Rengöra bensintank, citronsyra?

Nitrouz

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
Yamaha yz 125
har en bensintank som stått med en skvätt soppa i ett par år, och är inte direkt tokfräsch på insidan.

knep för att göra rent med? fick tips om vatten och citronsyra sen låta det stå ett dygn.

kanske någon här som har en tank till en thunderace -97 att sälja billigt? :D

spontant skulle jag säga att du ska hälla i bensin och skvalpa runt eller du menar att det är rost och annat skit i den?

tips om rost:
https://www.flashback.org/t381806

Sedan finns ju tanktreatmants som binder och skapar en plasthinna över det hela.
Exempelvis kreem.

fler tips:
http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-233087.html

finns gott om svar både på sporthoj och google.

har en bensintank som stått med en skvätt soppa i ett par år, och är inte direkt tokfräsch på insidan.

knep för att göra rent med? fick tips om vatten och citronsyra sen låta det stå ett dygn.

kanske någon här som har en tank till en thunderace -97 att sälja billigt? :D

Gjorde rent min tank tidigare i höstas. Hade en del ytrost, i den. Nedan ser du en bild tagen underifrån tanken. Funderade själv på att köra med någon form av syra men valde att börja med det enklaste, bensin och lite muttrar sen skaka utav bara he***e.
IMAG0883.jpg

Hade 5l. bensin och jag tror vi gjorde slut på dunken (ca 0,5l/skakning). Efter första skakningen såg bensinen ut som kärrvatten. Du skakar och byter bensin tills du kan hälla ut bensin som är fräsch och klar.
IMAG0888.jpg

En syra skulle fixa rosten men du måste neutralisera syran så fort du har tömt tanken annars sätter en korrosion igång och bildar ny rost.

insidan på tanken ser precis ut som bilden achtin la upp :tummenupp

provar fylla med fräsch soppa och ruska så får vi se om det blir succe eller katastrof.

insidan på tanken ser precis ut som bilden achtin la upp :tummenupp

provar fylla med fräsch soppa och ruska så får vi se om det blir succe eller katastrof.

Glöm inte att slänga i en näve muttrar, rena stenar motsv. som river loss rosten. Med bara bensin kommer du inte långt. ;)

Citronsyra funkar bättre än att skaka runt muttrar i vilket fall.Har för mig att jag blandade i 25gram per liter vatten när jag gjorde rent en gammal bensintank.Häll i fullt och låt det stå några dagar.

Innan man häller i tanktätare ska man dunka i lite syra av nå slag, fosfor-syra tror jag närmare bestämt...

2 omgångar med fulltank citronsyra+vatten samt en näve muttrar så ser tanken mer eller mindre ny ut invändigt :tummenupp

2 omgångar med fulltank citronsyra+vatten samt en näve muttrar så ser tanken mer eller mindre ny ut invändigt :tummenupp

Vad gör man efter detta? Sköljer ur med vatten? Bensin? har en rejält skitig tank som ska rengöras.. Hittar mot info om hur man får bort de, men inget om själva efterarbetet

Bra trådlyft..

Jag har tidigare använd speciell bensintanks "sealer" som du häller i och skakar runt som sedan bildar som en lack på insidan som binder fast eventuella rostflagor och förhindrar att den rostar mera.

Kör du citronsyra så löser du upp rosten som redan bildats (troligen enbart yt-rosten då det är en mycket svag syra) men man brukar ofta lämna kvar små porer i metallen som underlättar att ny rost bildas.

Jag körde med äppelcidervinäger från Konsum. Först testade jag på ett par rostiga och lackade offroadfotpinnar. Efter ett dygn eller två var det bara att spola av med vatten och köra lite med diskborsten. Helt rena och fina. Nu är dom lackade och fina.

Hade rost i tanken också. Fyllde inte fullt, tanken rymmer 21 liter... Det funkade att skaka om vinägern några gånger om dagen. Tanken stod väl 5-6 dagar sedan märkte jag att den läckte. Rosthål. Sedanfick tanken stå med vinägern i en dryg månad. Då var den full med rost. Tror att det gick att få ut 3-4 nävar med rost så glöm inte att skölja ur tanken när rosten är borta och neutralisera syran.
Jag kommer att köra äppelcidervinäger igen vid behov. Har inte tillgång till bläster. Har en annan tank nu :tummenupp

Jag har använt ättiksprit från mataffären. Funkade fint. Sköljde ur med vatten, tsprit och sist lampolja.

Och sen en sealer efter det? Eller håller det sig i schack om man håller tanken full med soppa?

Köp Biltemas Klinkerrent och späd med vatten.
Det innehåller 5-10% Fosforsyra och 10-20% Sulfaminsyra.

Båda syrorna är oerhört bra på att ta bort rost.
Sulfamin angriper även Kalksten så insidan på tanken kommer bli skinande ren.

Någon som vill dela med sig av sina egna erfarenheter av Kreem? Hällde i första rengöringsdelen (A) igår kväll, ca 9-10 timmar sen, men områdena som var värst ser fortfarande inte vidare fina ut... Någon som vet hur länge fosforsyran fortsätter verka?

Den rosten som sitter kvar gick dock att skrapa av med en mejsel på de området man når från tanklocket, men jag kommer ju inte åt att skrapa i hela tanken. Sen står det i användningsinstruktionerna att ytan etsas när rosten är borta, så frågan är ju om man sabbar ytskiktet om man skrapar och härjar.

Det jag funderar på nu är egentligen vilka alternativ man har, tänkte ge syran som är i nu dagen att verka i alla fall, men sen:
- köpa mer Kreem och köra en andra omgång rengöring?
- prova citronsyra/klinkerrent som beskrivits ovan?
- andra förslag?`

Tar tacksamt emot alla förslag, men framförallt egna erfarenheter av särskilt Kreem

//Rejard

-------------------------------------------------------------------------------
EDIT:

Ok, lät Kreem syran verka över helgen men tanken var fortfarande inte ren. Sista natten bildades rätt mycket gråaktiga fällningar, antar att det berodde på att syran reagerat klart. Så den åkte ur tanken igen, köpte 2 liter murtvätt (klinkerrent på biltema) och blandade upp med 13-14 liter vatten så tanken var helt fylld. Det fick sedan verka över ytterligare ett dygn. Sköljde sen ur tanken med högtryckstvätten och skakde runt vattnet för att komma åt överallt. Vid det här laget var tanken helt plåtren invändigt.

Därefter åkte Kreem del B i direkt, blaskade runt det 10-15 min och hällde ur överflödet. Sen i med nästa, Kreem Liner, tejpade på ett lock från en plastburk för att täcka hålet för tanklocket, blaskade runt 10-15, öppnade och inspekterade, fortsatte blaska runt. Efter kanske 30 min från att linern hälldes i började den tjockna ordentligt, fortsatte att vända och vrida på tanken ytterligare 15 min. Sen fick den stå med tanklocks-hålet öppet ett dygn, efter det var skiktet helt stelt och klibbfritt. Satte i pumpar, filter mm och lyfte på tanken på hojen igen. Än så länge fungerar det bara fint.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...