regulator cb 750 typ -80 hjälp

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
regulator cb 750 typ -70 hjälp

hejsan...
har en regulator / likriktare till en cb 750 som jag håller på o kopplar in på min ktm.. dock så behöver jag lite hjälp av nån som har koll på vilka kablar som ska var... har ett eftermarknads elsystem på hojen me 3 faser o de e inkopplat... dock så ut ur regulatorn finns de en svart, en röd, o en grön.. sen de som har me hondans generator ( svart o vit ) bryr jag mig inte om för de behövs ju inte då jag har permanent magneter på ktmen... har kollat el shema för cb 750 men förstår inte riktigt.. att röd e plus har jag fattat o den e kopplad till batteriets plus pol.. sen så kom jag fram till att den gröna va jord i ramen o den sitter där... o på tomgång har jag 13.8 v ca o de e ju bra... dock så gasar jag så sticker den upp mot 15v o de e ju fel... alltså reglerar den inte som den ska... så då e ju frågan... den svarta som jag tycker e minus ska den in tillsammans me den gröna till minus eller hur funkar de på den regulatorn.....

min gamla som jag brände va de bara röd o svart ut ur...
har för mig att för att en regulator ska kunna reglera rätt måste den vara rätt ansluten till jord för de e ju där den dumpar överspänningen... så då e frågan om både svart o grön ska jordas ?? har inte vågat testa men jag hoppas nån här vet lite om äldre hondor
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
On nu inte Hondan har permanentmagnet så reglerar den ju laddningsströmmen genom att öka/minska magnetiseringen i rotorn (via de kablar du inte använder), eller hur? Om jag inte är helt ute och cyklar (vilket förvisso har hänt några gånger), behöver din mc i stället en regulator som skickar ut överskottet i form av värme genom att via ett motstånd leda till jord - en manick som är avpassad för rotor med permanentmagnet helt enkelt.

Är det som det brukar vara med "biltypen" av generatorer, ska en av Hondans kablar gå till laddningslampan (som löjligt nog har en viktig roll i sammanhanget).
 
Last edited:

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
G-L skrev:
2642792 On nu inte Hondan har permanentmagnet så reglerar den ju laddningsströmmen genom att öka/minska magnetiseringen i rotorn (via de kablar du inte använder), eller hur? Om jag inte är helt ute och cyklar (vilket förvisso har hänt några gånger), behöver din mc i stället en regulator som skickar ut överskottet i form av värme genom att via ett motstånd leda till jord - en manick som är avpassad för rotor med permanentmagnet helt enkelt.

Är det som det brukar vara med "biltypen" av generatorer, ska en av Hondans kablar gå till laddningslampan (som löjligt nog har en viktig roll i sammanhanget).


aj då de va ju inte bra.. :huvet
trodde att själva regulatorn funkade som vanligt att den reglerade inkommande o spotta ut 13.8v och att delen som hade me magneterna bara va extra så att när batteriet va fullt så stängde den av generatorn...

men de va ju riktigt illa.. får man kanske slänga ut annons på den regulatorn då.. o köpa en ny som passar... den e ju köpt i usa och splitter ny så de va ju lite synd.. för som jag förstår de så klarar den rätt bra me Watt
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
NigHtHawK skrev:
2642843 aj då de va ju inte bra.. :huvet
trodde att själva regulatorn funkade som vanligt att den reglerade inkommande o spotta ut 13.8v och att delen som hade me magneterna bara va extra så att när batteriet va fullt så stängde den av generatorn...

men de va ju riktigt illa.. får man kanske slänga ut annons på den regulatorn då.. o köpa en ny som passar... den e ju köpt i usa och splitter ny så de va ju lite synd.. för som jag förstår de så klarar den rätt bra me Watt

Vänta tills du fått några fler kommentarer från de allra mest elektriskt begåvade.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jepp ja gör så... hoppas nån tittar förbi tråden som vet.. vill ut o åka me mina nya hemmabyggda xenon hjälmljus :yoparty
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top