nissepelle
Strandraggare
Ser förresten att du bor i samma stad som mig. Har du den demonterad så titta förbi med den nån dag.
Shysst! Det erbjudandet nappar jag på, skickar ett pm nån gång nästa vecka! Tack.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ser förresten att du bor i samma stad som mig. Har du den demonterad så titta förbi med den nån dag.
Jag har nu provat att koppla startmotorn direkt till batteriet med startkablar. Pluspol till kontakten på startmotorn, och minuspol till olackerad del på ytterhöljet. Hände ingenting alls. Suck.. Har plockat isär den igen nu, och här kommer lite bilder på kollektorn. Tog ur alla vinklar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter, men jag tycker att den ser hel och bra ut?
https://www.n0.se/v/f/c37eb_20150102_224537.jpg
https://www.n0.se/v/f/e5b9a_20150102_224622.jpg
https://www.n0.se/v/f/5e1a3_20150102_224626.jpg
https://www.n0.se/v/f/18338_20150102_224633.jpg
https://www.n0.se/v/f/00c9d_20150102_224637.jpg
https://www.n0.se/v/f/6db06_20150102_224640.jpg
https://www.n0.se/v/f/0662d_20150102_224646.jpg
https://www.n0.se/v/f/5adfa_20150102_224705.jpg
Medan jag väntar på svar så provar jag att montera om den med sprängskiss till hands så att jag är säker på att det blir rätt.
Jag skulle nog överlämna startmotorn till någon som har lite elkunskap och som kan se hur du monterat ihop den..
För en kunnig tar det ett par minuter att diagnostisera felet och dess placering.
Svårigheterna med en startmotor ligger mer på "montera-i-hop-rätt-planet än på det elektriska planet.
Kopplingen av/kretsschemat är superenkelt.
Från plus-in -> ena kolet -> genom rotorlindning -> ut genom andra kolet -> till jord.
Ev kan det finnas en fast lindning i serie med detta.
(Startmotorn är en sk seriemotor där ju långsammare den roterar ju mer ökar momentet..)
Det brukar finnas ett antal roliga fiberbrickor just runt kolanslutningarna som MÅSTE monteras rätt för att få rätt funktion. Gissar att du sannolikt monterat ihop den fel.
En kunnig ser problemet, direkt..
Att det är avbrott/felmonterat framgår ju av att om det inte gnistrade multum när du anslöt, då hade det varit kortis nånstans..
Dessutom, en svarvning av kollektor ser ut att vara mycket nödvändig, så får den INTE se ut..Svarvas, inte filas.
Det ska gå mycket ampäron genom kollektorn, dvs inga onödiga kontaktresistanser får finnas.
Inget komplicerat jobb för en som gjort detta tidigare, max 5minuter
Den kollektorn ser inte bra ut. Det goda i det hela är att jag inte ser spår av någon gnistbildning vilket sannolikt skulle inneburit att det var kortis i rotorn. Däremot så är det bara ett smalt spå i mitten som är kopparfärgat. Resten är mörkt och tyder på dålig kontakt med kolen. Eftersom du satt i nya kol så är det inte otroligt att det inte blir någon kontakt mellan kol och kollektorn. Som många här har påpekat så måste kolektorn svarvas. Det som oroar lite är att kollektorn är så nedsliten. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns material tillräckligt för att svarva den. När man svarvar är det också noga att man får bort all koppar som trycks ner mellan de olika spåren på kollektorn.
Sen tycker jag lagertappen bakom kollektorn ser lite bedrövlig ut, men om det bara är report och den inte är nedsliten så att diametern är mindre så är det nog inga problem.
Jag vet inte vad det är för hoj du har men jag skulle nog letat runt på MC skrotar och ebay om det inte finns någon begagnad startmotor för några hundralappar...
Alternativt om du vill göra ett försök så tar du det finaste sandpapper du kan hitta (helst begagnat och utslitet om du förstår vad jag menar) och försiktigt slipar på kollektorn. Dra i så fall slippappret i rotationsriktningen. Enklast är att linda det runt kollektorn och snurra rotorn ett par varv medan du håller slippappret still. Kanske det hjälper och gör det inte det och du behöver svarva så har det inte gjort någon skada i vilket fall.
Lagertappen är den "metallpinnen" som sticker ut bakom kollektorn.
1200 mil är ingenting såvida du inte startar var 10 minut. Borde snarare se ut så om det var en nolla till bakom.
Vad är det för hoj du har?
Cbx750, en sån hade jag för sådär 15-20 år sen.
Har du startmotorn hopskruvad så är det första du ska göra att mäta resistansen mellan ingående anslutning och ytterhöljet. Med all sannolikhet avbrott. Annars hade du nog märkt det redan...
Enligt den sprängskiss som jag hittat på nätet så verkar den inte ha någon statorlindning utan permanentmagnet. I så fall är det så enkelt att strömmen går in till ett kol, genom rotorlindningen, ut genom ett annat kol och sedan till jord. En kvalificerad gissning är att det jordade kolet har direktkontakt med plattan kolen sitter i medan det ingående kolet sitter isolerat.
Om det är så, så kan det ju också vara plattan som kolen sitter på som inte har kontakt med ytterhöljet.
(Sen är det säkert 4 kol så du har 2 pluskol och 2 jordkol men resonemanget är detsamma)
Elektriskt borde det inte ha någon betydelse om de sitter 180 grader fel.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |