Nu har jag köpt en tvätt och testat!
Just den tvätten som det referas till har ingen info om baljans material. Däremot finns det i K&Co katalog en större modell som uttryckligen har en rostfri balja!
Det framgår inte heller vad plastkorgen tål, mer än vatten.
Det skiljer bara ett par hundringar på de olika modellerna så det är ju lätt att välja

)
Hem och packade upp tvätt maskinen. Av med glasögonen och ner i vattebadet. Resultatet imponerade inte direkt. Nåja, fram med förgasarna som den egentligen köpts till. Resultatet blev lika dåligt. Men så kom jag på att jag läste i en tidning Classic Bike (tror jag den heter), den svenska. Fram med tidnigen och läste lite mer noga. Aha!
Alkaliskt basiskt tvättmedel. Gärna med lite värme 60grader.
Rotade runt i städskåpet och hittade ett skurmedel. Vete-tusan om det är alkaliskt och basiskt, men jag testade i alla fall. Tillsammans med varmt vatten. Nu började det faktiskt hända lite saker.
Med en dåres envishet har jag faktiskt skinande fina förgasare på diskbänken nu. Reslutatet blev faktiskt riktigt bra. Munstyckena mådde dock inte så bra av tvättmedlet. DOm blev helt svarta, oxiderade. Mässing ska kanske ha syra för att göra rent. som när man löder. då blir ju dom blänkande rena.
Så att, nja: Någon mirakelmaskin är det inte. Men för 700 spänn på Kjell o Co och ordentligt tålamod. Ja varför inte.
Den är dock för liten. Hela förgasarhuset går in i på en gång. Måste vända flera gånger på förgasarhuset.
Ska köpa riktigt rengöringsmedel och testa om det blir bättre. Men det kostar typ 400 spänn för en flaska. Det fungerade ju faktiskt med en 20kr flaska från ÖB.
En sotig kolv blev också ganska ren. Dock inte avgasventil. Trots kokhett vatten.
Ska testa att skruva ur spridarna ur dieselbilen och köra också.
Några tändstift från crossen ska testas också
Fick jag önska skulle den vara dubbelt så stor på alla ledder. Dubbel effekt. DÅ skulle jag gladeligen betala dubbelt så mycket också.
Föresten, korgen är i ABS. Så att den tår ju ganska mycket kemikalier. Men dock inte kokhett vatten! DÅ gav sig botten och sjönk ner lite. Ska nog renovera den med hjälp av värmepistolen. Termoplast heter väl termoplast av någon anledning
Mats