benkar
Krokvägar svänger mer..
Swedie skrev:Hur renar och smörjer man bäst en kedja?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14828
/B
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Swedie skrev:Hur renar och smörjer man bäst en kedja?
Tror du att du är nått?benkar skrev:
Swedie skrev:Tror du att du är nått?![]()
tack
Lacknafta torkar ut.rossi954 skrev:Är Lacknafta bra då? Jag menar om det funkar lika bra?
Har du verkligen O-Ringskedja på din hoj?SM 570 RR skrev:Öhhhh glömde skriva: Högtryck med måtta.![]()
![]()
Dessutom blir en kedja som gått landsväg endast "dammig" jämför med mina som går i skog/sandbana . Dom kedjorna smörjs med sandblandad lera.![]()
Håller dubbla längden med högtryckstvättning.
Har aldrig sett en rostig kedja förutom på trampcykeln![]()
Swedie skrev:Lacknafta torkar ut.
Swedie skrev:Hur renar och smörjer man bäst en kedja? Jag vet såklart att man kan använda diverse WD40 o 5-56, dock är detta sprayvarianten och det verkar inte som man kommer in mellan packningarna / o-ringarna.
Finns det nån sorts lösning man kan lägga kedjan i för att verkligen rena kedjan "på djupet"?
Calypso skrev:Testa kristallolja, om inte detta finns tillgängligt kan man använda diesel eller
fotogen.
Men det allra bästa sättet är att skruva på automatiskt kedjesmörjsystem
(scottoiler), då kommer kedjan alltid att vara ren eftersom kedjan hela tiden får ny olja och smutsen kontinuerligt kastas av med den gamla oljan. Detta innebär också att det blir mycket enklare att rengöra de ställen som ett vanligt kedjespray kladdar ner och klistrar igen. Du slipper använda starka avfettningsmedel o.s.v.
benkar skrev:Kortafattat, rengör med lysfotogen (dock ej lägga i blöt..) och smörj "varm" kjedja med tex Motuls kjedjesmörja, låt stå över natten så att lösningsmedlet dunstar, så har du både välsmord kjedja och ren fälg..../B
Flagga skrev:Hur lyckas alla tvätta kedjan, och ändå smörja den när den är varm???![]()
Jag tvättar kedjan (med lysfotogen) samtidigt som cykeln och smörjer den efteråt. DÅ är den INTE varm! Ska man ut och köra några mil med en nytvättad, kliniskt ren och osmord kedja (då lär den bli varm) eller hur bär ni er åt?![]()
benkar skrev:Efter tvätt, brukar försöka köra en sväng med ren/o-smord kedja, sedan smörja, låta stå över natten, men verkar fungerar utan värme vad det gäller kedjeolja (kör med Motul) men är värre med vax, SKA väl sprayas på varm kedja för att fungera? Var nog därför jag slutade med vax och återgick till olja...![]()
/B
Flagga skrev:Får väl prova det.![]()
Förra gången:
1. smorde jag
2. lät stå över natten
3. körde några mil
4. hade kedjevax på undersidan av blinkersen.![]()
Arctic#1 skrev:Har en scottoiler på min mc som jag inte anvander ( brukar vanlig kedjespray ) ar den bra eller dårlig?.
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |