Relä till diodblinkers.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Tja!

TLDR version först:

Går det att köpa ett sådant här relä någonstans i Sverige, eller måste man köpa från ebay?
Jag orkar inte vänta 2 veckor på att det ska skickas en liten el-pryl från Kina.

Den långa versionen:

Jag besiktade hojen igår och fick nedslag på att blinkersena blinkade för fort samt att indikeringslampan för att blinkersena var igång inte blinkade, trots att det gick bra förra besiktningen.

Jag har letat efter en lösning och har sett 1 miljard olika lösningar på hur man fixar detta med motstånd, ombyggda/omlödda reläer och seriekopplade potatisar som är jordade i ramen.

Jag hittade ett relä på ebay som verkar lösa mitt problem, dock så hittar jag inte reläet i Sverige och har ingen lust att vänta 2 veckor på att få det skickat från kina.

Finns det att köpa ett likadant relä i Sverige någonstans eller är det enda sättet att modifiera ett relä från biltema eller montera motstånd?

Det aktuella reläet jag pratar om är det här: http://www.ebay.com/itm/Motorcycles...ash=item1a0ea7aeba:g:6pUAAOSwCypWn1KV&vxp=mtr

Notera 2-pins kontakten som verkar passa till min hoj, Yamaha R1 -98.



Tacksam för svar.
 
Tja!

TLDR version först:

Går det att köpa ett sådant här relä någonstans i Sverige, eller måste man köpa från ebay?
Jag orkar inte vänta 2 veckor på att det ska skickas en liten el-pryl från Kina.

Den långa versionen:

Jag besiktade hojen igår och fick nedslag på att blinkersena blinkade för fort samt att indikeringslampan för att blinkersena var igång inte blinkade, trots att det gick bra förra besiktningen.

Jag har letat efter en lösning och har sett 1 miljard olika lösningar på hur man fixar detta med motstånd, ombyggda/omlödda reläer och seriekopplade potatisar som är jordade i ramen.

Jag hittade ett relä på ebay som verkar lösa mitt problem, dock så hittar jag inte reläet i Sverige och har ingen lust att vänta 2 veckor på att få det skickat från kina.

Finns det att köpa ett likadant relä i Sverige någonstans eller är det enda sättet att modifiera ett relä från biltema eller montera motstånd?

Det aktuella reläet jag pratar om är det här: http://www.ebay.com/itm/Motorcycles...ash=item1a0ea7aeba:g:6pUAAOSwCypWn1KV&vxp=mtr

Notera 2-pins kontakten som verkar passa till min hoj, Yamaha R1 -98.



Tacksam för svar.

Kan det vara något?

http://www.bikeline.se/sv/artiklar/...sar-alla-blinkers-alla-mc-med-2-pol-rela.html


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Har du bråttom..??
Koppla tillfälligt in en/två glödlampor parallellt med LED.blinkarna så funkar det som nödlösning..
SBP kommer säkert att godkänna den lösningen.
 
Kan det vara något?

http://www.bikeline.se/sv/artiklar/...sar-alla-blinkers-alla-mc-med-2-pol-rela.html

Kanon! Har letat halva morgonen utan resultat, detta verkar ju vara något. Tack:)

Skickat från min iPad med Tapatalk

Har du bråttom..??
Koppla tillfälligt in en/två glödlampor parallellt med LED.blinkarna så funkar det som nödlösning..
SBP kommer säkert att godkänna den lösningen.

Mjo, jag måste fixa det snart, drar iväg på jobb om ett par veckor och måste fixa det innan dess, annars blir det väl en full ombesiktning.


Gött mos, nu har jag två alternatvi:tummenupp
 
Men du har ju inte löst de två avvikelserna, bara EN.

Jag besiktade hojen igår och fick nedslag på att blinkersena blinkade för fort samt att indikeringslampan för att blinkersena var igång inte blinkade, trots att det gick bra förra besiktningen.

