Rekommenderade däck för Supermotardracing

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena hej... går allt som jag vill blir det Supermotard år 2006. Behöver bara hitta en stor, eller ett par mindre sponsorer. :)

Vore isåfall en Husaberg 450 -06 med trim direkt av Husaberg. Så nu är det sagt, och inte hemligt längre. Verkar vara en fantastisk hoj det där! Ska bli kul och smiska runt i gokarthallen i Södertälje (som träning).

Hursomhelst, söker efter däck till maskinen men har hakat upp mig lite på vad för däck jag ska köra. Tror det blir Michelin, då jag lär köra Michelin i Superbike och Superstock 600. Men i med att jag är ny med Supermotardracing, så vad för Michelindäck rekommenderas? Vad heter alla beteckningarna?

Tacksam för svar på seriös nivå.

Ja Michelin är inget dåligt val, körde med dom -05 och har inget att klaga på.
Beteckningarna kan säkert nån annan bra men det verkar som medium blandning är bäst, soft slets bara mer utan att ge bättre grepp.
Jag själv körde på soft men hade inte nog med bantid (körde bara tävlingar, ingen träning) för att märka nått större slitage, kör dessutom ganska mjukt och väger lätt på vågen.

Ädit: Som det skrivs härunder så finns inte, eller fanns inte för oss under VM-nivå iaf, Michelins framdäck i 16.5". Vanliga slicks finns dock.

Last edited:
Swedie skrev:
Tjena hej... går allt som jag vill blir det Supermotard år 2006. Behöver bara hitta en stor, eller ett par mindre sponsorer. :)

Vore isåfall en Husaberg 450 -06 med trim direkt av Husaberg. Så nu är det sagt, och inte hemligt längre. Verkar vara en fantastisk hoj det där! Ska bli kul och smiska runt i gokarthallen i Södertälje (som träning).

Hursomhelst, söker efter däck till maskinen men har hakat upp mig lite på vad för däck jag ska köra. Tror det blir Michelin, då jag lär köra Michelin i Superbike och Superstock 600. Men i med att jag är ny med Supermotardracing, så vad för Michelindäck rekommenderas? Vad heter alla beteckningarna?

Tacksam för svar på seriös nivå.

Slicks fram SMF17A 12/60-17 Soft
Slicks bak SMR14A 16/63-17 Medium

Regn Fram SMFP16A 12/60-17
Regn bak SMRP16A 16/63-17

Hoppas din satsning går hem. :tummenupp

Michelins Supermotodäck finns i två olika gummiblandningar, framdäcken heter 12/60-17 SM F 15 A eller 17 A eller beroende på hårdhet och bakdäcken 16/63-17 SM R 14 A eller 22 A. Vilken av gummiblandningarna du ska ha får någon annan rekommendera men där har du iaf alternativen. :)

Ett annat alternativ är Metzeler Racetec Drift, de kommer med helt nya däck i år(men samma namn) och två gummiblandningar, K1 och K2. K1 är till för kallt och K2 för temperaturer över 20 grader. Metzeler finns även med 16,5" fram.

Edit: Lite sen men vafan.. :)

Last edited:
Det är en djungel där ute!

Men Hulkster svar verkar vara vad jag som nybörjare inom Supermotard borde börja med.

Fjädringsmässigt... några tips?

Jag kommer inte få hojen körbar förrän ett bra tag egentligen, då motorn direkt ska in på trim, och fjädring o sådant kanske kommer ändras. Hjulen bytas m.m. Usch vad pengar. Men får man inte spons så...

Swedie skrev:
Det är en djungel där ute!

Men Hulkster svar verkar vara vad jag som nybörjare inom Supermotard borde börja med.

Jag kommer inte få hojen körbar förrän ett bra tag egentligen, då motorn direkt ska in på trim, och fjädring o sådant kanske kommer ändras. Hjulen bytas m.m. Usch vad pengar. Men får man inte spons så...
Fjädringen lämnar du till Kumlins Motor i Sala så fixar han en kanonfjädring åt dig. "Helt suverän" Tel. 0224-86012

Har relativt god kontakt med Öhlins oxå. Fast WP-dämparna som är original, vad är "fel" på dom i racingsynpunkt?

Oxå, vad för stövlar rekommenderas inom Supermotardvärlden?

Forma Pro hittade jag på www.ridestore.se. Bra pris? 2100 kr ungefär.

Hulkster skrev:
Fjädringen lämnar du till Kumlins Motor i Sala så fixar han en kanonfjädring åt dig. "Helt suverän" Tel. 0224-86012
Kumlins gjorde min förra året, jag är dock inte lika övertygad som dig om hans suveränitet. Nästa gång testar jag Springzz.

Va är det igentligen dom gör när man lämnar in dämparna?

