Rengöringsmedel

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Vad är det mest effektiva rengöringsmedlet att använda på alu-fälgar och sving och liknande för att få bort asfaltsfläckar o annat jox?

Lägg bara upp tips som ni vet funkar, keine gissningar bitte.

:tummenupp
 
Funkar bra för mig,körde igenom ett vägarbete i somras och när jag kom hem såg hojen inte så rolig ut..

Mycket avfettning och gnugga lite med trasa så går det mesta bort...
 
Det Bästa......

.......är nog Hårdvax (SONAX typ) Jag kan rekomendera dig att prova avfettning på en fläck & sen Sonax Hårdvax på en fläck.

JAg vet att vaxet är dyrt, men du behöver knappt ingeting för att få bort fläckar.....
 
Jag kör med en speciell asfaltslösare som heter AutoSmart.. -Power
Med tjärlösare och avfettning.....

Rätt så stark.. Men vet ej om den mattar plasten eller inte....
Har inte gjort det på min 650 iallafall
 
Jag använder vanlig lack cleaner, då går alla fläckar bort (kedjestänk oxå), sen lägger jag på ett lager vax så att skiten inte ska fastna lika lätt.
 
Jag brukar använda "vanlig" fälgrengöring, funkar väldigt bra -jag har iof inte vita fälgar, jag har guldfärgade, men jag tycker det är otroligt lätt att rengöra med detta. Spraya på torr yta, låt verka (utan att torka), och ta en rotborste/diskborste och skrubba. Skölj av.

Vill man vara lite försiktigare går det vär att använda svamp, men jag har inte fått repor eller annat fult när jag använt rotborstar.

Fälgarna ser i stort sett nya ut efteråt.

Fälgrengöring finns på de flesta mackar, dok rätt dyrt. Men prisvärt om man vill ha bra resultat.

Mina .5 kronor.

/J
 
eisbaer skrev:
Vad är det mest effektiva rengöringsmedlet att använda på alu-fälgar och sving och liknande för att få bort asfaltsfläckar o annat jox?

Lägg bara upp tips som ni vet funkar, keine gissningar bitte.

:tummenupp

Det absolut bästa för att ta bort asfaltsfläckar och kedjegucka är ett medel som heter Prickbort 124.
Det finns på vissa mackar (OKQ8 har det vet jag).
Var dock lite försiktig på vissa plaster som kan bli flammiga och på lackerade ytor.

#11
 
Vanlig, petroleumavfettning (inte någon miljövänlig variant) och en diskborste.
 
Som nån skrev tidigare: vax. Funkar otroligt bra o ger dessutom lite skydd tills nästa tvätt.
 
OKQ8 har en genomskinlig duschflaska med "Asfalt & Tjärrengöring". Funkade brutalbra.. Måste va en sån däringa petroleumavfettning..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top