Rena kedjan?

Swedie skrev:
Tror du att du är nått? :D :p

tack

jäpp, en jävel på att tvätta kjedja.. :tungan

Kortafattat, rengör med lysfotogen (dock ej lägga i blöt.. :rolleyes: ) och smörj "varm" kjedja med tex Motuls kjedjesmörja, låt stå över natten så att lösningsmedlet dunstar, så har du både välsmord kjedja och ren fälg....

/B

SM 570 RR skrev:
Öhhhh glömde skriva: Högtryck med måtta. :näsblod :näsblod
Dessutom blir en kedja som gått landsväg endast "dammig" jämför med mina som går i skog/sandbana . Dom kedjorna smörjs med sandblandad lera. :hihi
Håller dubbla längden med högtryckstvättning.
Har aldrig sett en rostig kedja förutom på trampcykeln :arsele
Har du verkligen O-Ringskedja på din hoj?

Swedie skrev:
Lacknafta torkar ut.

Djup diskussion om det här på jobbet nu... och letande på nätet... man är ju ingen kemist, men får intrycket av att Lacknafta är en renare variant av fotogen, och hos en leverantör är lacknafta synonymt med kristallolja, vilket ju sägs fungera för kjedjerengöring, men, men, om inte annat så är nog lysfotogen billigare, och lätt få tag på, samt det som ganska många nog har positiv erfarenhet av kring kjedjerengöring, medans andra kommer skrika högt... :hihi

/B

Humm...kan vi alla inte bara komma fram till att: Vad du än väljer; Fotogen, lysfotogen, diesel, bensin, lampolja, festivalolja, lacknafta, Avfettningsmedel (t-grön) osv osv osv, så är det iaf bättre än att inte rengöra kedjan alls!

Swedie skrev:
Hur renar och smörjer man bäst en kedja? Jag vet såklart att man kan använda diverse WD40 o 5-56, dock är detta sprayvarianten och det verkar inte som man kommer in mellan packningarna / o-ringarna.

Finns det nån sorts lösning man kan lägga kedjan i för att verkligen rena kedjan "på djupet"?

Testa kristallolja, om inte detta finns tillgängligt kan man använda diesel eller
fotogen.
Men det allra bästa sättet är att skruva på automatiskt kedjesmörjsystem
(scottoiler), då kommer kedjan alltid att vara ren eftersom kedjan hela tiden får ny olja och smutsen kontinuerligt kastas av med den gamla oljan. Detta innebär också att det blir mycket enklare att rengöra de ställen som ett vanligt kedjespray kladdar ner och klistrar igen. Du slipper använda starka avfettningsmedel o.s.v.

Calypso skrev:
Testa kristallolja, om inte detta finns tillgängligt kan man använda diesel eller
fotogen.
Men det allra bästa sättet är att skruva på automatiskt kedjesmörjsystem
(scottoiler), då kommer kedjan alltid att vara ren eftersom kedjan hela tiden får ny olja och smutsen kontinuerligt kastas av med den gamla oljan. Detta innebär också att det blir mycket enklare att rengöra de ställen som ett vanligt kedjespray kladdar ner och klistrar igen. Du slipper använda starka avfettningsmedel o.s.v.

Jo... eller så kan Swedie skaffa sig tex en Buell, bara att smöra in drivremmen med jämna mellanrum! :gnissla (går lika bra med margarin! :rofl )

/B

Bifogat

• buellsmorja.jpg
    buellsmorja.jpg
    37.1 KB · Visningar: 124
benkar skrev:
Kortafattat, rengör med lysfotogen (dock ej lägga i blöt.. :rolleyes: ) och smörj "varm" kjedja med tex Motuls kjedjesmörja, låt stå över natten så att lösningsmedlet dunstar, så har du både välsmord kjedja och ren fälg..../B