Jocke W skrev:
Va är det igentligen dom gör när man lämnar in dämparna?
Inte ditt svar kanske, men det jag söker om jag ska lämna in dom är anpassning för racing, vilket kräver hårdare fjädrar och troligen bättre flödande pryls inuti dämparna...

Men om du köper en 450 för bana så är den inställningsbar till hård och till hyffsat mjuk.

Ja tycker så här. I början när man börjar köra så räcker standard hojjarna väldigt bra, Om man köper för bana dvs. När man sen kör skiten ur hojjen och känner att nu är det hojjen som sätter gränserna, då borde man börja se sig om efter trimning och uppdateringar.

Vet inte om det är bara för att ha grejerna många uppdaterar så fort dom köper hojjen eller va det är. Men så gör jag iallafall. Håller på att jobba på 525,ans dämpare nu och provar hårdare iställningar m.m.

Ja menar WP,s racing dämpare man får från fabrik kan inte vara dåliga. Tycker det funkar bra hittils.

Last edited:
Det här är säkert bra för supermotard - sverige. Många som ser upp till sin idol Swedie och om han kör motard.... ;)

Snart kommer varenda jävel dunka omkring... :D

:yoparty

Varför trimma en husa Swedie ??? När man kan köpa en Crf450 eller Yzf450...

gixxxerracing skrev:

Och du tror förstås att Bodingh mfl körde standard? Medans alla husabergare var trimmade? :hihi

Det är mera avgörande vem som kör, än vad hojjarna har för färg. Sen får man ju köpa till bromsar och hjul till en del hojjar för 20 tusen kronor eller vad man nu får ge. Kan kosta både mindre och mera.

För att försöka att svara på trådstartaren. Däck var frågan, ett däck som inte har nämts här är Dunlop. Många i roadracingens 250 klass kör på dom. Jag har kört sådana däck med gott resultat. Dom är lika bra som Michelins motarddäck. Jag tycker det verkar som att hållbarheten är något bättre. Vad gäller fäste så är det likvärdigt. Kanske att michelin har en aning bättre grepp när det börjar bli kallare ute, runt 15 grader. Du får väl prova lite olika däck, men michelin funkar för alla.

//Lasse

RaceMe skrev:
Och du tror förstås att Bodingh mfl körde standard? Medans alla husabergare var trimmade? :hihi
//Lasse

Absolut inte, men en jappsare har väl mer ork i maskineriet standard än en husa tex.
Sen att man har en viss vinning av att trimma är väl klart, men det är väl ändå mest upp till föraren...
Nog om detta nu följer vi trådstartarens mening :pannkyss

gixxxerracing skrev:
Dealen jag har nu tror jag inte jag kan få allt för lätt hos någon annan tillverkare.

Jag får en komplett hoj redo för race... Med de hojar du nämnde så behöver jag göra om så mycket annat att jag inte anser det "värt" det.

Jag tror på konceptet jag får levererat. Ni får se hur väl det kommer gå! Jag vet bara att jag får träna mycket vilken hoj jag än väljer...

Swedie skrev:

Springzz - det blev jäkligt bra. Fjädrarna behöver sällan bytas, utan det räcker med shimsning och lite annat pyssel. T.ex. byta ut kolven i bakdämparen mot en s.k. bladder för bättre känsla på asfalt.

Swedie skrev:
Dealen jag har nu tror jag inte jag kan få allt för lätt hos någon annan tillverkare.

Jag får en komplett hoj redo för race... Med de hojar du nämnde så behöver jag göra om så mycket annat att jag inte anser det "värt" det.

Jag tror på konceptet jag får levererat. Ni får se hur väl det kommer gå! Jag vet bara att jag får träna mycket vilken hoj jag än väljer...

Crossens elsystem & ev. annat avgassystem borde ju räcka ganska långt.

Ang. WP's dämpare så har jag ingen erfarenhet. Men så länge det är en 450 motard du får leverarad (dvs. att den inte byggs på en MX) så handar det väl inte om några större ingrepp, utan ev. anpassning för dig & din körstil. Det kan säkert vara idé & testa orginalfjädringen ett tag & känna sig för, justera & jämnföra med andra hojar osv. innan den lämnas iväg.

Ska bli kul att rejsa mot dig! :tummenupp

Det är 450-motard och inget annat. :)

Jorå, flytta på er! Här kommer jag ;)

Vad jag vet jag behöver göra är att träna på grus och annan terräng...

Swedie skrev:
Det är 450-motard och inget annat. :)

Jorå, flytta på er! Här kommer jag ;)

Vad jag vet jag behöver göra är att träna på grus och annan terräng...

Har man inga abitioner om att köra gata så är det inte helt ovanligt att man utgår ifrån en cross pga. bl.a. motorn, därav undrade jag.

You wish! :tungan

Åk till nämsta crossbana (jord/grus är väl att föredra) & fråga snällt om du får vara med & träna där. Bra tröning för att vänja sig vid underlaget, hopp & inte minst den fysiska biten.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman