Renovera gaffelben Yamaha R1 2007

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Hej, jag har glapp i gaffeln på min R1 2007 och tänkte byta bussningar !
Tji fick jag.. har sökt på Internet och pratat med Yamaha-Center och det finns INTE nya bussningar att köpa.. Byt yttre gaffelrör säger dom 2900:-/st :huvet TACK !

Så nu undrar jag, innan jag river isär gaffelbenen om det finns någon som har renoverat sina gaffelben? Jag har kollat på Yamahasreservdelslistor och lösa bussningar verkar ha försvunnit kring -03 -04 om jag kommer ihåg rätt = idioti..

Alltså är frågan? Går det att få lös dom befintliga bussningarna och finns det några standardbussningar att få tag på som passar ?? Det är väl KYB som tillverkar dom.

Nån som vet ...

Bump... finns det verkligen ingen som gett sig på en Yamahagaffel ???

Så ny hoj och problem med framgaffelbussningarna?

Är det bara olja som läcker från frambenen? Har du fått grus/flugor i packboxarna så är ett tips att du försiktigt kör runt med ett tunt bladmått.

Hittar du inte reservdelar på Yamaha Center så kan du nog hitta renoveringskitt på ebay. Har själv köpt bussningar och packboxar för min cross, nära på halva priset inkl frakt jämfört med svedala.

Vill du ha orginaldelar, kolla reservdelsnummer på nån sajt med sprängskisser (microfiche) för din årsmodell.

Finns flertalet även flertalet filmer på youtube om hur du går tillväga med byte av bussningar, packbox mm.

Biltema har ett praktiskt verktyg för att mäta oljenivå i gaffelbenen.

Hoppas du får ordning på hojen! :tummenupp

/P

Vet inte hur R1ans gaffel ser ut men bussningarna brukar normalt sett gå att ta lös även om dom brukar hålla betydligt längre än tätningarna. Jag har aldrig behövt byta busningarna på någon hoj.

Vad är diametern på gaffeln? Det kanske finns busningrar från någon annan gaffel som passar? Vilka fler använder KYB? Snacka med någon någon av de firmor som är proffs på gafflar. kanske http://www.factoryconnection.org/ vet även om dom är mest inriktade mot cross.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla