Reklamspråk

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Varför pratas det om "en ny formula" i schampooreklamen när det finns ett fint svenskt ord som heter "formel"? Är formula och formel två olika saker, eller räknar de bara med att kvinnor blir mer impade av den lite ballare ordformen och köper mer schampoo?

Och vad är alfanutrium och nanosomer? Finns de?

Kuritas skrev:
Och vad är alfanutrium och nanosomer? Finns de?

Har inte hört dem som utbildad kemist, men populärnamn på kemikalier och grupper av kemikalier är vanligt, på varierande seriositetsnivå. Ibland tenderer man tom att skapa vetenskapliga namn i kommersiellt syfte, utan vetenskaplig relevans. Så JA, de kan nog finnas, i någon form.

Ordbajseri enligt mig, då en överväldigande majoritet av kunderna inte har en aning om vad namnen säger och att de dessutom inte är vedertagna och således inte finns refererade till för den intresserade.

Reserverar mig dock för att namnen i detta fallet kan ha vetenskaplig bakgrund.

finns det något som inte varit i en schampo-flaska? :3freak

mandlar, nötter, eucalyptys (omg orka stava), äpple, banan, superlim, mandelmassa, brunsås... ja listan kan göras lång... och för varje reklam är det något nytt nerkletat i burkarna :rolleyes:

Werzion skrev:
finns det något som inte varit i en schampo-flaska? :3freak

mandlar, nötter, eucalyptys (omg orka stava), äpple, banan, superlim, mandelmassa, brunsås... ja listan kan göras lång... och för varje reklam är det något nytt nerkletat i burkarna :rolleyes:

Jag minns öl-schampot från 80-talet... :fyllisar smakade satan...

Glöm inte tvätt/diskmedelsreklamen med dängor som "patenterad diskkraft"
"triplewhitening" "enzymsystem" ja ja nog om detta........

Men en sak som jag undrar över är ett maskindiskmedel som min tant alltid handlar,tabletter med en röd kula i tabletten vad innehåller den där jävla kulan för något?

edit:hittade den och dom döpte den till nåt så härligt Powerball :D

Bifogat

• CPD70435.jpg
    CPD70435.jpg
    41.3 KB · Visningar: 315
snabbåka skrev:
Affärskritiskt är också ordbajseri enligt mig.

Till skillnad från alfanutrium och nanosomer, så har jag ingen aning om vad affärskritiskt skulle kunna betyda. Så det skulle också kunna vara nonsens, eller bara en fackterm som alltför många gillar att använda på alltför många ställen för att de tror att det ger dem cred.

Sedan kan man ju fråga sig varför innehållsförteckningen på schampooflaskor och dylikt nästan alltid är på engelska. :va

chrilla skrev:
Till skillnad från alfanutrium och nanosomer, så har jag ingen aning om vad affärskritiskt skulle kunna betyda. Så det skulle också kunna vara nonsens, eller bara en fackterm som alltför många gillar att använda på alltför många ställen för att de tror att det ger dem cred.

Jag jobbade på ett företag där chefen alltid höll "tisdagsmöten" med hela personalen, tydligen hade han beställt någon brevkurs i "management", som varje vecka lärde ut ett nytt användbart buzzword.

Det roliga var att varje vecka använde han ett ord, säkert tio gånger, medans han totalt hade glömt föregående veckas ord.
Det blev så uppenbart att tillslut hölls vadslagning om vad veckans ord skulle vara, och hur många gånger han skulle lyckas klämma in det.

Affärskritiskt var ett av orden han körde en vecka...

GuW skrev:
Jag jobbade på ett företag där chefen alltid höll "tisdagsmöten" med hela personalen, tydligen hade han beställt någon brevkurs i "management", som varje vecka lärde ut ett nytt användbart buzzword.

Det roliga var att varje vecka använde han ett ord, säkert tio gånger, medans han totalt hade glömt föregående veckas ord.
Det blev så uppenbart att tillslut hölls vadslagning om vad veckans ord skulle vara, och hur många gånger han skulle lyckas klämma in det.

Gulligt på nåt sätt...
:hihi

snabbåka skrev:
Affärskritiskt är också ordbajseri enligt mig.

Affärskritiskt är ju skitbra. Minst lika juppigt som "Game Stopper"... :yoparty

Nu har jag iofs aldrig använt det på svenska, utan endast engelska motsvarigheter...

Lugn skrev:
Affärskritiskt är ju skitbra. Minst lika juppigt som "Game Stopper"... :yoparty

Nu har jag iofs aldrig använt det på svenska, utan endast engelska motsvarigheter...

Viltstoppare?

GuW skrev:

Det borde vi göra här! Ett nytt ord varje dag och sedan kollar vi vem som använde det flest gånger under dagen. :lol

chrilla skrev:

Jo precis... :rolleyes:

Jag får psykbryt flera gånger varje dag. Oftast när min herrljungaciderindränkta laptop behagar starta om per automatik. :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg