Reklam - Hissa/Dissa

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Här kommer en rolig tråd. Alla är mottagliga för reklam, men all reklam faller inte alla på läppen. Här tänkte jag att man kan dela med sig av reklam som man anser verkligen har fungerat, och reklam som har fungerat mindre bra.

Jag börjar:

Jag kommer aldrig köpa någon av Sensodynes produkter, efter deras TV-reklam med skumma tandläkare som filmas med skakig handkamera MTV-style medan de pratar om Sensodyne med onaturligt tonfall.

Jag kommer nästa gång jag skall handla vitvara besöka Elon, för jag tokdiggar deras "How can you know so muuuuuch?"-reklam.

Kommer ALDRIG handla av: företag som *viskar i reklamen...* så man ska tro att man får dela en hemlighet!
Because You're worth it...

Kommer KANSKE handla av företag med rolig eller minnesvärd reklam.
Ingen nämnd ingen glömd...

Jag har konsekvent vägrat att köpa några Uncle Ben's-produkter sedan den vedervärdiga familjen med dork-pappan dansar "indisk" dans.

Med en radio som spelar Bandit hela dagarna smärtar det som en rostig spik genom tinningloben varje gång den där "Ment-reklamen" spelas där de har klippt för att ordet "ment" skall upprepas en 4-5 ggr varje gång det uttalas.

Jag undrar om jag någonsin har köpt en produkt som förekommer i tv-reklamen. Jag reflekterar ofta inte ens över vad det är som de vill att jag ska köpa.
Handlar jag rakhyvlar är det inte en tanke på om de ev förekommit i tv-reklam, jag brukar handla Bics billigaste gula o 20-pack osv. Har aldrig sett dessa i reklaminslag vad jag vet. Ska jag ha tvättmedel köper jag ett billigt okänt märke på Lidl i en röd förpackning jag inte ens kommer ihåg namnet på, osv.

Werthers har ju redan diskuterats. Men peddomorfar och den ariska alpbyn förtjänar ändå att nämnas.

Jag undrar om jag någonsin har köpt en produkt som förekommer i tv-reklamen. Jag reflekterar ofta inte ens över vad det är som de vill att jag ska köpa.
Handlar jag rakhyvlar är det inte en tanke på om de ev förekommit i tv-reklam, jag brukar handla Bics billigaste gula o 20-pack osv. Har aldrig sett dessa i reklaminslag vad jag vet. Ska jag ha tvättmedel köper jag ett billigt okänt märke på Lidl i en röd förpackning jag inte ens kommer ihåg namnet på, osv.
Likaså med mitt val av motorcykel, jag tog bara nåt billigt som skramlade och lät tufft osv.

F´låt. :hihi

Jag dissar i princip allt jag sett reklam för, eftersom jag har en hittills relativt väl underbyggd uppfattning att om man måste göra reklam för sig har man en dålig produkt. Det finns undantag, men inte på långt när så många som de fall som bekräftar min teori.

Jag har även vid flera tillfällen avslutat eller kraftigt ifrågasatt bekantskapen med företag jag är kund hos som ringt hem till mig, naturligtvis efter att ha talat om för dem att jag inte anser att telefonförsäljning är en kvalitetsstämpel och bett personen jag talat med informera sina chefer om detta.

Helst skulle jag vilja låta bli att använda Eniro på grund av deras reklam med dvärgjävlarna. Problemet är att deras närmsta konkurrent Hitta.se ägs av Aftonhoran, aldrig att jag tänker gynna svenska Pravda.

Finns det någon bra telefonnr/adress-sökmotor på nätet som inte gör reklam med hjälp av vertikalt utmanade gimpar eller ägs av kommunister?

Gillar Renaults reklam med olika maträtter som kraschar i ett krocktestlabb, men jag tänker ändå inte köpa en Renault.

Är det någon som kommer ihåg den vidriga blöjungen Anton för några år sedan? Jag kommer nog aldrig skaffa barn tack vare honom.

Den är ju definitivt inte ngt resultat av reklam, ty den var ett bygge som en kompis till mig startade, baserat på en gammal tjejster 1200 xlh från 1993. Mer riksute hoj får man ju leta efter.

Står man däremot och väljer på nya sporthojmodeller hos märkeshandlare är man ju mer torsk isf. :D

Tycker illa om den mesta reklamen men de värsta är nog ändå dubbade reklamfilmer. :näsblod

Det säger inte så mycket om reklamen. Snarare att du inte själv bryr dig om vad du använder för produkter.

Men om vi säger så här.
Du är på väg till en kompis landställe, där ni ska vara 14 dagar.
Personen i fråga ringer dig och sägar att han behöver en tandkräm för hans är slut. Han säger att han har problem med ilningar i tänderna. Vad köper du?

Han behöver även tvättmedel för att det är slut. Och han säger att han använder dyra märkeskläder som han är rädd om och inte vill ska tappa färgerna. Vilket tvättmedel skulle du köpa till honom?

Till sist ber han dig även köpa med dig Mobilt bradband med abbonemang och dosa. Priset är inte viktigt. men det måste fungera bra både på landet och när han åker upp till Norrland. Vad köper du?

Det säger inte så mycket om reklamen. Snarare att du inte själv bryr dig om vad du använder för produkter.

Men om vi säger så här.
Personen i fråga ringer dig och sägar att han behöver en tandkräm för hans är slut. Han säger att han har problem med ilningar i tänderna. Vad köper du?

Han behöver även tvättmedel för att det är slut. Och han säger att han använder dyra märkeskläder som han är rädd om och inte vill ska tappa färgerna. Vilket tvättmedel skulle du köpa till honom?

Till sist ber han dig även köpa med dig Mobilt bradband med abbonemang och dosa. Priset är inte viktigt. men det måste fungera bra både på landet och när han åker upp till Norrland. Vad köper du?

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle köpa då :va Jag skulle nog googla på resp önskemål i ett sånt fall. Googla på "ilningar" och "tandkräm" osv. Jag kan inte på rak arm namnet på ngn bredbandleverantör. Men jag minns reklamen där den feta farsan dök i från bryggan, men jag kommer aldrig igåg vad det är för datormärke eller nätverksabonemang(?) den reklamen är för.

Hissa! Vikings reklamfilmer blir jag alltid glad av, ok inte alltid så roligt i verkligheten...

[YOUTUBE-ID]BdK-ZA_ZqME[/YOUTUBE-ID]

Men om vi säger så här.

Fråga 3 är enda frågan med ett vettigt/enkelt kontrollerbart svar: Det är simpelt att kolla vilken leverantör som har bäst utbyggt nät.

Fråga 1: Ber han mig köpa en specifik tandkräm kommer jag att göra det. Annars finns det gott om tandkräm att välja på som jag tvivlar på ger ilningar inom 2 veckor om personen i fråga inte gör något annat kapitalt fel med sin mun...
Fråga 2: Jag får skitbra resultat med något tvättmedel jag köper i halal-affär. I värsta fall får polarn tvätta sina grejer för hand eller separat, på låg värme. Men jag har å andra sidan inget som helst medlidande med någon som betalar för att få vara reklampelare för ett företag som levererar paltor med dålig kvalitet.

EDIT: Gjort kommentaren till fråga två aningen mer nyanserad.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...