Rengöring till startmotor?

Jag har nu provat att koppla startmotorn direkt till batteriet med startkablar. Pluspol till kontakten på startmotorn, och minuspol till olackerad del på ytterhöljet. Hände ingenting alls. Suck.. Har plockat isär den igen nu, och här kommer lite bilder på kollektorn. Tog ur alla vinklar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter, men jag tycker att den ser hel och bra ut?

https://www.n0.se/v/f/c37eb_20150102_224537.jpg
https://www.n0.se/v/f/e5b9a_20150102_224622.jpg
https://www.n0.se/v/f/5e1a3_20150102_224626.jpg
https://www.n0.se/v/f/18338_20150102_224633.jpg
https://www.n0.se/v/f/00c9d_20150102_224637.jpg
https://www.n0.se/v/f/6db06_20150102_224640.jpg
https://www.n0.se/v/f/0662d_20150102_224646.jpg
https://www.n0.se/v/f/5adfa_20150102_224705.jpg

Medan jag väntar på svar så provar jag att montera om den med sprängskiss till hands så att jag är säker på att det blir rätt.

Edit: Monterat ihop den igen nu och är fortfarande heeelt jävla dött när jag provar att få igång den med startkablar. Vad FAAN alltså! Är 98% säker på att jag monterat ihop den korrekt, för har haft sprängskiss att gå efter som sagt.
 
Last edited:
Jag har nu provat att koppla startmotorn direkt till batteriet med startkablar. Pluspol till kontakten på startmotorn, och minuspol till olackerad del på ytterhöljet. Hände ingenting alls. Suck.. Har plockat isär den igen nu, och här kommer lite bilder på kollektorn. Tog ur alla vinklar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter, men jag tycker att den ser hel och bra ut?

https://www.n0.se/v/f/c37eb_20150102_224537.jpg
https://www.n0.se/v/f/e5b9a_20150102_224622.jpg
https://www.n0.se/v/f/5e1a3_20150102_224626.jpg
https://www.n0.se/v/f/18338_20150102_224633.jpg
https://www.n0.se/v/f/00c9d_20150102_224637.jpg
https://www.n0.se/v/f/6db06_20150102_224640.jpg
https://www.n0.se/v/f/0662d_20150102_224646.jpg
https://www.n0.se/v/f/5adfa_20150102_224705.jpg

Medan jag väntar på svar så provar jag att montera om den med sprängskiss till hands så att jag är säker på att det blir rätt.

En multimeter är bra att ha. När du mäter motståndet i startmotorn ska det vara nära 0 Ohm, dvs mycket lågt. Har du högt motstånd. Ja då händer inget när du kopplar in batteriet för det är någon form av avbrott i startmotorn.
Och då blir det att hitta var avbrottet är och fixa det.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
 
ah okej, och multimetern kopplar jag in på samma punkter som jag skulle kopplat in batteripolerna? Men är det ens någon mening? Uppenbarligen går ju inte strömmen igenom motorn så något tjall på linjen lär det ju vara?
 
Kollektorn är den ytan kolen ligger mot ankaret. Den ser inte så bra ut.
Om man tänker att kolen skall sköta all ström som behövs för att driva motorn så krävs att hela kolet ligger mot utan glapp. Du kanske borde svarva av din en smula.
Men en annan tanke, hur löper kolen i sina hållare. Dom skall gå lätt och inte glappa förmycket då dom kan "ställa sig".
Om kolen är lödade kolla så det är ordentlig kontakt och inte är kall lödning.

Om starten snurrade innan kolbyte så ligger min gissning att dom inte har ordentlig kontakt med kollektorn eller kall lödning.
Lycka till.
 
Last edited:
Okej, tack för tipset! Kollektorn måste svarvas eller, det går inte att fila till själv antar jag? Kolen borde inte vara något problem nu eftersom jag köpt helt nya kol, och då fick man med hela "plattan" som de sitter i med hållare och fjädrar och hela tjofadderittan.

