regulator cb 750 typ -80 hjälp

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
regulator cb 750 typ -70 hjälp

hejsan...
har en regulator / likriktare till en cb 750 som jag håller på o kopplar in på min ktm.. dock så behöver jag lite hjälp av nån som har koll på vilka kablar som ska var... har ett eftermarknads elsystem på hojen me 3 faser o de e inkopplat... dock så ut ur regulatorn finns de en svart, en röd, o en grön.. sen de som har me hondans generator ( svart o vit ) bryr jag mig inte om för de behövs ju inte då jag har permanent magneter på ktmen... har kollat el shema för cb 750 men förstår inte riktigt.. att röd e plus har jag fattat o den e kopplad till batteriets plus pol.. sen så kom jag fram till att den gröna va jord i ramen o den sitter där... o på tomgång har jag 13.8 v ca o de e ju bra... dock så gasar jag så sticker den upp mot 15v o de e ju fel... alltså reglerar den inte som den ska... så då e ju frågan... den svarta som jag tycker e minus ska den in tillsammans me den gröna till minus eller hur funkar de på den regulatorn.....

min gamla som jag brände va de bara röd o svart ut ur...
har för mig att för att en regulator ska kunna reglera rätt måste den vara rätt ansluten till jord för de e ju där den dumpar överspänningen... så då e frågan om både svart o grön ska jordas ?? har inte vågat testa men jag hoppas nån här vet lite om äldre hondor
 
Last edited:
On nu inte Hondan har permanentmagnet så reglerar den ju laddningsströmmen genom att öka/minska magnetiseringen i rotorn (via de kablar du inte använder), eller hur? Om jag inte är helt ute och cyklar (vilket förvisso har hänt några gånger), behöver din mc i stället en regulator som skickar ut överskottet i form av värme genom att via ett motstånd leda till jord - en manick som är avpassad för rotor med permanentmagnet helt enkelt.

Är det som det brukar vara med "biltypen" av generatorer, ska en av Hondans kablar gå till laddningslampan (som löjligt nog har en viktig roll i sammanhanget).
 
Last edited:
G-L skrev:
2642792 On nu inte Hondan har permanentmagnet så reglerar den ju laddningsströmmen genom att öka/minska magnetiseringen i rotorn (via de kablar du inte använder), eller hur? Om jag inte är helt ute och cyklar (vilket förvisso har hänt några gånger), behöver din mc i stället en regulator som skickar ut överskottet i form av värme genom att via ett motstånd leda till jord - en manick som är avpassad för rotor med permanentmagnet helt enkelt.

Är det som det brukar vara med "biltypen" av generatorer, ska en av Hondans kablar gå till laddningslampan (som löjligt nog har en viktig roll i sammanhanget).


aj då de va ju inte bra.. :huvet
trodde att själva regulatorn funkade som vanligt att den reglerade inkommande o spotta ut 13.8v och att delen som hade me magneterna bara va extra så att när batteriet va fullt så stängde den av generatorn...

men de va ju riktigt illa.. får man kanske slänga ut annons på den regulatorn då.. o köpa en ny som passar... den e ju köpt i usa och splitter ny så de va ju lite synd.. för som jag förstår de så klarar den rätt bra me Watt
 
NigHtHawK skrev:
2642843 aj då de va ju inte bra.. :huvet
trodde att själva regulatorn funkade som vanligt att den reglerade inkommande o spotta ut 13.8v och att delen som hade me magneterna bara va extra så att när batteriet va fullt så stängde den av generatorn...

men de va ju riktigt illa.. får man kanske slänga ut annons på den regulatorn då.. o köpa en ny som passar... den e ju köpt i usa och splitter ny så de va ju lite synd.. för som jag förstår de så klarar den rätt bra me Watt

Vänta tills du fått några fler kommentarer från de allra mest elektriskt begåvade.
 
jepp ja gör så... hoppas nån tittar förbi tråden som vet.. vill ut o åka me mina nya hemmabyggda xenon hjälmljus :yoparty
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top