Rekordmånga döda i trafiken 2018

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Utöver det så finns stöd i systemet för att kunna knappa eller scanna reg.nummer och få upp på skärmen vad både bil och aktuell förare pysslat med så i framtiden så behöver tung trafik inte ens stoppas för att bötfällas.
Sitter ju en skrivare i den med så det skulle säkert gå att göra en liten justering av mjukvaran så skriver den ut bötesbeloppet direkt, "27 dagar sedan så bröt du mot XX regel, kostar 2700:-", snart i varje chaufförs framtid. :)

Det var detta jag försökte få fram.
Jag har en kompis som hyr ut chaufförer och han var direkt inne på auto-böter iom tidningsdrevet. :(
Lättast att införa på yrkestrafiken först och sedan privata.
Behöver ju "bara" lösa vem det var som körde vid ett visst tillfälle.

Lite som i "Demolition Man" där Stallones böter kom samtidigt som han svor.
Även om han "sket" fullständigt i det. :hihi
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Däremot tror jag stenhårt på att ersätta heldragen linje med 30cm hög kantsten så att man väljer en fålla och stannar där. Någon form av escapegluggar får man väl ha så det går att tråckla sig ut när någon multitaskande rattsurfare kör in i röven på framförvarande men det brukar vara förhållandevis lindriga smällar imho.

Det där har jag också fantiserat om. Även variabla som kommer upp ur marken när det är kökörning för att minska antalet filbyten.

För vilka bryr sig om heldraget? Bara de som kör vettigt. För de andra spelar det ingen roll, de bryr sig inte och eftersom det inte finns några poliser ute så är det riskfritt.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tyvärr så är det ju inte en slump att den regeln kom till eftersom det fanns chaufförer som inte insåg det lämpliga i att ta rast då och då.
För mig känns det helt OK att man inte får köra tills man slocknar.

Det håller jag med om. Men när de får böter för att de hamnat i köer och kommer fram 30 min senare så används det på fel sätt. Skulle jag köra lastbil och hamna att jag inte hinner fram i tid så skulle jag stanna där jag är och ta rast på plats, mitt på motorvägen i köerna. Om alla gjorde så (och det vet vi ju hur det skulle gå, alla visar sig bli ca 1%) skulle man nog förhoppningsvis ändra reglerna lite grann.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör med de bästa däcken för just min bil och jag matchar bytena så jag åtminstone har chans till bästa grepp när jag som bäst behöver det.

Vad kör du på för däck? Kör du på dubbdäck? Många hävdar att det är det bästa. Det enda rätta. Det beror ju på var man kör. Jag kör mest i Stockholm och på essingeleden så jag klarar mig bra på dubbfria däck.

Några skiftar till dubbdäck redan första oktober. Det jag egentligen undrar är hur långt man kan köra på sina dubbdäck när de mest rullar på torr eller möjligen blöt asfalt om man då kör på dubbdäck för att ha optimalt grepp när ishalkan kommer. Byter man varje år? Kan man åka säkert på två år gamla dubbdäck? Hur resonerar ni? Alla får svara :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad kör du på för däck? Kör du på dubbdäck? Många hävdar att det är det bästa. Det enda rätta. Det beror ju på var man kör. Jag kör mest i Stockholm och på essingeleden så jag klarar mig bra på dubbfria däck.

Några skiftar till dubbdäck redan första oktober. Det jag egentligen undrar är hur långt man kan köra på sina dubbdäck när de mest rullar på torr eller möjligen blöt asfalt om man då kör på dubbdäck för att ha optimalt grepp när ishalkan kommer. Byter man varje år? Kan man åka säkert på två år gamla dubbdäck? Hur resonerar ni? Alla får svara :)

Jag har de sista 20 åren, i tjänsten, kört mellan 3' och 10' mil per år. Snitt på runt 5'.
De flesta av dessa mil har gått söderut från Dalarna på, oftast, snöfria motorvägar.
Jag har alltid kört dubbfritt.
Jag gissar att jag har saknat dubbar mellan 5 och 10 dagar per år.
Dessa dagar har jag tagit det lugnt.
Jag har varken krockat eller kört av och heller inte förorsakat någon olycka(såvitt jag vet).

