Relät klickar dock fullt batteri, Hjälp!

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Hej,

Murphys lag är hos mig. Skulle visa upp min TRX 850 idag för en potentiell köpare. Har två batteri som har haft varit laddade med c-tek under någon månad. Givetvis tänkte jag starta upp för att han skulle få höra på sången men det bara klickar från relät trots att alla kablat sitter som de ska. Samma med båda batterierna.

Startade upp den i januari men hjälp av av startkablar från en bil och då startade den med en gång.

Vad kan det vara för fel? 13 volt ligger på båda batterierna.

Det låter som att båda batterierna är slut, eller så sitter jordkabeln löst. Bara för att batteriet är fulladdat behöver det inte ha kraft nog att starta hojen.

Vad har du för polspänning när du kör startmotorn?

Okej, kanon. Batteriet är inte äldre än ett halvår så det borde ju vara krut i det + c-tek laddning... ska ner och kika.

Det var inte mer än 6 volt i startögonblicket... tror det var kanske 8 när jag testade första gången, på tok för lite med andra ord. Hur kan batteriet blivit så urladdat på så kort tid är ju frågan?

I mina ögon har alltid C-tek laddare varit skit.. testa o ladda batteriet med en gammal hederlig laddare istället :)

haha, ja det kan jag göra har inget att förlora. Det får bli imorgon eller någon annan dag. Tack för hjälpen.

Den inre resistansen kan va för hög antingen på grund av ålder eller billigt värdelöst batteri i kombination med kyla.

Då dippar det fett vid last - däremot kanske det kan indikera fullt olastat

Har ett batteri som är i stort sett nytt så det borde ju inte vara åldern och kylan är ju obefintlig inomhus. Läste på ett annat forum att det kan vara någon cell som är kass...

Det är ett biltema batteri plus ett originalbatteri, båda uppför sig på samma vis. Har ett äss i rockärmen för köpte mig en ny hoj i söndag och får slänga i det batteriet och se om den startar men det får bli imorgon. Återkommer i frågan...

Var tvungen att springa ner och se om de nya batteriet var mer krut i och det var det. Så då blir det till att köpa nytt batteri. igen.

Troligen har 1 cell pajat som det gjorde på mitt batteri bara 5 1/2 månad gammalt :gråta

Men fick ett nytt oss batterilagret som fanns massa kräm i :) hoppas bara det nya håller längre en det gammla.

Okej, kanon. Batteriet är inte äldre än ett halvår så det borde ju vara krut i det + c-tek laddning... ska ner och kika.

Vilken C-tek är det? Att jag ställer frågan beror på att mer avancerade laddare med val mellan MC och Bil efter ett strömavbrott normalt inte går igång igen utan "manuell" programmering.

Halvt år gammalt batteri som är helt slut. Vad är det för fabrikat? Ett biltema och ett original.
Det är nått som inte stämmer.
Mina Biltema är 2,5 år och startar hojen utan problem.
Det enda batteri som varit dåligt för mig efter 2år är ett Yausa (original batteri på Yamaha Slider moped) Så jag bytte det till ett biltema. Men Yausa startade mopeden trots det bara gav 12,6V. Men det var ett batteri med "batterisyra" och lock för påfyllning av batterivatten.

Biltema Underhållsfria och Gel MC-batterierna ger normalt några timmar efter laddning 13,1 till 13,2V för att sedan sjunka mot 13,0V efter kanske en vecka. (om hojen inte drar nån ström alls avstängd som sukkan)
Står hojen "kallt" så stiger batterispänningen med fulladdat batteri jämfört med +20C ca 0,22V / 10 grader.
Dvs vid +10C i garaget ska batteriet ligga på 13,3V till 13,4V några timmar efter laddning
vid 0C i garaget ska batteriet ligga på 13,5V till 13,6V några timmar efter laddning.

Batteriladdaren måste därför känna av temperaturen på batteriet genom att vara nära batteriet , i samma temperatur, för att kunna anpassa underhållsladdningsspänningen.

Själv underhållsladdar jag med i princip en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
följt av kondensator på 6800uF
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-901-09
följt av en
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-092-14
med komponenter för reglering av spänningen
som jag ställt in för att ge 13,2V
efter de dioder som ligger mellan reglerkretsen och batterierna.
Och jag har aldrig kallare än +5C i garaget, normalt ca +10C.

Dioderna hindrar att ström kan gå från ett batteri på en hoj till batteriet på den andra hojen när batterierna inte ligger helt lika. Tex när jag varit ute och kört med en hoj.
Direkt efter körning laddade av hojgeneratorn så brukar batterispänningen ligga på ca 13,6V.

Bilgenerator

Du skrev att du startat hojen med hjälp av bil, om bilen var startad så är generatorn på bilen dödligt kraftig för ett litet hojbatteri.

Bara ett tipps.

Alltid HojSugen

Du skrev att du startat hojen med hjälp av bil, om bilen var startad så är generatorn på bilen dödligt kraftig för ett litet hojbatteri.

Bara ett tipps.

Alltid HojSugen
Jag köper att man dödar ett batteri med för stora laddströmmar, men å andra sidan, du kör ju inte in all kräm från generatorn rakt in i hojbatteriet. Man har ju trots allt inte speciella lampor till bilar som tål högre ström än till tex hojar ;)

TS, om du har dödat två batterier på kort tid i din hoj så är sannolikheten stor att din laddregulator har gjort sitt också. Starta hojen och mät spänningen över batteriet på tomgång och 4-4500rpm, du ska inte komma upp många tiondelar över 14V.

Hej, Tack för bra tips. Batteriet är ett Biltema uderhållsfritt och de andra är ett Yuasa original och båda är helt slut. Har en c-tec XS 0,8 som är 2 månader gammal. Båda batterierna är fulladdade men vid belastning (startögonblick) så ligger de på skrämmande låga 7-8 volt vilket inte är tillräckligt med kräm för att vrida runt startmotorn.

Har inget kvitto på BT batteriet men ska åka dit och reklamera och säga som det är. Det kan ju vara så att bilens batteri ha gjort att någon cell har pajjat. Laddningsregulatorn tror jag inte är paj eftersom den startat med ett "bra" batteri.

Just nu kör jag faktiskt BT batteriet i en vanlig hederlig billaddare, en sista suck för att se om det går att återställa.

Kolla även så att inte C-tek laddaren är paj!!! Har för mig att man har garanti och din var väll inte så gammal??

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back