Ang svarvning av kollektorn, kan jag gå till vilken mekanisk verkstad som helst för att få det gjort, eller vart ska jag vända mig?
 
Jag skulle nog överlämna startmotorn till någon som har lite elkunskap och som kan se hur du monterat ihop den..
För en kunnig tar det ett par minuter att diagnostisera felet och dess placering.
Svårigheterna med en startmotor ligger mer på "montera-i-hop-rätt-planet än på det elektriska planet.
Kopplingen av/kretsschemat är superenkelt.
Från plus-in -> ena kolet -> genom rotorlindning -> ut genom andra kolet -> till jord.
Ev kan det finnas en fast lindning i serie med detta.
(Startmotorn är en sk seriemotor där ju långsammare den roterar ju mer ökar momentet..)
Det brukar finnas ett antal roliga fiberbrickor just runt kolanslutningarna som MÅSTE monteras rätt för att få rätt funktion. Gissar att du sannolikt monterat ihop den fel.
En kunnig ser problemet, direkt..
Att det är avbrott/felmonterat framgår ju av att om det inte gnistrade multum när du anslöt, då hade det varit kortis nånstans..
Dessutom, en svarvning av kollektor ser ut att vara mycket nödvändig, så får den INTE se ut..Svarvas, inte filas.
Det ska gå mycket ampäron genom kollektorn, dvs inga onödiga kontaktresistanser får finnas.
Inget komplicerat jobb för en som gjort detta tidigare, max 5minuter
 
Jag skulle nog överlämna startmotorn till någon som har lite elkunskap och som kan se hur du monterat ihop den..
För en kunnig tar det ett par minuter att diagnostisera felet och dess placering.
Svårigheterna med en startmotor ligger mer på "montera-i-hop-rätt-planet än på det elektriska planet.
Kopplingen av/kretsschemat är superenkelt.
Från plus-in -> ena kolet -> genom rotorlindning -> ut genom andra kolet -> till jord.
Ev kan det finnas en fast lindning i serie med detta.
(Startmotorn är en sk seriemotor där ju långsammare den roterar ju mer ökar momentet..)
Det brukar finnas ett antal roliga fiberbrickor just runt kolanslutningarna som MÅSTE monteras rätt för att få rätt funktion. Gissar att du sannolikt monterat ihop den fel.
En kunnig ser problemet, direkt..
Att det är avbrott/felmonterat framgår ju av att om det inte gnistrade multum när du anslöt, då hade det varit kortis nånstans..
Dessutom, en svarvning av kollektor ser ut att vara mycket nödvändig, så får den INTE se ut..Svarvas, inte filas.
Det ska gå mycket ampäron genom kollektorn, dvs inga onödiga kontaktresistanser får finnas.
Inget komplicerat jobb för en som gjort detta tidigare, max 5minuter

Okej, tack för ditt svar! Men vad för sorts ställe ska jag lämna in den till då? Jag har ingen aning om vilken sorts verksamheter som kan lösa den här sortens prylar, dvs svarvning etc.

Btw så finns det inga "fiberbrickor" någonstans att montera vad jag kan se. Nån form av isolerande brickor finns där pluspolen går ut genom motorns hölje, men ingen annanstans.
 
Längesedan jag bodde i Lkpg... (-78..)
Men nog borde det finnas nån Boschfirma eller någon "batteriladdstation/bilel " i stan?
Någon här erbjöd sig ju hjälpa till? Med nåt drygt halvdussin hojar, två scootrar och div moppar som stå på kö är det lite svårt för mig...
Känner på mig att dit fel är simpelt, det gäller bara att hitta det.
Det måste finnas någon isolationsprodukt i startmotorn, "plus" ska ju göra entre i den??? Och DEN punkten måste vara isolerad..
Sänder ett PM..
 
