Ren kedja

Gick med
16 Mar 2003
Hoj
seadoo rxdi
Vad använder jag för att få kedjan ren? har provat någon rengörnings spray och även fotogen. Sprayen är lite väl dyr tycker jag. När man sen ska smörja så kör jag med "klister" chain vax, finns det något bättre? :confused:

Fotogen funkar väl bra?

Vad det gäller smörja använder alla olika. Vissa enkel motorolja och andra heltuffa kedjesprayor med hivig etikett. Det mesta verkar funka. Så länge inte kedjan rostar är du "home free".

CorbenDallas skrev:
Fotogen funkar väl bra?

Vad det gäller smörja använder alla olika. Vissa enkel motorolja och andra heltuffa kedjesprayor med hivig etikett. Det mesta verkar funka. Så länge inte kedjan rostar är du "home free".

Ok, är det pillrigt att plocka av kjedjan tror du? För då skulle man ju kunna lägga den i fotogen bad. Det skadar väll inte oringarna eller?

Fotogen skadar inte o-ringarna så det är ju okej. Plocka av kedjan är väl lite halvbökigt. Det går att göra ren kedjan ändå...

Blade 4-ever skrev:
Disel funkar skitbra :tummenupp

Kedjan har aldrig blänkt så mycket som den gjorde efter en halvliter disel :skrämd
De låter ju riktigt lovande! Men håller det bra eller blir den skitig direkt efter att du varit ute och gasat?

Så här blev det... glänser så in i helvete :rock

Håller och håller :confused: Håller väl likabra som nåt annat, kan säga att disel tar bort precis allt och lite till, men det innehåller ju olja så det skadar inte kedjan :)

Edit: Du måste givetvis smörja in kedjan ordentligt efter det här... för diseln tar bort ALLT :fakta

Bifogat

• dscn0002.jpg
    dscn0002.jpg
    75 KB · Visningar: 747
Blade 4-ever skrev:
Så här blev det... glänser så in i helvete :rock

Håller och håller :confused: Håller väl likabra som nåt annat, kan säga att disel tar bort precis allt och lite till, men det innehåller ju olja så det skadar inte kedjan :)

Edit: Du måste givetvis smörja in kedjan ordentligt efter det här... för diseln tar bort ALLT :fakta
Jävlar vad bra det ser ut!! Det får bli diesel på min med!!! Tack ska du ha!

Om man verkligen vill ha bort allt skräp så köper man en KettenMax, finns hos ganska många tyska postorder firmor. Det är helt enkelt en liten manuell kedjetvätt. Den och lite diesel så är det rent och fint sedan, skönt att slippa tandborsten.

Säger bara lysfotogen och diskborste.... :D

1. Kladdig kjedja... :eek:

Bifogat

• 01.jpg
    01.jpg
    97 KB · Visningar: 680
3. Doppa i groggen, och så borsta på kjedjan och det runtomkring....

Bifogat

• 03.jpg
    03.jpg
    61.4 KB · Visningar: 586
4. Börjar likna något, och tar fälgen när jag ändå är i farten!

Bifogat

• 04.jpg
    04.jpg
    94.3 KB · Visningar: 612
5. Och svampen, vatten blandat med Yes, gnugga vidare.

Bifogat

• 05.jpg
    05.jpg
    90.8 KB · Visningar: 576
6. Och till slut får man vara nöjd, spola av ordentligt, eventuell komplettering, låta torka, kanske kör någon km, sedan smörja med kjedjeolja eller vax.

Bifogat

• 06.jpg
    06.jpg
    89 KB · Visningar: 608
Ni lör diesel/fotogen på metall men vad händer med plasten om det kommer åt?

Har fått kedjevax som sprutat iväg och lagt sig på kedjeskydd mm(av plast). Sitter som f*n. Vad tar jag bäst bort det med?

Larsa_Gasa skrev:
Ni lör diesel/fotogen på metall men vad händer med plasten om det kommer åt?

Har fått kedjevax som sprutat iväg och lagt sig på kedjeskydd mm(av plast). Sitter som f*n. Vad tar jag bäst bort det med?

Har inte upplevt några problem med att det kommer fotogen på plastdetaljer, har tom fått rengöra både "hjulhus" och baklyse mm med fotogen när det blivit tjärstänk (nyasfalterad väg). Är plasten lite matt, kan man ju alltid snygga till med lite silikonspray!

/B

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...