Rengöra bromsbelägg

• Thread starter Thread starter KGA
  • Start date Start date

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Har klantat till det och lyckats dränka in mina nya bromsbelägg i bromsvätska. Har nu slipat dom med 600 papper men sitter och funderar på om man ska spruta brake clean på dom ? eller är det lika bra att köpa nya ? Dom var rejält blöta.

moralpanik, de kommer explodera köp nya!!!11!!11

eller gör som de två senaste svarade

Om beläggen är indränkta i bromsvätska så byt dom.

Du får aldrig ur bromsvätskan ur beläggen.

Prova med att göra rent dom och torka av dom, värm dom sen med en varmluftspistol så kommer det att krypa ut vätska ur dom. Garanterat.
Det är precis vad som kommer att hända om du fortsätter att använda dessa belägg.
När du bromsar blir dom varma, bromsvätskan kryper ut och hamnar mellan beläggen och bromsskivan.

Tack för svaren grabbar. Blir till att köpa nya belägg som jag misstänkte. Att man ska vara så j...la klantig :huvet

Håller med katana83, Bräkleen räcker inte, det är för porigt material i beläggen. Jag skulle skaffa nya.

Är ingen raceåkare men ställer mig i deras kör...

Det är bara att tvätta av beläggen med vatten och en skvätt rengöringsmedel och fortsätta använda dem som vanligt.

Jag gissar att TS spillt på lite fler ställen än bromsbelägg och borde vara lite orolig för färgen på gaffelben, bromsok och fälg.

Precis, antingen bromsar vi inte så mycket, eller så uppskattar vi bara den högre ingångshastigheten :tummenupp

Undrar om jag ens har torkat av alla gånger jag har spillt? :va Har aldrig haft några problem å andra sidan.

Det är nog hastigheten vi vill åt. jag brukar också bara typ torka av det värsta på byxorna å sen ut å köra,beläggen är ju så dyra så dom byter man inte i onödan :D

Vill minnas att jag fick tipset att tvätta med ättiksyra och jag undrar om de faktiskt inte funka bra med

Nu är jag iof racemekaniker men ändå. Bromsvätska på padsen tvättas bort med brakcleen eller ännu hellre T-röd bad över natten. Vill man vara säker på att ha bra broms direkt så komplettera med att bränna av dem med gaslåga eller lägga dem i ugnen.

Se till att rengöra bromsskivan ordentlig samtidigt.....

Nu är jag iof racemekaniker men ändå. Bromsvätska på padsen tvättas bort med brakcleen eller ännu hellre T-röd bad över natten. Vill man vara säker på att ha bra broms direkt så komplettera med att bränna av dem med gaslåga eller lägga dem i ugnen.

Se till att rengöra bromsskivan ordentlig samtidigt.....

Så du menar att oljedränkta belägg kan väckas tillbaka till full funktionallitet med din metod?
Skitbra, :tummenupp i såfall har jag ett par uppsättningar som ska badas å gasas:D

De gånger jag råkat ut för det så har jag plockat fram varmluftspickan o blåst ett par minuter.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!