Den kollektorn ser inte bra ut. Det goda i det hela är att jag inte ser spår av någon gnistbildning vilket sannolikt skulle inneburit att det var kortis i rotorn. Däremot så är det bara ett smalt spå i mitten som är kopparfärgat. Resten är mörkt och tyder på dålig kontakt med kolen. Eftersom du satt i nya kol så är det inte otroligt att det inte blir någon kontakt mellan kol och kollektorn. Som många här har påpekat så måste kolektorn svarvas. Det som oroar lite är att kollektorn är så nedsliten. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns material tillräckligt för att svarva den. När man svarvar är det också noga att man får bort all koppar som trycks ner mellan de olika spåren på kollektorn.
Sen tycker jag lagertappen bakom kollektorn ser lite bedrövlig ut, men om det bara är report och den inte är nedsliten så att diametern är mindre så är det nog inga problem.
Jag vet inte vad det är för hoj du har men jag skulle nog letat runt på MC skrotar och ebay om det inte finns någon begagnad startmotor för några hundralappar...
Alternativt om du vill göra ett försök så tar du det finaste sandpapper du kan hitta (helst begagnat och utslitet om du förstår vad jag menar) och försiktigt slipar på kollektorn. Dra i så fall slippappret i rotationsriktningen. Enklast är att linda det runt kollektorn och snurra rotorn ett par varv medan du håller slippappret still. Kanske det hjälper och gör det inte det och du behöver svarva så har det inte gjort någon skada i vilket fall.
 
Den kollektorn ser inte bra ut. Det goda i det hela är att jag inte ser spår av någon gnistbildning vilket sannolikt skulle inneburit att det var kortis i rotorn. Däremot så är det bara ett smalt spå i mitten som är kopparfärgat. Resten är mörkt och tyder på dålig kontakt med kolen. Eftersom du satt i nya kol så är det inte otroligt att det inte blir någon kontakt mellan kol och kollektorn. Som många här har påpekat så måste kolektorn svarvas. Det som oroar lite är att kollektorn är så nedsliten. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns material tillräckligt för att svarva den. När man svarvar är det också noga att man får bort all koppar som trycks ner mellan de olika spåren på kollektorn.
Sen tycker jag lagertappen bakom kollektorn ser lite bedrövlig ut, men om det bara är report och den inte är nedsliten så att diametern är mindre så är det nog inga problem.
Jag vet inte vad det är för hoj du har men jag skulle nog letat runt på MC skrotar och ebay om det inte finns någon begagnad startmotor för några hundralappar...
Alternativt om du vill göra ett försök så tar du det finaste sandpapper du kan hitta (helst begagnat och utslitet om du förstår vad jag menar) och försiktigt slipar på kollektorn. Dra i så fall slippappret i rotationsriktningen. Enklast är att linda det runt kollektorn och snurra rotorn ett par varv medan du håller slippappret still. Kanske det hjälper och gör det inte det och du behöver svarva så har det inte gjort någon skada i vilket fall.

Tack för tipsen! Ska låna en multimeter att mäta lite med samt prova att sandpappra som du säger. Vill gärna få den här motorn att funka eftersom jag valde att köpa nya kol till den här, för 400kr, istället för att köpa en begagnad startmotor på ebay för 800kr. Så hade känts lite som pengarna i sjön.

Vad är lagertappen bakom kollektorn för något?

Btw så har hojen gått över 1200 mil med denna startmotor, så det är inte konstigt om den börjar bli sliten. :D Men eftersom den fungerade innan kolen tog slut totalt så tycker jag att det borde gå att få ut några tusen mil till från den!
 
Lagertappen är den "metallpinnen" som sticker ut bakom kollektorn.
1200 mil är ingenting såvida du inte startar var 10 minut. Borde snarare se ut så om det var en nolla till bakom.
Vad är det för hoj du har?
 
Lagertappen är den "metallpinnen" som sticker ut bakom kollektorn.
1200 mil är ingenting såvida du inte startar var 10 minut. Borde snarare se ut så om det var en nolla till bakom.
Vad är det för hoj du har?

Råkade faktiskt just missa en nolla till bakom miltalet, haha. Ska vara 12 000mil, inte 1200 mil. Är en cbx750 från 84. Och nu har jag provat att istället för sandpapper (som du tipsade om) dra runt lite stålull över kollektorn för att få bra anläggning mot kopparn. Det verkar inte ha hjälpt något alls. Har även kollat att startkablarna jag kopplar in batteriet med verkligen funkar, och det gör dem. Imorgon ska jag få tag i en multimeter tänkte jag. Mäta upp resistensen mellan en kopparplatta på kollektorn och ytterhöljet på startmotorn tycker jag låter som en bra första grej att kolla?
 
Cbx750, en sån hade jag för sådär 15-20 år sen.
Har du startmotorn hopskruvad så är det första du ska göra att mäta resistansen mellan ingående anslutning och ytterhöljet. Med all sannolikhet avbrott. Annars hade du nog märkt det redan...
Enligt den sprängskiss som jag hittat på nätet så verkar den inte ha någon statorlindning utan permanentmagnet. I så fall är det så enkelt att strömmen går in till ett kol, genom rotorlindningen, ut genom ett annat kol och sedan till jord. En kvalificerad gissning är att det jordade kolet har direktkontakt med plattan kolen sitter i medan det ingående kolet sitter isolerat.
Om det är så, så kan det ju också vara plattan som kolen sitter på som inte har kontakt med ytterhöljet.
(Sen är det säkert 4 kol så du har 2 pluskol och 2 jordkol men resonemanget är detsamma)
 
Cbx750, en sån hade jag för sådär 15-20 år sen.
Har du startmotorn hopskruvad så är det första du ska göra att mäta resistansen mellan ingående anslutning och ytterhöljet. Med all sannolikhet avbrott. Annars hade du nog märkt det redan...
Enligt den sprängskiss som jag hittat på nätet så verkar den inte ha någon statorlindning utan permanentmagnet. I så fall är det så enkelt att strömmen går in till ett kol, genom rotorlindningen, ut genom ett annat kol och sedan till jord. En kvalificerad gissning är att det jordade kolet har direktkontakt med plattan kolen sitter i medan det ingående kolet sitter isolerat.
Om det är så, så kan det ju också vara plattan som kolen sitter på som inte har kontakt med ytterhöljet.
(Sen är det säkert 4 kol så du har 2 pluskol och 2 jordkol men resonemanget är detsamma)

Hm, ja precis. Kan det vara så här fånigt och enkelt: Plattan kolen sitter på kom i en del med två kol fastlödda i denna. Sedan kom två kol "löst" och anslutna till plusskruven som man sätter ut ur startmotorns hölje. Dessa två kol fäster man alltså i kolplattan, kan det vara så att jag satt dessa 180 grader fel? Alltså att de ska byta plats? Ska skicka upp en bild på kolplattan också.
 
Blir nog först till helgen i så fall. Börjar jobba igen på onsdag och har kundbesök i dagarna 3 det första som händer så det lär inte bli tid för garaget då.
 
Det är lugnt, har löst det nu! :D Vettifan hur egentligen, men plötsligt funkade den när jag kopplade batteripolerna till den.

Tog isär den (igen) och drog runt kollektorn nån minut för jag inbillade mig att den skulle slitas in mot kolen bättre då. Sen tog jag också bort de tjocka brickorna/washers på varje sida av kollektoraxeln, monterade sedan ihop den - och då funkade den! Dock bara vid första försöket, sen var den död igen. Tog isär den igen och gjorde om proceduren med att dra runt kollektorn och satte ihop igen. Då gick den vid två försök i rad - sedan död. Tog isär den IGEN och satte då tillbaka brickan på ena sidan axeln när jag funderade lite på saken. Tror att detta gjorde att kolen blev bättre centrerade mot kollektorns bästa anläggningsyta. Hur som helst så fungerade den klockrent efter det. Monterade på hojen och den spann runt motorn som aldrig förr, och hojen startade fint. :)

Tack så hemskt mycket för hjälpen alla, ovärderligt! Och ännu härligare med er som erbjudit er att hjälpa mig att kolla på motorn!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top