Rekommenderade däck för Supermotardracing

Har för mig att för Michelin-slicksen så är 16/63-17 till för 5,5-tumsfälgar och 16/61-17 är till för 4,5-tumsfälgar.

Har iaf tidigare funnits en sån skillnad på dom 16-bakdäcken till för vilken fälg man haft. Är nog bäst att kolla om det fortfarande finns en sån skillnad på vilken stomme man ska ha på dom däcken.

Axxexs skrev:
Har för mig att för Michelin-slicksen så är 16/63-17 till för 5,5-tumsfälgar och 16/61-17 är till för 4,5-tumsfälgar.

Har iaf tidigare funnits en sån skillnad på dom 16-bakdäcken till för vilken fälg man haft. Är nog bäst att kolla om det fortfarande finns en sån skillnad på vilken stomme man ska ha på dom däcken.

Nu är det ju iofs de speciellt framtagna Michelindäcken för Supermoto som diskuteras här. Men det kan ju vara bra att veta om man köper nya eller beg. RR-michelinslicks :tummenupp

Barrett skrev:
Nu är det ju iofs de speciellt framtagna Michelindäcken för Supermoto som diskuteras här. Men det kan ju vara bra att veta om man köper nya eller beg. RR-michelinslicks :tummenupp

Jo det var det jag tänkte på. :) Ni kör ju inte så många med 5,5-tums bakfälgar så därför jag reagerade. Men ni kanske kör bäst med den profilen och är dom gjorda för motard så är det väl bara att köpa, gasa fullt å va nöjd! :)

Har faktiskt inte sett någon som kör med Michelin i dom dimensionerna i RR på väldigt länge! Michelin har inte uppdaterat dom däcken på typ 4 år så dom hänger inte med dom andra märkena och sen tror jag dom är lite dyrare med. Så sånna finns nog inte att hitta begagnade..

Last edited:
Axxexs skrev:
Har faktiskt inte sett någon som kör med Michelin i dom dimensionerna i RR på väldigt länge! Michelin har inte uppdaterat dom däcken på typ 4 år så dom hänger inte med dom andra märkena och sen tror jag dom är lite dyrare med. Så sånna finns nog inte att hitta begagnade..
Nu när KTM har dragit sig ut VM och alla andra toppteam kör på Dunlop så har Michelin lagt ner utvecklingen av Supermotodäcken också.

Gillar Dunlop-däcken faktiskt, synd bara att däckskoderna verkar vara en riktig djungel, man har ju ingen aning om vilka däck man kommit över. :)

RookieSM skrev:
Kumlins gjorde min förra året, jag är dock inte lika övertygad som dig om hans suveränitet. Nästa gång testar jag Springzz.
Och jag är inte alls övertygad av Springzz, så nu åker mina prylar in till öhlins :tungan

Angående däck så ryktas det om att en del som åker VM åker på begade däck, så jag tror man kan hålla ner kostnaden där... Personligen så har jag inte kännt någon större skillnad på nya eller begade däck, så länge som mönstret är nytt. (mönstret skär man själv)

Vi åker ju bridgestone då, och för oss har det varit medium som gällt, av samma anledning som rejser tog upp där längst upp.

Angående fjädring så har väl SpringzZ sysslat mycket me husa, och öhlins skruvar väl helst i sina egna grejjor, även om jag tror att de gör andra märken också. (min Showa-gaffel kommer jocke bygga om i april) Jag har ingen aning om hur bra fjädringen är standard på den cykel du får, det borde husaberg ha koll på. Om inte annat så prata me Martin Lind.

Angående träning så försök åka mycke crossbana på de skurna slicksen. Om det känns tufft att börja på en riktig bana så kolla runt bland crossåkare vart det finns "hemmagjorda" banor, de brukar vara lite snällare. Det är jord och eventuellt hårdpackad sand som gäller.

Den Jocke som du nämner, är det den Jocke som brukar vara med på RR-tävlingarna och ha en hel del service? Honom skulle man kunna prata med isf, om det blir aktuellt, man har ju ingen aning om hur hojen är innan man ens fått den. :) Men han är iaf grymt bra, brorsan använder sig mycket av honom.

RookieSM skrev:
Den Jocke som du nämner, är det den Jocke som brukar vara med på RR-tävlingarna och ha en hel del service? Honom skulle man kunna prata med isf, om det blir aktuellt, man har ju ingen aning om hur hojen är innan man ens fått den. :) Men han är iaf grymt bra, brorsan använder sig mycket av honom.
Japp det är han!

jag tycker att du ska testa hojen innan du börjar ändra på den, jag menar varför lägga ut onödiga pengar på saker om det funkar bra redan från början med lite finjustering... Jag vet att Kumlins racetech och springzz är dom främsta inom motocross i sverige, kanske även i motard, jag vet i vilket fall att hulken (springzz) gör i ordning många motarder och att hans koncept funkar riktigt bra på alla tävlings cyklar, sålänge han inte glömmer att sätta i delarna i gaffeln som en kompis råkade utför med han, men det löste sej. Om du vill ha riktiga hitech prylar så har ju Öhlins kommit med olje fria gafflar som bara går på luft tryck, i princip service fria.. tycker i vilket fall jag lät vettigt så länge man inte kollar på prislappen :D

Men det var däck som var frågan, så ledsen för att jag skrev lite ot, men ämnet var redan uppe så :tungan

Snackas det uppdateringar så vill jag vara med.
Har kittat min hoj en hel del nu. Men allt är en fråga om hur lite pengar man har ;)

1. Kittar du fjädringen så vet du att den är gjord för racing och att dom som åker före dig har samma fjädring ( Du borde kunna åka fortare ). Lättare att få tips från andra om du har likvärdig shimsning.

2. Byt gaffelkrona till en med 13mm offset. Den som sitter på är gjord för att åka cross eller enduro med. Finns inte att köpa men ring Marcus Jonsson så kan du få en specialfräst med snygg svart eloxering för 3500kr. Hojen blir kvickare och håller spåret i kurvorna mycket bättre. Tel 070 6746347. Martin L kör med 13mm men kommer att testa 10mm i år.

3. Höj styret. Vet inte hur lång du är men du ska få plats med bena när du skrapar fotpinnarna i asfalten. Jag med många tycker att det är lättare att flippa hojen med ett högt styre. Husaberg har en höjningssats på 22mm det borde räcka. Själva har jag 25mm men är 191cm lång.

4. Korta fotpinnarna. Onödigt att dom ligger i för tidigt plus att dom kommer att slitas väldigt fort.

5. Byt tändkurvor, har du kontakter på Husaberg så kan dom det där.

6. En 5" bakfälg är ett måste om du ska få en bra profil på däcket.
Satt original 05 men i år får du nog med en 4.25 (trist)

7 Skulle testa med en 16,5" framfälg. Har du kört RR är en förklaring överflödig. Kostar bara 4000kr oprutad. Problemet är att du inte kan köra Michelins motarddäck fram. Metzler säljer dock däck till oss dödliga.

8. Öhlins styrdämpare modell 425 är nog inte helt fel om du inte kört så mycket cross tidigare. Hojen blir stabilare och du vågar gasa mer. Martin L kör med en sådan även jag :)

9. Kolfiberfälgar, inte ett måste men lite coolt. Trodde att det skulle skilja mer. Båda däcken tillsammans väger ca 3,5 kg mindre än original. Hojen blir instabilare men den blir lättare att flippa.

10. Köp ett motardställ så att du kan röra dig. Lätt att tappa armbågarna speciellt om du har RR bakgrund. Ja du kommer förstå vad jag menar.

11. Skulle försöka få tag på ett par CYCRA barkbusters dom är mycket rymligare än tex UFO´s där i alla fall jag får skavsår på lillfingret och cellskräck.

12. Aluminiumtak. Varför? Provsitt så förstår du, den är mycket smalare än originaltanken som får ett att tänka på en gynstol. Inte för att jag testat någon men men.

Är säkert mera grejer men det kan vi ta i depån
Stefan #55

Swedie skrev:
tack stoffy. Ska se vad jag kan göra. Hoppas på god support i ärendet.

Motardställ är ordnat via PSI Sweden. Fick ett specialsytt :)

Såg du fick ett motardställ sytt för dig. Ere för att du har kontakter lr kan vem som helst få ett ställ sytt?

Ja verkar ha en kroppsform som inte riktigt passar nått ställ vare verkar... :3freak Kan me lite turfå på mig en 56:a men då blir dom alldeles för långa.

Plupp skrev:
Såg du fick ett motardställ sytt för dig. Ere för att du har kontakter lr kan vem som helst få ett ställ sytt?

Ja verkar ha en kroppsform som inte riktigt passar nått ställ vare verkar... :3freak Kan me lite turfå på mig en 56:a men då blir dom alldeles för långa.
du får det måttsytt. Jag kan ordna det åt dig. Vill du det? Isåfall kontakta mig via PM så tar vi det där!

Stoffy skrev:
4. Korta fotpinnarna. Onödigt att dom ligger i för tidigt plus att dom kommer att slitas väldigt fort.

7 Skulle testa med en 16,5" framfälg. Har du kört RR är en förklaring överflödig. Kostar bara 4000kr oprutad. Problemet är att du inte kan köra Michelins motarddäck fram. Metzler säljer dock däck till oss dödliga.

9. Kolfiberfälgar, inte ett måste men lite coolt. Trodde att det skulle skilja mer. Båda däcken tillsammans väger ca 3,5 kg mindre än original. Hojen blir instabilare men den blir lättare att flippa.

Är säkert mera grejer men det kan vi ta i depån
Stefan #55
Lite synpunkter :)

4. Jag tyckte det var ganska obehagligt att ha kortade fotpinnar, jag tror det blir ännu mer obehagligt om man kör RR och är van att det är brett mellan dem. Tycker också de e lättare att klämma med knäna om fotpinnarna är normallängd, men vi har ju alla olika kroppar.

7. Har jag inte alls provat, det är säkert kanonbra, men du har samma dimension på framdäcken på RR-hojjarna och motarden om du kör 17", kan spara in en slant eller två!

9. Jag tycker det var jättestor skillnad jag! Hoppade ju från 4,25 bakfälg och standardhusa 04 till Stoffy's med kolfiberfälgar och den kändes ju tusan som min 450 ju! (att bryta över från vänster till höger) Såvida jag vet hade du inga andra snabbsvängande prylar på då?

Swedie skrev:
du får det måttsytt. Jag kan ordna det åt dig. Vill du det? Isåfall kontakta mig via PM så tar vi det där!
Kan du kolla om de kan ordna strl 44? Finns bara dainese i hela världen typ som kan få fram så små ställ, och dem är lite dyra...

Swedie skrev:
Ny fråga, vad går dessa 5"-hjul på?

Någon här som har 5" hjul och vill byta mot 4.25"?
Köper du direkt från husa-ÅF så kan art. nr. 5841000144430 (svart, 17", med ryckutjämnare) vara rätt för dig. Kostar 5 299,00 SEK enligt prislistan. Men det finns mängder med beggade kit att köpa för bara lite till och då får du troligen både skivor och drev, för att inte tala om ett extra framhjul :tummenupp

Två bra sidor att glo på är www.husaberg.se -> Accessories -> Force Parts och http://www.karlstrommotor.se/ för prislista sökbar via artikelnummer.

På husa.se finns även allt vad sprängskisser osv heter.

Annonser:
http://sporthoj.com/annonser/?id=27262
http://www.blocket.se/vi/7345190.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/7011840.htm?ca=8_s
Bara lite snabbt sök, det finns massor

PS Alla grejer som stefan (Stoffy) ovan snackar om är bra men allt kostar pengar och vad som passar honom passar inte alla. Kör lite med hojen och fundera sen på vad du skulle vilja ändra på. ALLA gör personliga ändringar på sina rejscyklar, FÅ gör lika mycket som han. Bara justera om styret lite gör stor skillnad. Betänk även att Stefan är skitstor medans Olle troligen är minsta killen i SM och du är nånstans i mitten. Sånt spelar oxå roll.

Last edited:
Tack, jo men det här med 5" hjul känns viktigt dock. Just nu är det lite så att tar jag ut hojen finns det inga pengar över... bah. Inte bra :)

Vid trimning av motorn på Husa 450... krävs det ett nytt system för det?
Fick sagt att för 650-motorn so gör ett helsystem GRYM skillnad, medans på 450 är det inte alls lika nödvändigt med ett helsystem.

Nå? Nån som har ett system "liggandes" :D sponsra mig.
Jag vill så jäääkla mycket köra... men varför ska pengar alltid styra? vvavava =)

Olof Eriksson skrev:
Kan du kolla om de kan ordna strl 44? Finns bara dainese i hela världen typ som kan få fram så små ställ, och dem är lite dyra...

Inga roblems. Finns åt alla. Skickat PM. :)

Swedie skrev:
Tack, jo men det här med 5" hjul känns viktigt dock. Just nu är det lite så att tar jag ut hojen finns det inga pengar över... bah. Inte bra :)

Fick sagt att för 650-motorn so gör ett helsystem GRYM skillnad, medans på 450 är det inte alls lika nödvändigt med ett helsystem.

Nå? Nån som har ett system "liggandes" :D sponsra mig.
Jag vill så jäääkla mycket köra... men varför ska pengar alltid styra? vvavava =)
Jag kan 450orna för lite men skulle nog gissa att det enklaste och mest effektiva första steget på en vässning är ett helsystem med obligatorisk ombestyckning.

Man MÅSTE inte ha ett Akra för flera miljoner. Finns FP beggade till bra priser men oftast till 650orna som har en högre cylinder och därigenom sämre passform till 450orna.

Kolla med biscaya motor, de tar in SIL i Sverige och de gör fina titansystem till husa för typ halva priset mot ett Akra.

Fanns för ett tag sen en FC450 till salu som hade ett helakra på enduromx. Han kanske säljer systemet löst.

Enligt Klinteberg har Maxxis däck som är för 17"-fälg, men med profil och känsla som 16,5". Kan vara värt att testa innan man köper en helt ny fälg (flera nya - man har ju ett antal hjul att växla mellan :) ).

Det finns programerbara tändboxar att köpa - inte billigt men jäkligt bra. Då kan man ha flera olika kurvor i förväg efter hur man vill ha motorresponsen. Samt att hojen kan bli extremt lättstartad med minimal förtändning vid låga varv.

Se över frambromsen. Byt till mjuka och fina rejsbelägg som ger bra bett, stålomspunnet är en självklarhet. Gärna en justerbar pump, men det är inget måste. Flytta in pump+handtag så att man får längre hävarm vid inbromsning = mer kraft. Extremt bett och väldoserat, gör att man inte behöver lägga så mycket energi på inbromsningen, utan bara dutta till lite med ett par fingrar (normalt hård högerhand ska göra att man flyger över styret :tummenupp).

Swedie skrev:
Jag skulle ringa Dennis Eriksson #65. Han vet vad du behöver göra eller kan göra. Han och Martin testar en hel del...
Men ett helsystem är nog ett måste även på en 450

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...