Jag hade kopplat in en 20W lampa på varje sida. Förhoppningsvis funkar indikeringslampan då. Och du får rätt blinkfrekvens.
Om du har så bråttom.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...uskallor/halogen/halogenlampor-g4-20-w-p63477
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-2000034268/

PS. Jag kör med anpassat blinkrelä , tex ombyggt Biltema 42-140, men lamporna är klart enklast om du har bråttom.
 
Är det till en Yamaha? jag köpte mitt relä på Yamaha Store i Västerås
Kostade 100/150 kr Funkar perfekt bara bort med det gamla och dit med det nya inga konstigheter
Var till en MT09 men passar säkert till fler
 
Men du har ju inte löst de två avvikelserna, bara EN.

Jag hade kopplat in en 20W lampa på varje sida. Förhoppningsvis funkar indikeringslampan då. Och du får rätt blinkfrekvens.
Om du har så bråttom.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...uskallor/halogen/halogenlampor-g4-20-w-p63477
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-2000034268/


PS. Jag kör med anpassat blinkrelä , tex ombyggt Biltema 42-140, men lamporna är klart enklast om du har bråttom.

Om inte reläet löser båda problemen utan tvingar mig att sätta i motstånd i alla fall, finns det då någon anledning att byta relä?

Motstånd verkar ju lösa båda problemen, men reläet jag länkade till verkar ju kunna lösa båda problemen enligt beskrivningen.


Är det till en Yamaha? jag köpte mitt relä på Yamaha Store i Västerås
Kostade 100/150 kr Funkar perfekt bara bort med det gamla och dit med det nya inga konstigheter
Var till en MT09 men passar säkert till fler

Yep, tack, ringde dom och det fanns relän inne:) 329 pistoler, får åka dit senare idag eller i morgon.
 
Om inte reläet löser båda problemen utan tvingar mig att sätta i motstånd i alla fall, finns det då någon anledning att byta relä?

Motstånd verkar ju lösa båda problemen, men reläet jag länkade till verkar ju kunna lösa båda problemen enligt beskrivningen.

Yep, tack, ringde dom och det fanns relän inne:) 329 pistoler, får åka dit senare idag eller i morgon.

Ja på sikt gillar jag ett relä mycket bättre än motstånd eller lampor i parallell med LED-blinkers.
För de blir varma, motstånd och speciellt halogenlampor.
Jag köpte en SV650S med LED-blinkers och halogenlampor i parallell. Funkade utmärkt.
Men när jag stod och blinkade vid ett rödljus så började det stiga upp grå rök framme vid instrumenten.
Du vet den där grå röken som all fungerande elektronik innehåller.
Det var krympslangen runt en av de två halogenlamporna, hängande i sladdarna under instrumenten som tackade för sig.
Så jag bytte till ett relä som gav normal blinkfrekvens. :)
Ogillar grå rök.
Och på SV650S så är blinkerslampan i instrumenten kopplad med en diod till vänster blinkers och en diod till höger blinkers så för blinkerslampan funktion behövs inte motstånd i parallell med LED blinkers.
 
Last edited:
Ja på sikt gillar jag ett relä mycket bättre än motstånd eller lampor i parallell med LED-blinkers.
För de blir varma, motstånd och speciellt halogenlampor.
Jag köpte en SV650S med LED-blinkers och halogenlampor i parallell. Funkade utmärkt.
Men när jag stod och blinkade vid ett rödljus så började det stiga upp grå rök framme vid instrumenten.
Du vet den där grå röken som all fungerande elektronik innehåller.
Det var krympslangen runt en av de två halogenlamporna, hängande i sladdarna under instrumenten som tackade för sig.
Så jag bytte till ett relä som gav normal blinkfrekvens. :)
Ogillar grå rök.
Och på SV650S så är blinkerslampan i instrumenten kopplad med en diod till vänster blinkers och en diod till höger blinkers så för blinkerslampan funktion behövs inte motstånd i parallell med LED blinkers.

Haha:) Nice story brah'!

Gillar inte heller grå rök och hört att motstånd skapar en viss värme:)

Ska satsa på ett relä i först hand och hålla tummarna på att problemen löser sig.
:näsblod
 
Biltema har ett relä för ledblinkers som är för bilar. Går ju att koppla om så det funkar till en MC med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top