Rengöring

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Tja.
Undrar lite om rengöring av olika delar under vintern. t.ex Kedjan och Dreven. Har hört att fotogen går bra men ska man typ ha det i ett "bad" och låta kedjan ligga där ett tag? Och även göra samma sak med dreven?

Sen har jag märkt när jag haft hojen ute i regn o oväder att några skruvar blivigt något ytrostiga. Finns det något bra för att få bort ytrost och även oxidering på skruvar??

En fråga utöver rengöring. Hur gör man lättast för att se om bakhjulet spårar efterman haft av det?

Kedja & drev rengör du absolut lättast med WD 40. Det är bara att spraya på & sedan tvätta av. Torka sedan med en trasa & gnugga ev med en gammal tandborste. Torka rent & spraya på ny kedjespray.

Skruvarna borde du kunna fixa till med Autosol eller Svinto.

Om bakhjulet spårar kan du kolla på flera sätt, men förmodligen har du markeringar i svingen, då kan du se till att hjulaxeln står på samma ställe på båda sidor av svingen.

Jag brukar mäta med ett skjutmått ifrån justerklossens bakkant och till bakkanten på svingen. Garderingen på svingen litar jag inte på...

Bumpar tråden då jag har en liknande fråga - oxidering på aluminium, funkar teknisk saltsyra till att få bort dessa? Om inte, finns det något annat lätt överkomligt medel? Blästring är tyvärr ej aktuellt.

Inte min bild, men ytan jag tänkt fräscha upp ser ungefär ut såhär:
266823_u5jpo6.jpg

Jag tvättar min kedja och drev såhär: Ställer upp hojjen på depåstödet och får bakhjulet fritt. rullar sedan kedjan medan jag sprutar rikligt med avfettning på och låter verka i några minuter innan jag kör högtryckstvätt. Efter det sprutar jag på avfettning igen sedan tar jag en tandborste och borstar kedjan rent på insidan och utsidan med varmt vatten och sedan tar jag en gammal tröja/trasa och torkar bort all skit och avrundar med att spola av. Sedan såklart smörja den, men den blir iallafall riktigt ren, ser nästan ut som en ny del på hojjen :hihi

Bumpar tråden då jag har en liknande fråga - oxidering på aluminium, funkar teknisk saltsyra till att få bort dessa? Om inte, finns det något annat lätt överkomligt medel? Blästring är tyvärr ej aktuellt.

Inte min bild, men ytan jag tänkt fräscha upp ser ungefär ut såhär:
266823_u5jpo6.jpg
Dremmel och små roterande stålborstar .Gjorde rent lagerhållare till klippdäcket så gick lätt

Oxiderad aluminium? Fälgtvätt eller Kalkosan + borste. Mycket sköljvatten efteråt. Kräver sedvanligt "prov på skymt ställe" innan större satsningar.

Använd aldrig avfettningsmedel eller liknande för att göra ren kedjan!
Avfettningsmedlet tränger ofta in förbi o eller x-ringarna och urfettar länkarna inuti och det är inget du fixar till genom att bara spruta på ny kedjeolja. Det förkortar livslängden avsevärt och kan också göra att kedjan viker sig om den går av... Vilket i bästa fall resulterar i ett hål i motorkåpan och i värsta fall en tvärnit på bakhjulet i 200+
Det finns en anledning till att det finns kedjerengöring. Använd aldrig något annat.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back