Remmar för att sänka framgaffel

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vad kallas dessa remmar och vart köper man dom? Alltså remmar man spänner ihop framgaffeln, ska finnas godkända för dragracing. Vill kunna göra snabbsänkning i sommar om man ska prova lite dragracing...

Mell skrev:
Vad kallas dessa remmar och vart köper man dom? Alltså remmar man spänner ihop framgaffeln, ska finnas godkända för dragracing. Vill kunna göra snabbsänkning i sommar om man ska prova lite dragracing...

Vet inte om reglerna har ändrats, det stod iaf inget om det förrut. Det är ett farligt sätt att sänka hojen på enligt min mening. Du får ett sånt "pre-load" att den i princip kan räknas som stum i fram om du spänner åt den lite för hårt. Sänkt den 30 mm i kronan istället. Tidsmässigt gör de extra 20 millimetrarna "dödkött" du får med strapparna väldigt lite, på sin höjd ett par hundradelar på 60-fotaren.

Äsch...jag som skulle ge syrliga kommentarer om dragremmar och annat :gnissla
Jaja, är man trött och trög får man väl nöja sig med att bidra med en LÄNK och en bild.

Bifogat

• loweringstrap%20large[1].jpg
    loweringstrap%20large[1].jpg
    35.3 KB · Visningar: 167
Jo, det är godkännt om det är riktiga remmar. Typ dom på bild ovan som bultas fast. Sen måste det finnas nån märkning av nåt slag.
Det är väl mest för utseendets skull jag ska ha sådana. Ska sätta på en förlängd sving också. Bara för att. Då kan man köra orginal hjulbas på bana och gatbus, och förlänga hjulbas och sänka fram för att impa vid korvkisken. :rolleyes:

Dom är INTE godkända i sverige. Jag har pratat med dom som har skrivit
reglerna på Svemo. Om det är någon som har kört med en sån här sänkning så har dom fått gjort det pga att besiktnings personalen har sett mellan fingrarna eller gjort fel.

Det är godkänt, det är inte godkänt, det är godkänt, det är inte godkänt........

Allt i SH-anda att alla vet.

Att hojen bli instabil i medelhöga farter med lite knaggligt underlag är det enda man behöver veta. Man plockar iaf bort dem efter första handledsknäcken, dvs strapparna är självreglerande. :D

vi fick dem inte godkända på en tävling i malmö.....finaldagens morgon kom beskedet.....utav 12 hojar var 9 sänkta fram med spännband....hade blivit en klart spännade final om den inte regnat bort :hihi
Kör själv med 1 1/4 tums innvändig sänkningssats från schnitz racing...funkar kanon med den nya kronan...rekomenderas :tummenupp
lite bilder!

Bifogat

• DSCF0015,1.JPG
    DSCF0015,1.JPG
    64.9 KB · Visningar: 138
  • DSCF0016,1.JPG
    DSCF0016,1.JPG
    78.7 KB · Visningar: 133
  • DSCF0020,1.JPG
    DSCF0020,1.JPG
    24.4 KB · Visningar: 194
  • DSCF0022,1.JPG
    DSCF0022,1.JPG
    54.9 KB · Visningar: 117
  • DSCF0023,1.JPG
    DSCF0023,1.JPG
    61.1 KB · Visningar: 126
  • DSCF0024,1.JPG
    DSCF0024,1.JPG
    66.8 KB · Visningar: 139
Mawerick skrev:
vi fick dem inte godkända på en tävling i malmö.....finaldagens morgon kom beskedet.....utav 12 hojar var 9 sänkta fram med spännband....hade blivit en klart spännade final om den inte regnat bort :hihi
Kör själv med 1 1/4 tums innvändig sänkningssats från schnitz racing...funkar kanon med den nya kronan...rekomenderas :tummenupp
lite bilder!

Bild nr 3 med fingretoch ...... på ser ju spännande ut... men hör den verkligen hemma bland hojarna :D

Ja, stumt lär det ju bli. Men handlederna är van att ta stryk. Har kört mycket TL1000S...
Sen om man sänker den i kronan plus nån centi med remmar så blir ju inte förspänningen så ruskig.
Det var mycket diskussioner i somras om dom var tillåtna eller ej, men mot slutet av säsongen var dom godkända, dock ej hemgjorda straps.

Bearing skrev:
Och en gnällspik blir som pricken över I :lol

japp !

Blir trött på sånt i längden. Har du inte märkt att SH blivit lite som zatzy. Alla tror sig veta och chansar ofta i sina inlägg. Blir extra tydligt när det bara finns rätt eller fel.

Jeg kommer med en ny type senkingssats til Hayabusa til sommeren. Dem som kommer til Piteå får se en GENIAL måte å senke hojen på........
( I sammarbeide med Ohlins..........eller noen som lager deler til Ohlins :) )

Färnbo skrev:
Bild nr 3 med fingretoch ...... på ser ju spännande ut... men hör den verkligen hemma bland hojarna :D
:D ....tro det eller ej men det gör den faktiskt ... hehe...*klargörande*.....visar avståndet mellan topkåpan o framskärmen även om man med lite bra fantasi kan få det till något helt annat.... :3freak
kan oxå säga det att jag fick skjuta ner gaffelbenen till kronans kant igen... varje gång jag gungade hojen fram så slog skärm o kåpa ihop! :huvet

Mawerick skrev:
:D ....tro det eller ej men det gör den faktiskt ... hehe...*klargörande*.....visar avståndet mellan topkåpan o framskärmen även om man med lite bra fantasi kan få det till något helt annat.... :3freak
kan oxå säga det att jag fick skjuta ner gaffelbenen till kronans kant igen... varje gång jag gungade hojen fram så slog skärm o kåpa ihop! :huvet

Hade samma problem med drag-acen..lösning...lättning meddelst borttagning av framskärm...sen går det att sänka ytterligare.. :tummenupp

Det ger bättre resultat i att sänka den bak. än att klödda med spännbanden fram.och att se till att den är styv som ja jag vet knappt vad men jag kunde hoppa på min utan att den rörde sig något bak ,sänkte den bak 7cm sänkte den även 7cm fram.Gick hyfsat sen bara lite teknik å en annan motercykel sen hade det nog gott bra,nä skojade var nog mest lite spärrar som skulle bort

Last edited:
jönsson skrev:
Det ger bättre resultat i att sänka den bak. än att klödda med spännbanden fram.och att se till att den är styv som ja jag vet knappt vad men jag kunde hoppa på min utan att den rörde sig något bak ,sänkte den bak 7cm sänkte den även 7cm fram.Gick hyfsat sen bara lite teknik å en annan motercykel sen hade det nog gott bra,nä skojade var nog mest lite spärrar som skulle bort

jag har 50mm exact i frigång mätt med tolk på acen och detta uppnås genom att sänka gaffeln max enl reglemente och sen spänna ner den så den linar med hjulaxel-svingbult-framaxel med spännband samt stel i bak.Räckte för att vinna i sdc..men satan vad härligt låg den är...körde fast i singeln på gårdsplanen... :tummenupp

bara sänka bak lär skicka den i omloppsbana...och bara sänka fram lär ju ge duktigt coola burner...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman