Rengöra munstycken?

Jezze_ skrev:
2630488 hittade inte kalkosan. men hittade nåt annat.. se bild. borde funka de med tycker man.. vågar man använda STP? låg o skräpade i en låda så.. :va

Försumma inte tillfället att plocka bort flottörerna (var försiktig när du knackar ut sprinten så inte fästöronen går sönder), flottörnål + säte samt eventuella silar uppströms detsamma o göra rent.

Neutral skrev:
2632560 Tror du inte de menar att objektet riskerar att repas om det inte ligger i den relativt mjuka plastkorgen? Inte att tvätten tar skada.
Nja, hur går det med en "plastkorg" i en lite mer aggresiv miljö än ett vattenbad?

Hittade en som verkar bra :
http://www.kmc.se/produkt/u_tvatt/m_serie/m_serie.pdf

Nån som har tid kan väl kolla vad den kostar? Är rädd att den överskrider lagd verkstadsbudget en del ... :rolleyes:

elwe skrev:
2632575 Nja, hur går det med en "plastkorg" i en lite mer aggresiv miljö än ett vattenbad?
Vad tänkte du ha i då? Plast tål ju många lösningsmedel, t ex att köra avfettningsmedel torde ju inte vara något problem. Vad jag hört får man bra resultat med vatten och några droppar diskmedel på det mesta. För det priset får man nog vara nöjd. :)

Neutral skrev:
2632577 Vad tänkte du ha i då? Plast tål ju många lösningsmedel, t ex att köra avfettningsmedel torde ju inte vara något problem. Vad jag hört får man bra resultat med vatten och några droppar diskmedel på det mesta. För det priset får man nog vara nöjd. :)
Såg att K&Co hade en större modell för ca 700 spänn med rostfri balja.
"Plast" finns i fler varianter än "trä" och "metall" så egenskaperna varierar enormt.
Är det HDPE, ABS, PUR, PA, eller vad är det?
Sannolikt något med måttliga hygroskopiska nackdelar, men sedan?

Fast, iom att den större har rostfri balja så kan man ju göra själva korgen själv om plasten pajar :)

elwe skrev:
2632541 Ultraljudstvätten är naturligtvis intressant, MEN:
"Denna ultraljudstvätt kan användas med vanligt kranvatten, och är det mest effektiva hjälpmedlet för rengöring av .... OBS att plastkorgen i behållaren måste användas, annars risk för repor.", står det i beskrivningen ...

Vän av ordning undrar ju då; TÅL den andra vätskor än vatten?

Det är inte det som avses Elwe: Det är så att om man lägger i glasögonen UTAN plastkorgen så kommer dessa att durra omkring på bottnen av badet och repas...

Dåligt förklarat av firman bara.

Dr.Bike skrev:
2632520 Funkar väl de där grejerna med, men inte lika effektivt.
Men...hur kan man inte hitta Kalkosan? :va :) Det finns på ALLA affärer!
Frågade du det snälla butiksbiträdet? ;)

nej jag frågade inte butiksbiträdet.. men kalkosan fanns då inte där.. jag bor ju i norrland för bövelen :)
gjorde som så att jag la skiten i en glasburk tillsammans med kalklösaren.. tog med till jobbet - tryckluft - rent! :yoparty

Dr.Bike skrev:
2632742 Det är inte det som avses Elwe: Det är så att om man lägger i glasögonen UTAN plastkorgen så kommer dessa att durra omkring på bottnen av badet och repas...

Dåligt förklarat av firman bara.
Just den tvätten som det referas till har ingen info om baljans material. Däremot finns det i K&Co katalog en större modell som uttryckligen har en rostfri balja!

Det framgår inte heller vad plastkorgen tål, mer än vatten.

Det skiljer bara ett par hundringar på de olika modellerna så det är ju lätt att välja :o)

Nu har jag köpt en tvätt och testat!

Just den tvätten som det referas till har ingen info om baljans material. Däremot finns det i K&Co katalog en större modell som uttryckligen har en rostfri balja!

Det framgår inte heller vad plastkorgen tål, mer än vatten.

Det skiljer bara ett par hundringar på de olika modellerna så det är ju lätt att välja :o)

Hem och packade upp tvätt maskinen. Av med glasögonen och ner i vattebadet. Resultatet imponerade inte direkt. Nåja, fram med förgasarna som den egentligen köpts till. Resultatet blev lika dåligt. Men så kom jag på att jag läste i en tidning Classic Bike (tror jag den heter), den svenska. Fram med tidnigen och läste lite mer noga. Aha!

Alkaliskt basiskt tvättmedel. Gärna med lite värme 60grader.
Rotade runt i städskåpet och hittade ett skurmedel. Vete-tusan om det är alkaliskt och basiskt, men jag testade i alla fall. Tillsammans med varmt vatten. Nu började det faktiskt hända lite saker.

Med en dåres envishet har jag faktiskt skinande fina förgasare på diskbänken nu. Reslutatet blev faktiskt riktigt bra. Munstyckena mådde dock inte så bra av tvättmedlet. DOm blev helt svarta, oxiderade. Mässing ska kanske ha syra för att göra rent. som när man löder. då blir ju dom blänkande rena.

Så att, nja: Någon mirakelmaskin är det inte. Men för 700 spänn på Kjell o Co och ordentligt tålamod. Ja varför inte.

Den är dock för liten. Hela förgasarhuset går in i på en gång. Måste vända flera gånger på förgasarhuset.
Ska köpa riktigt rengöringsmedel och testa om det blir bättre. Men det kostar typ 400 spänn för en flaska. Det fungerade ju faktiskt med en 20kr flaska från ÖB.

En sotig kolv blev också ganska ren. Dock inte avgasventil. Trots kokhett vatten.

Ska testa att skruva ur spridarna ur dieselbilen och köra också.
Några tändstift från crossen ska testas också

Fick jag önska skulle den vara dubbelt så stor på alla ledder. Dubbel effekt. DÅ skulle jag gladeligen betala dubbelt så mycket också.

Föresten, korgen är i ABS. Så att den tår ju ganska mycket kemikalier. Men dock inte kokhett vatten! DÅ gav sig botten och sjönk ner lite. Ska nog renovera den med hjälp av värmepistolen. Termoplast heter väl termoplast av någon anledning:tummenupp

Mats

Last edited:
När man skruvat loss allt löst från förgasaren, är det något på den kvar som inte tål kalkosan? eller är det fritt fram att sänka hela huset i kalkosan i en stor burk?
En kompis, kompis rekommenderade något han kallade för målarsyra. Vad är detta och är det ok att använda?

Blås bort skiten med tryckluft alt köp nya munstycken.
Kostar inte en årsinkomst.

Blås bort skiten med tryckluft alt köp nya munstycken.
Kostar inte en årsinkomst.

Jo, ibland kostar dom närmare en årsinkomst :)

Dom vanliga munstyckena är inte så blodiga, men emultionsrör och andra special munstycken som finns i förknasaren kan till och med vara omöjliga att köpa lösa.

Ska man testa någon nytt tvättmedel, så testa på icke kitisk del. Utifall det går åt h-vete.

Mats

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back