Renovera eller hitta beggad motor?

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Har en R1-99 Turbo som har börja låta riktigt illa från motorn. Jag är ingen motorguru men jag tror att det har med oljetrycket att göra, d är helt enkelt för lågt tror jag. Vad orsakar för lågt oljetryck, slitna lager, kammar mm?? Är det värt att renovera den, eller ska man leta en utbytes motor? Finns det någon hemsida med billiga motordelar till R1 så man kan räkna lite på vad en renovering skulle kosta. Jag har en motor jag kan köpa men den kostar 8 K:näsblod. Att skruva i motorn är inga problem, det anser jag att jag behärskar så den behöver inte lämnas in till mekaniker. Vad tror ni vad skulle ni gjort?

Dainese skrev:
2652082 Har en R1-99 Turbo som har börja låta riktigt illa från motorn. Jag är ingen motorguru men jag tror att det har med oljetrycket att göra, d är helt enkelt för lågt tror jag. Vad orsakar för lågt oljetryck, slitna lager, kammar mm?? Är det värt att renovera den, eller ska man leta en utbytes motor? Finns det någon hemsida med billiga motordelar till R1 så man kan räkna lite på vad en renovering skulle kosta. Jag har en motor jag kan köpa men den kostar 8 K:näsblod. Att skruva i motorn är inga problem, det anser jag att jag behärskar så den behöver inte lämnas in till mekaniker. Vad tror ni vad skulle ni gjort?

tja motorn va inte såååå dyr om den funkar bra o inte har gått toklångt..
är du säker på att de är lågt oljetryck då?
tänkte så de inte är nå skitfel :)

Att helrenovera motorn kommer överstiga 8k med råge...särskilt om du måste borra cylindern. R1'an har ju sin lite egna konstruktion där.

Bara ram/vevlager brukar hamna runt 2500-3000:-

Är rätt säker på att det är nått skit med oljetrycket. Eftersom turbon oxå har sagt upp sig:mad: Jag vet tyvärr inte skicket på motorn för 8k, men jag har sett motorer för halva d priset som har funkat och bara vara att sätta i ram och köra. Jag behöver egentligen inte en komplett motor, bara själva "stommen" med ett fungerande innehåll, motorkåpor, startmotor, förgasare mm kan jag lyfta över från min. Om det bara är ram/vevlager som har gått så skulle jag lätt kunna lägga dom pengarna på att få till den eftersom det är mkt gjort på den här motorn, men jag antar att det mesta har hunnit tagit stryk. D man kan göra är väll att riva den och kolla över prylarna.

Dainese skrev:
2652106 Är rätt säker på att det är nått skit med oljetrycket. Eftersom turbon oxå har sagt upp sig:mad: Jag vet tyvärr inte skicket på motorn för 8k, men jag har sett motorer för halva d priset som har funkat och bara vara att sätta i ram och köra. Jag behöver egentligen inte en komplett motor, bara själva "stommen" med ett fungerande innehåll, motorkåpor, startmotor, förgasare mm kan jag lyfta över från min. Om det bara är ram/vevlager som har gått så skulle jag lätt kunna lägga dom pengarna på att få till den eftersom det är mkt gjort på den här motorn, men jag antar att det mesta har hunnit tagit stryk. D man kan göra är väll att riva den och kolla över prylarna.
Åk till JRS och låt dom ta en titt på din hoj. Eller Yamahacenter.
Kan ju vara så att du bara behöver byta turboagregatet.

Har kollat lite mer på cykeln i dag, skruvade ur pluggen på toppen där man mäter oljetryck och körde på startmotorn. Kom inte en drope olja ur hålet:va Gjorde lika på uttaget som är till turbon....inte en droppe kom där heller:va Fattar inte vad som kan ha hänt...den funkade klockrent hela förra säsongen, hade inga bekymmer alls. Sista repan för säsongen jag tog så sa det lilla switzer agget upp sig, och jag trodde det gjorde det för att jag plågade ut alldeles för höga laddtryck ur det stackars lilla agget, menm tydlien så var det nått som hände med oljetrycket redan då! Yamaha teknikerna tänkte inte till riktigt då dom inte monterade en oljetrycksvarnare:huvet :mad: Kan det vara den lilla kedjan till oljepumpen som har gått av, eller hoppat av:va :confused: ska ta och riva av tråget i morgon och kolla vad det kan vara, kanske bara pumpen som gjort sitt. Hela situationen känns sur:gnissla

Dainese skrev:
2652335 kanske bara pumpen som gjort sitt. Hela situationen känns sur:gnissla
Resten av motorn har ju också fått stryk eftersom den gått utan oljetryck=ingen smörjning tyvärr.
Verkligen tråkigt för dig och en dyr felsökning!

Jo det är jag mkt väl medveten om...motorn måste renoveras eller bytas ut d vet jag. Men jag vill veta vad som hänt!! Oljetrycket bara inte bara försvinna utan anledning.

Last edited:
Jag är skit kass på att lägga pussel:rolleyes: Jag vet inte än hur pass komplett motorn är och vilket skick...är den helt komplett med knasare och allt bara lasta i ramen och köra så är det taget på en gång. Men fattas det massa krafs så känns det dyrt! Jo d är lådorna som brukar ta stryk på Rettorna, min var ju på väg att rasa och började låta illa slutet av säsongen. Men jag hade hellre sett att den rasade än hela jävla motorn ochden nya turbon. En låda byter man ju på en helg och det är bra mkt billigare ingrepp.

Dainese skrev:
2652362 Jag är skit kass på att lägga pussel:rolleyes: Jag vet inte än hur pass komplett motorn är och vilket skick...är den helt komplett med knasare och allt bara lasta i ramen och köra så är det taget på en gång. Men fattas det massa krafs så känns det dyrt! Jo d är lådorna som brukar ta stryk på Rettorna, min var ju på väg att rasa och började låta illa slutet av säsongen. Men jag hade hellre sett att den rasade än hela jävla motorn ochden nya turbon. En låda byter man ju på en helg och det är bra mkt billigare ingrepp.
Riv isär din imorrn då, det är ju söndag så du har väl inget annat för dig :)

Då ser du ju precis hur illa det är och vad det kan komma att kosta o laga skiten.

Dainese skrev:
2652376 Jupps...d ska jag göra! Men kanske inte i morrn...finns viss risk för fylleslag i kväll
å får du ju hjälp o göra det ikväll då altså :hihi

Kollade oxå lite på blocket...frågade han med motorn som toppen var riven på...den var såld tyvärr:gnissla och en motor från 2004 tror jag inte passar. Finns en motor till salu här på sporthoj oxå som ena kolven gått på och toppen. Kan kanske plocka delar från den...vi får se vad som händer.

Dainese skrev:
2652443 Kollade oxå lite på blocket...frågade han med motorn som toppen var riven på...den var såld tyvärr:gnissla och en motor från 2004 tror jag inte passar. Finns en motor till salu här på sporthoj oxå som ena kolven gått på och toppen. Kan kanske plocka delar från den...vi får se vad som händer.

Du skulle ha försökt klämt ner en 04a motor :) mer effekt m.m :tummenupp

Rettorna brukar ju käka ganska mycket olja kollade du oljan ofta?

Ja d hade varit grymt...men massa stök med insprutning osv...blir för dyrt för min budget tyvärr. Men det kanske går att konvetera till knasare?! Jag var väldigt noga med oljan, konstigt nog så drog inte min så mkt olja, jag bytte olja ofta oxå, så det är knepigt d som hänt, nått måste hänt med pumpen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg