rekommendationer däckdimension R1

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Jag har kikat runt lite och sett att många kör på 180/55 bak på R1an. Ni som gör det, är det bättre eller sämre än 190/50.

Och om man satsar på beggade racedäck, hur länge/långt kan man förvänta sig att de håller

//Linus

beror på vad det är för däck du köper, finns hårdare o mjukare däck, grepp vs. livslängd(som ja fattat de)

kör orginal tycker jag, 180/55 kan du dock kanske få tag i gammla avlöagda från banåkarna.
Du har ju 6 tumsfälg så 190/50 passar ju bäst, finns dock massor av trådar i ämnet och folk tycker si eler så angående byte av dimmension.

begagnade mjuka racedäck håler nog inte så många hundra mil, men de är ju billiga iaf.

Jag har kört R1:an på både standard 190 och beggade racedäck som är 180. Föredrar dock 180 däcket som gör hojen mer lättsvängd. Livslängden är inte speciellt bra på RS1 (mjukaste). Har kört däcken på gata ca 150mil, sen satt dom på banhojen och kört slut dom på bana. Blir ganska bra ekonomi eftersom jag har tillgång till däcksmaskin på UMCC så jag kan skifta däckena gratis.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park