Regskylt fram?

Äää vadå, får de som de vill så kan du säkert bli av med körkortet efter att du fått din hoj stulen och tjuven bränner förbi en fartkamera i 200 blås!

Fast, om det nu ska bli möjligt att ge en avgift på fordonet kommer det ju av rättskäl vara tvunget att sluta vara en bot, och bör alltså inte medföra någon indragning av körkort eftersom att det inte går att bevisa vem som körde.
 
Fast, om det nu ska bli möjligt att ge en avgift på fordonet kommer det ju av rättskäl vara tvunget att sluta vara en bot, och bör alltså inte medföra någon indragning av körkort eftersom att det inte går att bevisa vem som körde.

Absolut så måste det vara rent juridiskt men är tanken att endast hastighetsöverträdelser som skulle gå som avgift istället för ett trafikbrott, hur har resonemanget gått när detta varit uppe på tapeten tidigare?

Skulle jag kunna köra grannens bil förbi en fartkamera och grannen åker på fortkörnings-avgiften för att dagen efter köra min egna bil förbi kameran och då bli av med lappen om mitt nylle råkar fastna på bild.
 
Absolut så måste det vara rent juridiskt men är tanken att endast hastighetsöverträdelser som skulle gå som avgift istället för ett trafikbrott, hur har resonemanget gått när detta varit uppe på tapeten tidigare?

Skulle jag kunna köra grannens bil förbi en fartkamera och grannen åker på fortkörnings-avgiften för att dagen efter köra min egna bil förbi kameran och då bli av med lappen om mitt nylle råkar fastna på bild.

Framskylt har sagts vara ett slag i luften och bara ha nackdelar på MC helt enkelt därför att vi inte har ägaransvar, och ägaransvar kräver en grundlagsändring, eller att det helt enkelt slutar vara en bot.
 
Anledningen är nog till 95% att plåtpoliserna ska kunna läsa skyltar även på mc
Kommer det krav på att vi skall köra utan hjälm också så man kan identifiera föraren?
För utan ägaransvar för motorcykeln så är ju regskylt fram inte nått värt.

"Jag körde inte min hoj, jag lånade ut den till XX"
Att polisen skall sitta och jämföra min passbild på mitt ansikte med min hjälm är ju ganska löjligt...
 
Last edited:
God fråga..
(Ordf i trafikutskottet, (v), innehar fö inte ens ett körkort)
Anledningen är nog till 95% att plåtpoliserna ska kunna läsa skyltar även på mc


Inte heller Anna Johansson - vår intestrukturminster som stod bakom detta goddagyxskaft-svar har något körkort:

"Det går bra ändå"
Samma uppfattning som nästan 30% av de omkomna på MC säger:
"Det går bra ändå - utan körkort". Not.

Anna Johansson!

Vad hjälper en fartkamera mot brist på utbildning och behörighet?
Hur mäter kameran nykterhet?
Hur neutraliserar en fartkamera dödsräcket?
På vilket sätt gör fartkameran bilisterna mer uppmärksamma på mig?

Tacksam för svar.
Ett genomtänkt, seriöst svar, värdigt en ansvarig minister.



http://www.barometern.se/ledare/utan-lapp-vagarnas-minister-kor-sjalv-inte-bil/


I en regering där demokratiministern aldrig varit folkvald, högskoleministern saknar erfarenhet av akademiska studier och inrikesministern aldrig jobbat med justitiefrågor, är det möjligen inte så överraskande att infrastrukturministern saknar tillstånd att framföra ett fortskaffningsmedel.
 
Last edited:
Framskylt har sagts vara ett slag i luften och bara ha nackdelar på MC helt enkelt därför att vi inte har ägaransvar, och ägaransvar kräver en grundlagsändring, eller att det helt enkelt slutar vara en bot.

Blir det ägaransvar så behövs ingen skylt fram heller för då kan plåtpolisen fota bakifrån eftersom inget foto på föraren behövs längre.
 
jag förstår dom vill ha ägaransvar o skylt fram
det är något sportshojs folket själv har bäddad för
hur ?
jo genom att wheela, köra fort förbi kameran o visa fingret osv osv. allmänt sakna respekt för kameran
inte så konstigt myndigheterna tröttnar o vill ha stop på ofoget
 
jag förstår dom vill ha ägaransvar o skylt fram
det är något sportshojs folket själv har bäddad för
hur ?
jo genom att wheela, köra fort förbi kameran o visa fingret osv osv. allmänt sakna respekt för kameran
inte så konstigt myndigheterna tröttnar o vill ha stop på ofoget

Oavsett, vad fan har det med räcken att göra?
 
Ähh, skit i regskylt fram och inför kollektiv bestraffning för alla sporthojsmuppar. Kör en för fort så skickas böter till alla :D:D:D
 
Ägaransvar är ju något som garanterat kommer att komma iaf.
Inte så kul men knappast oväntat.

Jaha, vi får skapa en "virtuell" person som har X antal fordon reggade på sig :brynad
Nån känner väl nån som är en hacker med oanade talanger :D
 
Det där är ju en klassisk dumhet som varit uppe många gånger. Dom kommer nog inte att komma så långt med det som vanligt.

Problemställningarna är flera kring skylt framtill på motorcykel.

1. Man får inte montera utstickande saker framtill på ett motorfordon (EU krav). Det innebär att en hård skylt inte är tillåten enligt EU direktiv.

2. Om man istället gör skylten mjuk dvs typ klistermärke så blir det svårt att få den läsbar eftersom det bara är på hojar med kåpor det finns någon yta att klistra på och kåporna brukar inte vara vinklade så att det blir någon läsbarhet framifrån. Det skulle då behöva bli en väldigt liten lapp för att garantera att den får plats och den skulle dessutom i flertalet fall sitta vinklad.

3. Även om dom skulle få på en skylt på hojen så kan dom i alla fall inte identifiera föraren eftersom det inte är så lätt att känna igen någon i hjälmen.
Ska dom ha bort ägaransvaret så krävs en av två saker. Antingen ändrar dom grundlagen så att man inte måste vara bevisat skyldig för att kunna dömas för ett brott. (Osannolikt då det är en rättsosäkerhet som man nog inte vill ha). Alternativt avkriminaliserar man fortkörning och kan då inte utfärda böter. Det blir då en avgift i stil med felparkering. Följden av det blir i så fall att polisen förlorar möjligheten att omhänderta körkortet.

Dessutom är det ju rätt dumt att tro att en skylt framtill på något sätt hjälper mot farliga mitträcken.
 
Har sett videos på youtube där sporthojar har en regplåt som sitter på ett fäste som är monterat i kåpglasets skruvar. Mycket fult, men full möjligt att lösa problemet så.
Annars är ju det egentligen rätta sättet att lösa det en transponder som alla som så önskar kan läsa av.
Tyst ! väck inga dumma idér om transpondrar mm.
Vet Ni inte att många trafikljus läser av framskyltarna, detta för att de skall få fram "statistik"
 
Tyst ! väck inga dumma idér om transpondrar mm.
Vet Ni inte att många trafikljus läser av framskyltarna, detta för att de skall få fram "statistik"

Det har redan varit uppe för diskussion bland våra inavlade ställföreträdare i regeringen om jag inte minns fel.
 
Detta är ju ett bra sätt för Stockholms stad att få in trängselavgifter också (var så säkra på att det kommer ske samma dag vi får regskylt fram)
 
Detta är ju ett bra sätt för Stockholms stad att få in trängselavgifter också (var så säkra på att det kommer ske samma dag vi får regskyl fram)

Det tror jag är den riktiga anledningen att det är uppe för koll igen, eftersom att alla andra anledningar är totalt null and void.
 
sa någon "1984" ?
 
Säger en hel del om svenska politiker att frågan utreds. Skyltar på fordon är en EU fråga. Inget för enskilda medlemsländer. Lösningen om man vill bötfälla MC är enkel. Enligt många andra EU länder. Fota bakifrån och inför ägaransvar.
Problemet för Sverige är att ägaransvar innebär ett stort problem. Vi har så långt som möjligt undvikit ägaransvar i Sverige eftersom det skulle innebära att offentlig verksamhet också skulle få ägaransvar. Har någon råkat illa ut p.g.a. beslut från tex skatteverket eller i sjukvården. Så skulle det kunna riktas skadeståndskrav mot skatteverket eller sjukvården. Utan att man kan påvisa att någon enskild offentligt anställd har gjort nått fel. Och det är politikerna skiträdda för.
Året var 1974 när man i landet mellanöl slutade att tillämpa det som kallades tjänstemannaansvar, då idioter som fattade idiotiska beslut fick ta ansvar för sina handlingar med sparken eller andra förnedrande åtgärder.
från http://iotakt.se/blogg/tjanstemannaansvar/
 
Back
Top