Spontant känns det har varit flera "halkiga dagar" de senaste åren än för 10-20 år sedan.
Men det kan vara jag som är gammel-feg nuförtiden. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Farfars tes var tydligen "stollar i trafiken är inget stort problem men när två stollar är på samma plats så smäller det".

Jag kämpar varje dag för att inte vara en stolle och nog tusan får jag se upp för någon annan minst en gång per enkel resa fram eller tillbaka från jobbet.

Däremot tror jag stenhårt på att ersätta heldragen linje med 30cm hög kantsten så att man väljer en fålla och stannar där. Någon form av escapegluggar får man väl ha så det går att tråckla sig ut när någon multitaskande rattsurfare kör in i röven på framförvarande men det brukar vara förhållandevis lindriga smällar imho.

Det där har jag också fantiserat om. Även variabla som kommer upp ur marken när det är kökörning för att minska antalet filbyten.

För vilka bryr sig om heldraget? Bara de som kör vettigt. För de andra spelar det ingen roll, de bryr sig inte och eftersom det inte finns några poliser ute så är det riskfritt.

Grov mackis istället för asfalt är också bra om man vill att bilisterna ska hålla nere hastigheterna! :tummenupp
Miljövänligt dessutom då det inte behöver halkbekämpas vid frosthalka! :tummenupp

Även om det kanske inte skulle passa motorcyklister. Men va fan, Tragikvärket och Noll Vision är ju inte direkt positiva till motorcyklister... :(

F,låt, kunde inte låta bli... :rodnar
Hoppas ni är "Stollar som trollar" och inte är bilister men Mc-kort! :hej

Det händer att jag passerar heldraget när jag glider mellan köer. Uppmuntras på de brittiska öarna men förbjudet i Tyskland. Glida mellan köer alltså, inte passera heldraget. Filtering på engelska, durchschlängern på tyska och Leijnsplitting på modärn svenska.
Minskar köerna så Miljöpartiet borde, med miljölogik, gilla det men ni som känner till en kille med hästsvans i Tokholma vet att det inte alltid finns logik... :(
https://www.youtube.com/watch?v=1SX0ouGKoWE
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
- Det vill jag definitivt.
Främst för att det hämmar en del av idioterna i bilar och på motorcyklar från att bete sig så att de utsätter andra för fara.

Nu vill man lägga över mer ansvar på yrkesförarna där 70 procent sägs köra för fort, undrar dock om det räcker då jag blir omkörd hela tiden på E6:an när jag håller 80 med mitt 24 m ekipage.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Privatbilisterna kör sämre nu för tiden, mer fokuserad på sin egen rutt. Man ser inte trafiken som ett hav där man får styra med hänsyn till vågor och grund. Man ser istället trafikmiljön som en saltöken där man är helt ensam.

Det har pratats om hänsynslöshet och många kör utan att bry sig om andra. Ett exempel är när hela E4 kör i kolonn i högerfilen bakom 3 långtradare och svår snörök, alla fattar att det går sakta pga den dåliga sikten.
FÖRUTOM idioten som tränger sig förbi i vänsterfilen, drar upp snörök så sikten blir obefintlig och hela kön måste sakta ner. Hen kanske vinner någon minut men 50 andra bilförare tappar tid och blir irriterade.
Idiotens tid var väl mer dyrbar än min.

Yrkestrafiken kör hårt pga pressade priser, tid är pengar.
Nu var det länge sen jag körde tung lastbil men jag antar att det finns färdskrivare som årligen besiktas.
Är det inte underligt att man inte kollar upp dessa med all tillgänglig datakraft?
Det borde ju självsanera yrkestrafiken i tunga fordon på någon månad.
Eller är samtliga färdskrivare modifierade mellan besiktningstillfällena?

Stopplikt gäller tydligen inte heller för tunga fordon, kör rätt ut i rondellerna.
Vet inte hur många gånger jag fått tvärnita för dessa ”ecodrivers”.

Man måste visa hänsyn, det är många pensionärer som kör överdrivet sakta.
Många lägger sig på tutan, kör om 5cm ifrån och går in 10cm framför den vettskrämda pensionären med varningsblinker påslagen.

Å andra sidan kan även pensionärer köra illa men mer sällan hänsynslöst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Några utdrag ur DN Debattinlägget 2019-01-29 på sidan 5.
Det jag reagerar över är formuleringarna
55% av personbilarna
60% av motorcyklister
70% av lastbilarna kör för fort.
Rimligen borde det heta
55% av personbilsförarna
60% av motorcyklisterna
70% av lastbilsförarna kör för fort
För det är väl inte så att normalbilen och lastbilen idag sköter hastigheten på egen hand ?
Endast med MC är det föraren som är ansvarig för farten ?
Och så fortsätter det:
"Mätningar visar att taxibilar för fortare än den vanliga trafiken"
Inte heller här är det föraren som är ansvarig för att hastighetsgränser hålls, det är taxibilen !
Är det någon som orkar skriva ett Debattinlägg i DN och påpeka för Jonas Bjelfvenstam och Lena Erixon
att än så länge är det inte personbilarna utan personbilsförarna, inte lastbilarna utan lastbilschaufförerna, inte taxibilarna utan taxichaufförerna som bestämmer hur fort det går.
Och vill man sänka hastigheterna så måste man rikta sig till chaufförerna i brödtexten, inte till bilarna !
 

Bifogat

  • 1-Rubrik-Yrkesförarna-Skärpning.jpg
    1-Rubrik-Yrkesförarna-Skärpning.jpg
    191.9 KB · Visningar: 21
  • 2-Speeding-55percPB-60percMC-70percLB-36.jpg
    2-Speeding-55percPB-60percMC-70percLB-36.jpg
    313.2 KB · Visningar: 17
  • 3-Taxi-Faster-35.jpg
    3-Taxi-Faster-35.jpg
    183.5 KB · Visningar: 21
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det brukar finnas en idiot mer i trafiken än man först tänker på...

En majoritet av Sveriges bilister anser att en majoritet av Sveriges bilister är för dåliga på att använda blinkers...

Så när alldeles för många följer devisen Du flyttar dig när jag kommer, logiskt i det egoistiska samhället, blir samspelet svårt i en trafikmiljö där hålla hastigheten inte anpassa den efter omständigheterna är det som styr...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det har pratats om hänsynslöshet och många kör utan att bry sig om andra. Ett exempel är när hela E4 kör i kolonn i högerfilen bakom 3 långtradare och svår snörök, alla fattar att det går sakta pga den dåliga sikten.
FÖRUTOM idioten som tränger sig förbi i vänsterfilen, drar upp snörök så sikten blir obefintlig och hela kön måste sakta ner. Hen kanske vinner någon minut men 50 andra bilförare tappar tid och blir irriterade.
Idiotens tid var väl mer dyrbar än min.

Den idioten är jag! :hej

Jag har bättre fäste än någon av er i Briotåget till höger, och till skillnad från er håller jag ett avstånd som står i proportion till grepp och hastighet.

Ni har problem med snörök för att ni ligger i röven på varandra och ojar er.
Jag har fri sikt förbi både er och tradarna, och kör fanimig med större marginaler än någon av er.

Nej, jag vinner inte "någon minut" genom att ligga på - det där är bara värsta myten som ni blivit blåsta på.
Jag tjänar timmar över mina långa avstånd. 2 - 3 timmar på en rundresa Varberg - Gävle - Varberg, och det genom att "hålla hastigheten": jag kör inte ens över skyltat.

Inse att när jag blåser om dig utanför Ulricehamn, så hinner jag upp till Gävle, göra mitt jobb, dricka kaffe, skriva min order och vända hem igen. Det är mig du möter utanför Arlanda!
Jag är på sista benet hem när du måste ta in på hotell för att ingen vill sätta av tid och träffa dig på kvällen.

Ja, jag drar upp en del snörök bakom mig, tack och lov.
Den lägger sig som ett balsam över nummerskylten bak...

Dåligt samvete? Nej, inte sedan Trafikverket började snåla in genom att bara röja ett körfält medans snön faller och flera timmar ytterligare efter det att det slutat snöa.

Har dom inte större intresse i att hålla båda spåren öppna - som jag har betalt skatt för, så klarar jag mig bra själv, thank you very much.


Ärligt: jag gör mitt yttersta för att inte störa andra trafikanter när det är sketväder.
Det vanligaste är att jag vänder på dygnen och löser förflyttningen nattetid när jag har större frihet att köra efter eget huvud.
Men jag kan bara inte acceptera att mina resor skall behöva ta dubbla tiden bara för att andra inte vet vad dom håller på med.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Även om det kanske inte skulle passa motorcyklister. Men va fan, Tragikvärket och Noll Vision är ju inte direkt positiva till motorcyklister... :(

F,låt, kunde inte låta bli... :rodnar
Hoppas ni är "Stollar som trollar" och inte är bilister men Mc-kort! :hej

De gånger jag fantiserat har jag suttit i bil, så måste nog erkänna att det är som bilist... Tog A-kort nästan exakt 30 år efter B-kort.

Men i filmen du länkar till är det ju väldigt lite heldraget väl? Men hur som helst, jag har nog åkt över heldraget när jag fildelat jag också, men jag försöker att undvika det. Men det är tokbytena galna bilister gör som man blir vansinnig på.

Filtering på engelska, durchschlängern på tyska och Leijnsplitting på modärn svenska.

Fildelning heter det väl?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De gånger jag fantiserat har jag suttit i bil, så måste nog erkänna att det är som bilist... Tog A-kort nästan exakt 30 år efter B-kort.

Men i filmen du länkar till är det ju väldigt lite heldraget väl? Men hur som helst, jag har nog åkt över heldraget när jag fildelat jag också, men jag försöker att undvika det. Men det är tokbytena galna bilister gör som man blir vansinnig på.



Fildelning heter det väl?

Fildelning har jag aldrig hört tidigare men som språkintresserad gissar jag att det följer mönstret som det gamla ordet sammandrag har blivit höjdpunkter via hajlajts... :tungan
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den idioten är jag! :hej

Jag har bättre fäste än någon av er i Briotåget till höger, och till skillnad från er håller jag ett avstånd som står i proportion till grepp och hastighet.

Ni har problem med snörök för att ni ligger i röven på varandra och ojar er.
Jag har fri sikt förbi både er och tradarna, och kör fanimig med större marginaler än någon av er.

Nej, jag vinner inte "någon minut" genom att ligga på - det där är bara värsta myten som ni blivit blåsta på.
Jag tjänar timmar över mina långa avstånd. 2 - 3 timmar på en rundresa Varberg - Gävle - Varberg, och det genom att "hålla hastigheten": jag kör inte ens över skyltat.

Inse att när jag blåser om dig utanför Ulricehamn, så hinner jag upp till Gävle, göra mitt jobb, dricka kaffe, skriva min order och vända hem igen. Det är mig du möter utanför Arlanda!
Jag är på sista benet hem när du måste ta in på hotell för att ingen vill sätta av tid och träffa dig på kvällen.

Ja, jag drar upp en del snörök bakom mig, tack och lov.
Den lägger sig som ett balsam över nummerskylten bak...

Dåligt samvete? Nej, inte sedan Trafikverket började snåla in genom att bara röja ett körfält medans snön faller och flera timmar ytterligare efter det att det slutat snöa.

Har dom inte större intresse i att hålla båda spåren öppna - som jag har betalt skatt för, så klarar jag mig bra själv, thank you very much.


Ärligt: jag gör mitt yttersta för att inte störa andra trafikanter när det är sketväder.
Det vanligaste är att jag vänder på dygnen och löser förflyttningen nattetid när jag har större frihet att köra efter eget huvud.
Men jag kan bara inte acceptera att mina resor skall behöva ta dubbla tiden bara för att andra inte vet vad dom håller på med.

Jag brukar också tänka att om det bildas briotåg, bakom nån tradare, trots bra väglag är de ovana/osäkra förare.
Och ovana/osäkra förare kan vara farliga förare så dom vill jag inte ligga bakom.
Jag "tränger mig inte in" i tåget som jag sett en del göra men jag väntar heller inte med att köra om.

Inte meningen att trampa någon i Brio-tåget på tårna men jag vill inte ligga där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fildelning heter det väl?

Du tänker på IPRED-lagen...:fakta

- - - Updated - - -

Jag brukar också tänka att om det bildas briotåg, bakom nån tradare, trots bra väglag är de ovana/osäkra förare.
Och ovana/osäkra förare kan vara farliga förare så dom vill jag inte ligga bakom.
Jag "tränger mig inte in" i tåget som jag sett en del göra men jag väntar heller inte med att köra om.

Inte meningen att trampa någon i Brio-tåget på tårna men jag vill inte ligga där.

Samma här - men ödmjukhet är en dygd även i trafiken.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
...Yrkestrafiken kör hårt pga pressade priser, tid är pengar.
Nu var det länge sen jag körde tung lastbil men jag antar att det finns färdskrivare som årligen besiktas.
Är det inte underligt att man inte kollar upp dessa med all tillgänglig datakraft?
Det borde ju självsanera yrkestrafiken i tunga fordon på någon månad.
Eller är samtliga färdskrivare modifierade mellan besiktningstillfällena?...

Det fetade - är inte yrkestrafikens fel, utan beställarnas anser jag.

En liten sann historia från mitt jobb, förra året:

Vi gör ett jobb åt ett av Sveriges allra största företag, ett som alla i Sverige känner till. Vi ska transportera en pall på 750 kg från oss i Malmö till deras testanläggning i mitt-Sverige. Jag gör som vanligt och kollar upp en transport via mina kontakter, är mån om kvalitet på leveransen då godset är värt runt två miljoner. Jag får ett pris och kontaktar min kund för att få ett ok på transporten. "Nej vänta lite" säger personen på företaget, vi har en transportkontakt som sköter alla våra transporter, vi får mycket lägre pris där i och med vårat avtal. Ok säger jag, och inväntar deras transportbeställning.

En timme! senare står det en förvirrad polack utanför mitt jobb, som inte kan varken svenska eller engelska, med en lätt lastbil. Jag förklarar för honom att leveransen kan inte plockas upp förrän på måndag (detta är på en fredag). Han blir lite småsur. Och det förstår jag - för han sover i bilen utanför vår firma över helgen.

Detta är alltså avtalet ett av Sveriges största företag har. Inte så himla konstigt att de svenska åkarna har det tufft när de måste konkurrera så här. Och ofantligt skamligt av stora svenska företaget, som absolut har råd att betala den verkliga frakten där förarna har vilotid, helg, traktamente osv.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
I det kommande totala övervakningssamhället kommer fotgängare att automatiskt att få bötesbeloppet draget från kontot när dom går mot rött ljus.
Gäller bara att koppla i hop alla system som redan finns.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du tänker på IPRED-lagen...:fakta

- - - Updated - - -



Samma här - men ödmjukhet är en dygd även i trafiken.

Sedan kam man, ödmjukt, konstatera att hur du än kör så finns det alltid någon som tycker du gör fel. :tungan

I det kommande totala övervakningssamhället kommer fotgängare att automatiskt att få bötesbeloppet draget från kontot när dom går mot rött ljus.
Gäller bara att koppla i hop alla system som redan finns.

Finns redan i Kina! :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag skulle aldrig ens fundera över var min snörök hamnar. Är det kö på motorväg i en fil för att någon kör Toyota och filen bredvid är ledig så kör jag förbi. Kör man så nära framförvarande att snörök är ett problem bör man leta på Kelloggs hemsida för returadressen och låta körkortet malas ner av dem.

Senast i måndags var det en kö med bilar med noll avstånd på E20 mellan Strängnäs och Eskilstuna. Det var lite modd i vänsterfilen, men bara att köra i skyltade 120.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top