Hur lyckas alla tvätta kedjan, och ändå smörja den när den är varm??? :huvet

Jag tvättar kedjan (med lysfotogen) samtidigt som cykeln och smörjer den efteråt. DÅ är den INTE varm! Ska man ut och köra några mil med en nytvättad, kliniskt ren och osmord kedja (då lär den bli varm) eller hur bär ni er åt? :gnissla

Flagga skrev:
Hur lyckas alla tvätta kedjan, och ändå smörja den när den är varm??? :huvet

Jag tvättar kedjan (med lysfotogen) samtidigt som cykeln och smörjer den efteråt. DÅ är den INTE varm! Ska man ut och köra några mil med en nytvättad, kliniskt ren och osmord kedja (då lär den bli varm) eller hur bär ni er åt? :gnissla

Värm den med gasolbrännare... :tungan I vanliga fall, utan tvätt, är det ju inga problem, smörja innan man ställer in i garage... Efter tvätt, brukar försöka köra en sväng med ren/o-smord kedja, sedan smörja, låta stå över natten, men verkar fungerar utan värme vad det gäller kedjeolja (kör med Motul) men är värre med vax, SKA väl sprayas på varm kedja för att fungera? Var nog därför jag slutade med vax och återgick till olja... :va

/B

benkar skrev:
Efter tvätt, brukar försöka köra en sväng med ren/o-smord kedja, sedan smörja, låta stå över natten, men verkar fungerar utan värme vad det gäller kedjeolja (kör med Motul) men är värre med vax, SKA väl sprayas på varm kedja för att fungera? Var nog därför jag slutade med vax och återgick till olja... :va

/B

Får väl prova det. :)
Förra gången:
1. smorde jag
2. lät stå över natten
3. körde några mil
4. hade kedjevax på undersidan av blinkersen. :3freak

Har en scottoiler på min mc som jag inte anvander ( brukar vanlig kedjespray ) ar den bra eller dårlig?.

Flagga skrev:
Får väl prova det. :)
Förra gången:
1. smorde jag
2. lät stå över natten
3. körde några mil
4. hade kedjevax på undersidan av blinkersen. :3freak

Eller pröva ett annat märke av vax el. olja? Skiljer rätt mycket vad det gäller "vidhäftningsförmåga".

/B

Följ benkar´s instruktioner. Han verkar ha full koll (dvs han gör som jag :D )
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14828

lysfotogen & lacknafta är istort en likadan vätska. Går alltså bra med lacknafta om man nu känner för det. Det man dock inte bör använda sig av är t ex. 5-56 och liknande, eftersom deras speciella egenskaper att lyckas tränga in nästan överallt, inte går så bra ihop med den permanentfettade länken innanför O-ringarna. Högtryckstvätt är ett annat katastrofverktyg....

En O-ringskedja tål att köras även när den inte är smörjd utvändigt. Detta är lite av vitsen med just O-ring/X-ringskedja. Därför är det ingen fara att köra någon mil för att få upp temperaturen på kedjan inför åter smörjningen.

bra för jag brukar använda lacknafta....sen spruta jag på vax,och den har hållt hittils....
men jag är ingen klippa på medel o sånt där...snyggt blir det iaf.

Bifogat

• HPIM0061.JPG
    HPIM0061.JPG
    26.2 KB · Visningar: 131
Arctic#1 skrev:
Har en scottoiler på min mc som jag inte anvander ( brukar vanlig kedjespray ) ar den bra eller dårlig?.

Den är mycket, mycket bra. Om du börjar använda den så kommer
du aldrig ha problem med din kedja.

En kedja rengörs med motorolja. Smörj in den ordentligt med oljan och ut och kör. Du får en ren kedja men en smutsig hoj (men den går ju att tvätta). På så sätt slipper du fotogen och diesel och annat som tar bort smörjningen.

Så vad har vi (ni) kommit fram till?

Lägga kedjan i diesel/fotogen bad, pensla lite o slänga på den o sen smörja in den med vax eller liknande? :confused:

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025