Reiju problem - [Full gas]

Reijuförare

Hej på dej! (:
Gick med
30 Jun 2022
Hoj
Rieju mrt 2019
Har som sagt en Rieju MRT 2019 och har haft en hel del problem med den på senaste, lagt ner flera tusentals kronor på att bland annat byta förgasare, avgasrör, service, munstycke, och annat men har fortfarande samma problem i minskad form dock, innan var min moppe helt konstig, den kunde bland annat bara dö mitt i körning oavsett hastighet och ibland efter den dött starta eller ibland inte föräns efter ett tag, ibland fick jag rulla igång den i ettan. Men efter att jag bytt delar osv så dör den inte utan när jag maxar gasen i cirka 10 sekunder så börjar den som puttra framåt mer och mer, jag har presic fått tillbaka den efter att bytt avgasrör och förgasare och skulle testa den i max hastighet och då hände detta. Kanske var det inte smart att maxa den efter bytt avgasrör och förgasare utan först ta det lungt med den?
Video under:

NOTERA ATT JAG HAR FULL GAS TILL JAG BÖRJAR STANNA MOPPEN


Som man ser i videon efter att jag stannat moppen och ska köra iväg i ettan så hör man att moppen liksom puttrar igen och inte tar sig framåt

Skulle uppskattas extremt mycket ifall någon som har samma problem eller någon kunnig kan ta en titt på detta och försöka hitta problemet, själv tror jag att det är någon form av strypning som försöker stoppa moppen
:)
 
Last edited:
Har inte du AM7 motorn?

Den har digital styrning av tändning om jag inte minns fel så laborerar man med dessa så går dom skit. Dom är elektroniskt strypa i cdin o en o strypt sådan går på en bra hög 1000 lappar o finns en del olika beroende årsmodell.

Tror att Yamaha DTR har 3 olika cdi boxar på AM7 motorn.

AM7 är samma 6 växlade som AM6 men 7 har digital cdi medans 6 har ducati tändbox som är o strypt.

Men det låter som den inte får soppa ordentligt.

Som kuriosa så fick jag upp grabbens reiju drack med endast original delar i 102 km på gps.

Annars har jag en AM6 med RT70 på 26 hp om du vill köpa.

O en AM6 med RT 100cc på dryga 30 hp.

Finns även en RT50 på 21 hp

Hade länge snabbaste rejs moppen i Sverige på 69cc på 201 meter
 
Last edited:
Har inte du AM7 motorn?

Den har digital styrning av tändning om jag inte minns fel så laborerar man med dessa så går dom skit. Dom är elektroniskt strypa i cdin o en o strypt sådan går på en bra hög 1000 lappar o finns en del olika beroende årsmodell.

Tror att Yamaha DTR har 3 olika cdi boxar på AM7 motorn.

AM7 är samma 6 växlade som AM6 men 7 har digital cdi medans 6 har ducati tändbox som är o strypt.

Men det låter som den inte får soppa ordentligt.

Som kuriosa så fick jag upp grabbens reiju drack med endast original delar i 102 km på gps.

Annars har jag en AM6 med RT70 på 26 hp om du vill köpa.

O en AM6 med RT 100cc på dryga 30 hp.

Finns även en RT50 på 21 hp

Hade länge snabbaste rejs moppen i Sverige på 69cc på 201 meter

Rieju mrt är AM6
:)

Tänkte också på detta du nämde med att den inte får tillräckligt med soppa, känner samma kanske ska man byta slang kan ju fastnat något?
 
Det är inte så att det blir vacuum i tanken? Dvs att tanklocket släpper in för lite luft?
Testat att ställa soppakranen i reservläget?
Bytt tändstift? Långsökt men billigt och enkelt. Glöm inte att se till att gapet är rätt (både på befintligt ifall du inte byter och på det nya).
Hur är det med chokevajern? Har råkat ut för att den fastnat i chokat läge pga dragningen och slacket av vajern på en RRX men det lät inte riktigt som att den fick för mycket soppa tycker jag.
 
Last edited:
Tycker inte att det riktigt låter som soppabrist, då skulle den dö lite mer mjukt så att säga och svara långsamt från låga varv när soppan börjar komma igen. Nu är det mer digitalt alltså allt eller inget så jag skulle nog gissa på tändningen.
 
Tycker inte att det riktigt låter som soppabrist, då skulle den dö lite mer mjukt så att säga och svara långsamt från låga varv när soppan börjar komma igen. Nu är det mer digitalt alltså allt eller inget så jag skulle nog gissa på tändningen.
Jag håller med - men det förklarar inte varför den var så orkeslös när han skulle starta igen. Iofs gick den ju inte helt rent då heller. Jag skulle byta stift som nästa steg - billigt och enkelt.
 
Jag håller med - men det förklarar inte varför den var så orkeslös när han skulle starta igen. Iofs gick den ju inte helt rent då heller. Jag skulle byta stift som nästa steg - billigt och enkelt.
Tack för tipsen, ska definitivt testa byta tändstift (:
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top