Rekommenderade däck för Supermotardracing

TomK skrev:
Enligt Klinteberg har Maxxis däck som är för 17"-fälg, men med profil och känsla som 16,5". Kan vara värt att testa innan man köper en helt ny fälg (flera nya - man har ju ett antal hjul att växla mellan :) ).

Det finns programerbara tändboxar att köpa - inte billigt men jäkligt bra. Då kan man ha flera olika kurvor i förväg efter hur man vill ha motorresponsen. Samt att hojen kan bli extremt lättstartad med minimal förtändning vid låga varv.

Se över frambromsen. Byt till mjuka och fina rejsbelägg som ger bra bett, stålomspunnet är en självklarhet. Gärna en justerbar pump, men det är inget måste. Flytta in pump+handtag så att man får längre hävarm vid inbromsning = mer kraft. Extremt bett och väldoserat, gör att man inte behöver lägga så mycket energi på inbromsningen, utan bara dutta till lite med ett par fingrar (normalt hård högerhand ska göra att man flyger över styret :tummenupp).
De som kör på maxxis däck erkänner själva att det inte är kvalité som Michelin eller Metzler. Tomas vill sälja däck och det låter ju jättebra men faktum är att det inte är 16.5".

När det gäller tändkurvor så kan Husaberg hjälpa till att programmera kurvor. Fördelen är att du får en tändkurva som är utprovad både vad gäller hållbarhet och körbarhet. Vad jag förstår hade Swedie lite kontakter där!? Snacka med Crilla., David har nog ingen riktig koll.

Originalbeläggen som sitter på är riktigt bra. Även pumpen är riktigt bra. Expansionskärlet har dock en dålig upphängning byt till slang med bultband.

Har du någon som kan svetsa aluminium skulle jag kapa bromsgreppet då det är toklångt.

Olof Eriksson skrev:
Lite synpunkter :)

4. Jag tyckte det var ganska obehagligt att ha kortade fotpinnar, jag tror det blir ännu mer obehagligt om man kör RR och är van att det är brett mellan dem. Tycker också de e lättare att klämma med knäna om fotpinnarna är normallängd, men vi har ju alla olika kroppar.

7. Har jag inte alls provat, det är säkert kanonbra, men du har samma dimension på framdäcken på RR-hojjarna och motarden om du kör 17", kan spara in en slant eller två!

9. Jag tycker det var jättestor skillnad jag! Hoppade ju från 4,25 bakfälg och standardhusa 04 till Stoffy's med kolfiberfälgar och den kändes ju tusan som min 450 ju! (att bryta över från vänster till höger) Såvida jag vet hade du inga andra snabbsvängande prylar på då?

Kan du kolla om de kan ordna strl 44? Finns bara dainese i hela världen typ som kan få fram så små ställ, och dem är lite dyra...
Olof, du kör med typ crosslängd på fjädringen vilket gör att du inte har samma problem med att fotpinnarna ligger i. Jämför du med dom fotpinnarna som satt på min hoj så kan jag erkänna att dom har med tiden blivit lite väl korta. Men skulle jag ha crossländ på pinnarna skull jag köra omkull i svängarna med samma nerlägg.

En massa killar i supermoto sm kommer att börja åka på 16,5" fälgar i år vilket betyder att det går att få tag i beggade däck :)

Hade nog minst 15mm i uppstick viket gör att hojen känns kvickare men vist är det skillnad med kolfiber.

äckbe! behöver ju bromsskiva oxå. Men det var ju inte fel pris då nytt kostar 5100kr.
fast köper hellre inom sverige då jag kan momsa o ta bort 25% på summan =)

fast 16.5" är bättre eller?

funderar på att köra med originalhjulen med regndäck o sen om jag då har råd... andra fälgar, fast då 16.5"... hmm. kanske

Last edited:
Swedie skrev:
äckbe! behöver ju bromsskiva oxå. Men det var ju inte fel pris då nytt kostar 5100kr.

funderar på att köra med originalhjulen med regndäck o sen om jag då har råd... andra fälgar, fast då 16.5"... hmm. kanske
Var skitmysko profil på alla regndäck jag provade förra sommaren. Jag skulle nog köra 17" och 4,25 bak på regn och 16,5" fram 5" bak på tort, om jag nu skulle köpa nya fälgar och hade råd att åka på 16,5" framdäck ;D

Olof Eriksson skrev:
Var skitmysko profil på alla regndäck jag provade förra sommaren. Jag skulle nog köra 17" och 4,25 bak på regn och 16,5" fram 5" bak på tort, om jag nu skulle köpa nya fälgar och hade råd att åka på 16,5" framdäck ;D
ta om det där och ställ upp det så man förstår. :D

Swedie skrev:
ta om det där och ställ upp det så man förstår. :D
Okay, vi provar igen.

Fälgar att köra med på regn:
3,5" bred 17" diameter fram - Anledning: Du har inte fäste att svänga hojjen så fort.
4,25" bred 17" diameter bak - Anledning: Jag tyckte alla regndäck jag provade förra året hade knasig profil på 5", skulle satt dessa 160 regndäck på en smalare fälg så hade det blivit bättre

Fälgar att köra med på tort:
3,5" bred 16,5" diameter fram - Anledning: Hojjen styr kvickare än med 17"
5" bred 17" diameter bak - Anledning: Ger bättre grepp ut ur kurvorna än 4,25"

Olof Eriksson skrev:
Okay, vi provar igen.

Fälgar att köra med på regn:
3,5" bred 17" diameter fram - Anledning: Du har inte fäste att svänga hojjen så fort.
4,25" bred 17" diameter bak - Anledning: Jag tyckte alla regndäck jag provade förra året hade knasig profil på 5", skulle satt dessa 160 regndäck på en smalare fälg så hade det blivit bättre

Vad har du provat för könstigt?
Om Sweddo ska köra på Michelin, Pirelli eller Dunlop så gäller 5" till regndäck oxå, de blir inte bättre med 4.25". Nästan så att 5.5" vore bäst till Michelin då det blir en liten fegkant kvar.

rejser skrev:
Vad har du provat för könstigt?
Om Sweddo ska köra på Michelin, Pirelli eller Dunlop så gäller 5" till regndäck oxå, de blir inte bättre med 4.25". Nästan så att 5.5" vore bäst till Michelin då det blir en liten fegkant kvar.
Dunlop och Maxxis var det. Dunlop-regndäcket la jag ikull över vad gummi som fanns i sidan, och jag brukade köra med 1cm fegisrand på vardera sida, både fram och bak... (på slicks dvs)

Last edited:
Swedie skrev:

Du är ganska så sugen att börja köra va? :)
Skönt med intensiva hojentusiaster ( räknar mig själv dit )

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman