bara kolla upp vad en motor kan tänkas kosta. Ligger de runt 10-15 papp så är det ju värt att ta lite risker. Men ligger de 35-40 papp så är det ju inte värt att chansa. Och jag har verkligen inte koll....men de borde ju inte kosta mer än typ 15 kan man ju tycka.

Kawasaki är som säkert många vet kända för att inte ha något vidare bra växellådor. Jag vet inte om dom har blivit bättre nu, men jag kan rekommendera och byta Hoj istället för och hålla på med sånt mög, det kostar mer än det smakar.

Racercukel skrev:
Kawasaki är som säkert många vet kända för att inte ha något vidare bra växellådor. Jag vet inte om dom har blivit bättre nu, men jag kan rekommendera och byta Hoj istället för och hålla på med sånt mög, det kostar mer än det smakar.

Ironin i det hela är att när jag valde mellan R1 och zx9r för 1,5-2 år sedan var en stark anledning till det här köpet just min tro att zx9:ans låda var bättre...

Edit: Det var dock en del annat också, som körställning och stabilitet som avgjorde. Kanske är det dags att prova en R1:a som nästa hoj?

Strunt samma, jag börjar glida ifrån ämnet. Växellådan är trasig och problemet måste lösas, på ett eller annat sätt.

Last edited:
Racercukel skrev:

Ja det var ju inte mycket till svar på mitt och rutgers problem. Vad tror du att man får för en hoj med trasig växellåda? och i rurgers fall med ytterligare problem vad jag förstod.

För övrigt är Ninjan en härlig hoj. Möjligt att andra hojjar har bättre växellåder men då har de andra svagheter istället. så det är alltid en dålig affär att äga en hoj. Alternativet är ju att sattsa på nya hojjar och inte köra dem mer än två år för att sedan byta ut till ny....men då kostar ju försäkringen alldeles för mycket istället. Som sagt ... någon bra eknomi kommer man aldrig ha om man äger en sporthoj.

Har väl där av börjat funder på en Duke eller något. Men först måste jag ju hur som helst få ordning på hojjen.

Så återkom med något som hjälper istället för att klanka ner på en väldigt fin och skön hoj,

Rutger skrev:
Ironin i det hela är att när jag valde mellan R1 och zx9r för 1,5-2 år sedan var en stark anledning till det här köpet just min tro att zx9:ans låda var bättre...

Edit: Det var dock en del annat också, som körställning och stabilitet som avgjorde. Kanske är det dags att prova en R1:a som nästa hoj?

Strunt samma, jag börjar glida ifrån ämnet. Växellådan är trasig och problemet måste lösas, på ett eller annat sätt.

Okej, jaha....ja det va ju tråkigt, R1:an hade varit ett bättre val tror jag, dom har inga egentliga brister. :tummenupp

Pluto:
Hojen fungerar fint i övrigt, men frågan är ju alltid "vad som är värt vad" när åren och milen springer iväg. Jag vet inte vad som är mest "lönsamt" helt enkelt.

Lite offtopic:
Jag tycker också fortfarande efter snart 2.100 mil att hojen är fantastisk på många sätt! Jag håller dock med om att när det gäller sporthojar så förlorar man pengar, på ett eller annat sätt... Se på en sprillans litermaskin, de verkar kunna tappa 25-35 tusen i värde bara det första året. Sedan tillkommer ju försäkring och service (för garantin), osv.

Man måste väl kunna komma åt lådan genom att ta isär motorn underifrån!!? Clymer brukar alltid skriva "montera i motsatt ordning" eller någonting liknande störig kommentar, så använd en digitalkamera och fota isärtagningen så kan ni säkert fixa det själva. Lägg delarna i påsar som de hör ihop.

Tänk också på att om nya drev kostar lika mycket som en beggad motor, så finns ju risken att även den motorns låda rasar förr eller senare. Garanterat svårt att fixa det, men långt ifrån omöjligt. Mitt råd är att försöka själv. Du har väl inte direkt någonting att förlora!

Pluto skrev:
Ja det var ju inte mycket till svar på mitt och rutgers problem. Vad tror du att man får för en hoj med trasig växellåda? och i rurgers fall med ytterligare problem vad jag förstod.

För övrigt är Ninjan en härlig hoj. Möjligt att andra hojjar har bättre växellåder men då har de andra svagheter istället. så det är alltid en dålig affär att äga en hoj. Alternativet är ju att sattsa på nya hojjar och inte köra dem mer än två år för att sedan byta ut till ny....men då kostar ju försäkringen alldeles för mycket istället. Som sagt ... någon bra eknomi kommer man aldrig ha om man äger en sporthoj.

Har väl där av börjat funder på en Duke eller något. Men först måste jag ju hur som helst få ordning på hojjen.

Så återkom med något som hjälper istället för att klanka ner på en väldigt fin och skön hoj,

Har bara skruvat en del med crossmotorer (vilket kanske är en dålig jämförelse). Men min rekomendation är att börja försiktigt och skruva isär den och dokumentera allt medans ni skruvar (foto m.m). Det är oftast mycket enklare än man tror. Sen kan det ju vara bra att köpa en verkstadshandbok... och om det nu skulle skita sig, så kan du ju alltid lämna in den sen förutsatt att du har kvar alla delar.

Pelvan & Slangen_2:

Japp, det kanske lutar åt att jag försöker fixa det själv, får bli på semestern om en eller ett par veckor i så fall :tummenupp

Tack pelvan och slangen. Äntligen lite kreativa svar.

Försöka trots osäkerhet känns närmre och närmre

Pluto skrev:
Tack pelvan och slangen. Äntligen lite kreativa svar.

Försöka trots osäkerhet känns närmre och närmre

Ja, jag skulle tro att bara lyfta ur motorn och sedan montera tillbaka den är 50-60% av jobbet. Om ni vill så kan jag komma förbi någon kväll med Haynesboken och vara med (om det nu hjälper). Jag är intresserad av att klarlägga omfattningen av jobbet innan jag sätter igång själv.
Bara ett förslag.. :tomten

Rutger skrev:
Ja, jag skulle tro att bara lyfta ur motorn och sedan montera tillbaka den är 50-60% av jobbet. Om ni vill så kan jag komma förbi någon kväll med Haynesboken och vara med (om det nu hjälper). Jag är intresserad av att klarlägga omfattningen av jobbet innan jag sätter igång själv.
Bara ett förslag.. :tomten

Ja det kan ju alltid vara givande. Motorn är i mitt fall redan ute. Problemet är ju nu att vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare. Har du kluvit en motor av liknande eller samma typ förut?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back