renovera husaberg

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
ska renovera min fc550 från 03 då mina ramlager börjar bli glappa hur e det med ventiler dom ska väl också bytas efter x antal tim är lite orolig då min förra husa käkade upp en avgas ventil å kolv och åt hål i toppen så det sprutade vatten:mad: ska man byta dom med kanske så man inte får samma ångest igen //Anders
 
Dom ska hålla minst 150 tim..Allt beroende på typ av körning, vid enduroliknande körning 200+. Men dom är ju billiga så köp nya när du liks har isär....
 
är det något mer man kan tänkas byta mer än lager å ventiler å resten som är glappt då....... pump å så
 
är det något mer man kan tänkas byta mer än lager å ventiler å resten som är glappt då....... pump å så

Det som är viktigast att byta vid tim över 100 och man licks är isär ,är då hela motbalacevikten komplett med lager,, Jag har för mig att man måste byta hela skiten för det går inte att köpa lagren lös,,Tyvär är den rätt dyr men ställer ju till ett helvetes ras om den flyger!! Jag vet därimot folk som har tagit bort den skiten , då får du en rappare motor som inte vill rasa lika lätt,MEN vibrerar något mer...Enligt farbröder som testat detta så kan man leva utan den på cc upp till 550,på 650ien så rammlar man av cyckeln av vibbar!! Men rik-farbröder finner bot på det också och smäller då i compocitesstaken.:tummenupp
Jag skulle slängt den åt Hell.............öweogöhjn

Mät även upp kolven!! och byt ringar om du får imellan ett bladmått i ringgapet på typ 0,50 -1mm ..På ktm kan dom vara slut på 90 tim! allt beroende på olja och filterbyten,körstil.
Leta även efter slitage i lådan typ sneslitena drivedoggar och pitting (gropar i drevkuggarna)
Du byter helt enkelt alla lager du hittar i motorn!
 
Dom ska hålla minst 150 tim..Allt beroende på typ av körning, vid enduroliknande körning 200+. Men dom är ju billiga så köp nya när du liks har isär....

billiga sa du dom kostar ju över 1000:- stycke på insugssidan
 
billiga sa du dom kostar ju över 1000:- stycke på insugssidan
Ja 37mm ventilerna är inte billiga.Hade du haft en -04 hade dom kostat knappt 250:- istället,men det är ju en klen tröst.Plocka ur dom och kolla skicket först.
 
Ja 37mm ventilerna är inte billiga.Hade du haft en -04 hade dom kostat knappt 250:- istället,men det är ju en klen tröst.Plocka ur dom och kolla skicket först.

jaså det säger du att det skiljer så mycket på en årsmodell :arsele
är dom olika i toppen med 02 och 03 är ju olika va ja har hört men skiljer det yttligare från 03 till 04 då
 
Men rik-farbröder finner bot på det också och smäller då i compocitesstaken.:tummenupp
Jag skulle slängt den åt Hell.............öweogöhjn!
Är allt i från rik :) men vi stoppar i staken mest för att få bort gyroeffekterna viket gör att 650n känns som en mycket mindre hoj. Ett annat plus är att du inte heller får samma påfrestningar på ramlagret med ett vevparti som är mycket lättare. Staken har halva vikten och vevpartiet lättas och balanceras efter staken. Men är det effekt man vill ha är det bortkastade pengar det håller jag med om.
Var en kille som kör husa som hade lite problem med ras men det var stakar med fabrikationsfel i fräsningen. Av de nya stakarna till Husaberg 650 som togs fram har ingen gått sönder. Ger en grym skillnad i alla fall :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top