Reklam - Hissa/Dissa

Exakt, HD är inte hajpat alls och de lägger ingenting på marknadsföring och varumärkesbyggande.

Jag tror inte du fattat att jag är den typ av HD-åkare som minst av allt trivs bland livststilsknuttarna i "The Factorys" sönderdesignade butiker på Sveavägen mm.

Det är just punkgrejen att ta den mesta hatade HD:n, Tjejstern. Och sedan utav denna hatade hoj bygga ngt ballt och eget, långt från fransjackor och örnar. SH-s mest läsat byggtråd fö.

"Problemet" nu är ju dock att det inte är mycket HD-kvar, bara ramen, tanken och framlyktan, det är mer ett hembygge

Men jag har å andra sidan inget som helst medlidande med någon som betalar för att få vara reklampelare för ett företag som levererar paltor med dålig kvalitet.

Där sa du en dagsens sanning broder! :tummenupp
Den LÄR uppröra många märkesbögar.
(men det ÄR bättre kvalite´mjä mjä kommer snart...)
:lol

Ska tusanimig ha dina ord som citat!

Det värsta med reklamen är väl inte själva budskapet den ska leverera (dvs köp produkt X), utan hur den presenteras.

Jag känner mig fan kränkt av reklamen. Vem tar dom mig för, reklammakarna? Vill de att jag ska gå på deras bullshit? Tror de jag är helt tappad bakom flötet så att jag ska trigga på deras billiga trick?

Det värsta med reklamen är att den till 87% presenteras av en manlig basröst (för övrigt samma som presenterar programmen i Discovery och låtarna i NRJ).
Är det samma snubbe? Kan ingen kastrera honom så att vi slipper hans vedervärdiga röst?

Den är ju definitivt inte ngt resultat av reklam, ty den var ett bygge som en kompis till mig startade, baserat på en gammal tjejster 1200 xlh från 1993. Mer riksute hoj får man ju leta efter.

Står man däremot och väljer på nya sporthojmodeller hos märkeshandlare är man ju mer torsk isf. :D

Jag skojade vettu. ;)

Agree!

På tal om reklam så gillar jag ICAs reklam, den enda med någon form av humor iaf.

Reklam som jag ogillar är bland annat reklamen för den där jävla yogurten vad den nu heter. "Så smakar den ju så gott också" :mad:

Att man gör reklam för tandkräm x innebär ju inte att alla människor går runt som mongon och tänker på tandkräm x hela dagarna. Däremot kan jag lätt tänka mig att står Ture Pung lite halvstressad på ICA MAXI och väljer i tandkrämshyllan så är det större sannolikhet att han river åt sig en tub av tandkräm x just för reklammakarna har matat honom med namnet så många gånger att just den är den Ture tar när han handlar.

All reklam är bra reklam. (för säljaren) ;)

Har en fråga om det där. Lättas reklam när de hoppar nerför vattenfallet är ju dubbad. Är inte Lätta ett svenskt märke och varför pratar de inte svenska då?? :mad:

Man kan säkert köpa färdigproducerad reklam och bara lägga på röst så att den passar ens produkt. Sista klippet med smörpaketet är väl pålagt efteråt...

Att man gör reklam för tandkräm x innebär ju inte att alla människor går runt som mongon och tänker på tandkräm x hela dagarna. Däremot kan jag lätt tänka mig att står Ture Pung lite halvstressad på ICA MAXI och väljer i tandkrämshyllan så är det större sannolikhet att han river åt sig en tub av tandkräm x just för reklammakarna har matat honom med namnet så många gånger att just den är den Ture tar när han handlar.

All reklam är bra reklam. (för säljaren) ;)
Självfallet är det så, lika självklart som att vi alla påverkas av reklam, direkt eller indirekt.

Lira fransk musik på bolaget så köper kunderna franska viner. Lira tysk och det köps tyskt. Fråga sedan kunden om han hört musiken och han svarar nej (men det har han ju, även om han inte tänkte på det).

Där sa du en dagsens sanning broder! :tummenupp
Den LÄR uppröra många märkesbögar.
(men det ÄR bättre kvalite´mjä mjä kommer snart...)
:lol

Ska tusanimig ha dina ord som citat!

Nja, jag måste säga att de märkeskläder jag faktiskt har kännetecknas av god kvalitet, men det är ju löjligt att kräva att använda ett specifikt tvättmedel för att man är rädd om färgerna eller nåt. En sak att välja medel utifrån ändamål, men nån måtta får det ju vara... :rolleyes:

.... Men jag har å andra sidan inget som helst medlidande med någon som betalar för att få vara reklampelare för ett företag som levererar paltor med dålig kvalitet.

.

Jag köpte nyligen ett nytt alpinestarsskinnställ, jag handlade det för att det har rätt 70-tals flattracksstuk. Vad jag inte gillade var dock att det stod "Alpinestars" över axlarna på ryggen samt på bröstet sam på axlarna. Så jag lämnade stället till en skräddare som sprättar bort Alpinsstarsmärken och syr dit lite 70-tals NOS-tygmärken jag samlat på mig genom åren. Man måste dessutom sätta märken där de gamla har suttit annars syns de gamla stygnen. Det är ett sportstermärke, samt ett S&S-märke samt två gamla Harley-ettor som kommer dit istället.

På ryggen blir det mitt namn fast stiliserat så att retroskrivstilen blir huvudnumret, inte mitt namn. Velade länge på vad jag skulle ha på axlarna men skräddaren sa att namnet är det naturliga, kändes lite ego dock, så det tog mig två veckor innen jag sade ja till det.

Så visst, det blir lika mycket "reklam" nu, men det är mer för gamla kultgrejor. det ska förmedla en tidsålder och känsla mer än reklam.Harley-ettan är en logga som HD använde på 70-talets i samband med racing och flattrack. Så det är ju solklart en form av reklam, men lite som att sy på ett Esso-tygmärke.

Saken med oss som inte korresponderer så bra på moderna reklambudskap är nog att vi inte är så intresserade av produkterna som Eskilsson skrev. Jag skulle inte vilja ha ngn ny HD, möjligtvis en XR1200 om jag fick den gratis. Det verkar tar många år innan mitt intresse hinner ifatt HD-modellarna, de tekniska ändringarna faller mig inte i smaken. Nya sporstermotorn från 04 och upp tycker jag är kass, gummiupphängning på de nya modellrna tycker jag också är kass, osv osv

Det går en reklam för Max hamburgare eller också bara för hamburgerkedjan Max (tror jag?) nu som intresserar mig, ty där åker rollpersonerna i en Mercedes 123 T, dvs en gammal kultmerca i mina ögon, Den kom 1978, jag har själv en från 1980, så den reklamen försöker jag titta till på just för att det är kul att se hur min egna udda bil ser ut när den körs, det är ju sällan jag som ägare kan se det själv. På Max har jag däremot inte varit på 7 år.

Så ska jag uppriktigt svara vilken reklam det är som jag tycker är intressantast ju så är det den för ngt hamburgerrelaterat från vad jag tror är Max, där jag kan se min bilmodell svepa förbi.

Last edited:
Jag köpte nyligen ett nytt alpinestarsskinnställ

Det är iofs lite coolt att modda stället för att passa in i epoken man eftersträvar. ;-)
Sen tror jag kanske att just Alpinestars kan vara ett dåligt exempel på ett företag som tillverkar skitprodukter och sen spammar oss med TV-reklam för att få krängt dem trots bristande kvalitet. :D

Det är iofs lite coolt att modda stället för att passa in i epoken man eftersträvar. ;-)
Sen tror jag kanske att just Alpinestars kan vara ett dåligt exempel på ett företag som tillverkar skitprodukter och sen spammar oss med TV-reklam för att få krängt dem trots bristande kvalitet. :D

Men av vad jag sett hittill är det ju skitkvalité jämfört med mitt gamla Halvarsson som höll i 21 år, dragkedjorna på Alpinestars-stället ser ju ut som om de skulle sitta på en nescessär eller nåt. Men men, jag kanske är negativ i onödan, det italienska designsstället kanske håller lika länge som mitt Halvarsson, men jag tror inte det.

Avdelningen missriktad reklam:

I tidernas begynnelse, eller iaf när reklam på teve var nytt i Sverige (nån gån på 80-talet?) så minns jag att vissa företag tog chansen rejält...
Men vem riktade de sig till?
Det var ju oftast inga direkta konsumentprodukter :lol

Värst/Bäst var iaf maskinföretaget, som hade nån film från ett grustag, där de visade upp gruvdumpers, stenkrossar osv osv :D

Jaaaa skrek alla i hemmen - och sprang och köpte tre gruvdumpersar var!

Men av vad jag sett hittill är det ju skitkvalité jämfört med mitt gamla Halvarsson som höll i 21 år, dragkedjorna på Alpinestars-stället ser ju ut som om de skulle sitta på en nescessär eller nåt. Men men, jag kanske är negativ i onödan, det italienska designsstället kanske håller lika länge som mitt Halvarsson, men jag tror inte det.

Det är väl iofs en nackdel med många firmor som har fler ekonomer än tekniker i ledande position: Grejer är ofta inte gjorda för att hålla. Vet inte om folk faktiskt är så cyniska att de förutsätter att folk fortsätter att vaneköpa samma märke när grejerna pajar, eller om det finns metoder för att beräkna när det slutar löna sig att förbättra produkterna. Ofta vill man ju som konsument ha ett mellanting mellan kvalitet pappkartong och "no expense spared". :D

Reklamfilmer kan vara väldigt roliga...inte så många svenska dock

[YOUTUBE-ID]8CdOpEmS3CY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]aoRD1wmvwUc&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm