Snackas det uppdateringar så vill jag vara med.
Har kittat min hoj en hel del nu. Men allt är en fråga om hur lite pengar man har
1. Kittar du fjädringen så vet du att den är gjord för racing och att dom som åker före dig har samma fjädring ( Du borde kunna åka fortare ). Lättare att få tips från andra om du har likvärdig shimsning.
2. Byt gaffelkrona till en med 13mm offset. Den som sitter på är gjord för att åka cross eller enduro med. Finns inte att köpa men ring Marcus Jonsson så kan du få en specialfräst med snygg svart eloxering för 3500kr. Hojen blir kvickare och håller spåret i kurvorna mycket bättre. Tel 070 6746347. Martin L kör med 13mm men kommer att testa 10mm i år.
3. Höj styret. Vet inte hur lång du är men du ska få plats med bena när du skrapar fotpinnarna i asfalten. Jag med många tycker att det är lättare att flippa hojen med ett högt styre. Husaberg har en höjningssats på 22mm det borde räcka. Själva har jag 25mm men är 191cm lång.
4. Korta fotpinnarna. Onödigt att dom ligger i för tidigt plus att dom kommer att slitas väldigt fort.
5. Byt tändkurvor, har du kontakter på Husaberg så kan dom det där.
6. En 5" bakfälg är ett måste om du ska få en bra profil på däcket.
Satt original 05 men i år får du nog med en 4.25 (trist)
7 Skulle testa med en 16,5" framfälg. Har du kört RR är en förklaring överflödig. Kostar bara 4000kr oprutad. Problemet är att du inte kan köra Michelins motarddäck fram. Metzler säljer dock däck till oss dödliga.
8. Öhlins styrdämpare modell 425 är nog inte helt fel om du inte kört så mycket cross tidigare. Hojen blir stabilare och du vågar gasa mer. Martin L kör med en sådan även jag
9. Kolfiberfälgar, inte ett måste men lite coolt. Trodde att det skulle skilja mer. Båda däcken tillsammans väger ca 3,5 kg mindre än original. Hojen blir instabilare men den blir lättare att flippa.
10. Köp ett motardställ så att du kan röra dig. Lätt att tappa armbågarna speciellt om du har RR bakgrund. Ja du kommer förstå vad jag menar.
11. Skulle försöka få tag på ett par CYCRA barkbusters dom är mycket rymligare än tex UFO´s där i alla fall jag får skavsår på lillfingret och cellskräck.
12. Aluminiumtak. Varför? Provsitt så förstår du, den är mycket smalare än originaltanken som får ett att tänka på en gynstol. Inte för att jag testat någon men men.
Är säkert mera grejer men det kan vi ta i depån
Stefan #55