Rengöringsmedel

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Vad är det mest effektiva rengöringsmedlet att använda på alu-fälgar och sving och liknande för att få bort asfaltsfläckar o annat jox?

Lägg bara upp tips som ni vet funkar, keine gissningar bitte.

:tummenupp

Funkar bra för mig,körde igenom ett vägarbete i somras och när jag kom hem såg hojen inte så rolig ut..

Mycket avfettning och gnugga lite med trasa så går det mesta bort...

Det Bästa......

.......är nog Hårdvax (SONAX typ) Jag kan rekomendera dig att prova avfettning på en fläck & sen Sonax Hårdvax på en fläck.

JAg vet att vaxet är dyrt, men du behöver knappt ingeting för att få bort fläckar.....

Jag kör med en speciell asfaltslösare som heter AutoSmart.. -Power
Med tjärlösare och avfettning.....

Rätt så stark.. Men vet ej om den mattar plasten eller inte....
Har inte gjort det på min 650 iallafall

Jag använder vanlig lack cleaner, då går alla fläckar bort (kedjestänk oxå), sen lägger jag på ett lager vax så att skiten inte ska fastna lika lätt.

Jag brukar använda "vanlig" fälgrengöring, funkar väldigt bra -jag har iof inte vita fälgar, jag har guldfärgade, men jag tycker det är otroligt lätt att rengöra med detta. Spraya på torr yta, låt verka (utan att torka), och ta en rotborste/diskborste och skrubba. Skölj av.

Vill man vara lite försiktigare går det vär att använda svamp, men jag har inte fått repor eller annat fult när jag använt rotborstar.

Fälgarna ser i stort sett nya ut efteråt.

Fälgrengöring finns på de flesta mackar, dok rätt dyrt. Men prisvärt om man vill ha bra resultat.

Mina .5 kronor.

/J

eisbaer skrev:
Vad är det mest effektiva rengöringsmedlet att använda på alu-fälgar och sving och liknande för att få bort asfaltsfläckar o annat jox?

Lägg bara upp tips som ni vet funkar, keine gissningar bitte.

:tummenupp

Det absolut bästa för att ta bort asfaltsfläckar och kedjegucka är ett medel som heter Prickbort 124.
Det finns på vissa mackar (OKQ8 har det vet jag).
Var dock lite försiktig på vissa plaster som kan bli flammiga och på lackerade ytor.

Vanlig, petroleumavfettning (inte någon miljövänlig variant) och en diskborste.

Som nån skrev tidigare: vax. Funkar otroligt bra o ger dessutom lite skydd tills nästa tvätt.

OKQ8 har en genomskinlig duschflaska med "Asfalt & Tjärrengöring". Funkade brutalbra.. Måste va en sån däringa petroleumavfettning..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT