Någon som vill dela med sig av sina egna erfarenheter av Kreem? Hällde i första rengöringsdelen (A) igår kväll, ca 9-10 timmar sen, men områdena som var värst ser fortfarande inte vidare fina ut... Någon som vet hur länge fosforsyran fortsätter verka?
Den rosten som sitter kvar gick dock att skrapa av med en mejsel på de området man når från tanklocket, men jag kommer ju inte åt att skrapa i hela tanken. Sen står det i användningsinstruktionerna att ytan etsas när rosten är borta, så frågan är ju om man sabbar ytskiktet om man skrapar och härjar.
Det jag funderar på nu är egentligen vilka alternativ man har, tänkte ge syran som är i nu dagen att verka i alla fall, men sen:
- köpa mer Kreem och köra en andra omgång rengöring?
- prova citronsyra/klinkerrent som beskrivits ovan?
- andra förslag?`
Tar tacksamt emot alla förslag, men framförallt egna erfarenheter av särskilt Kreem
//Rejard
-------------------------------------------------------------------------------
EDIT:
Ok, lät Kreem syran verka över helgen men tanken var fortfarande inte ren. Sista natten bildades rätt mycket gråaktiga fällningar, antar att det berodde på att syran reagerat klart. Så den åkte ur tanken igen, köpte 2 liter murtvätt (klinkerrent på biltema) och blandade upp med 13-14 liter vatten så tanken var helt fylld. Det fick sedan verka över ytterligare ett dygn. Sköljde sen ur tanken med högtryckstvätten och skakde runt vattnet för att komma åt överallt. Vid det här laget var tanken helt plåtren invändigt.
Därefter åkte Kreem del B i direkt, blaskade runt det 10-15 min och hällde ur överflödet. Sen i med nästa, Kreem Liner, tejpade på ett lock från en plastburk för att täcka hålet för tanklocket, blaskade runt 10-15, öppnade och inspekterade, fortsatte blaska runt. Efter kanske 30 min från att linern hälldes i började den tjockna ordentligt, fortsatte att vända och vrida på tanken ytterligare 15 min. Sen fick den stå med tanklocks-hålet öppet ett dygn, efter det var skiktet helt stelt och klibbfritt. Satte i pumpar, filter mm och lyfte på tanken på hojen igen. Än så länge fungerar det bara fint.