Regskylt fram på motorcyklar - protestera!

Mycket märklig inställning flera här visar, ointresserade eller rent av entusiastiska inför ytterligare inskränkningar i den frihet vi på hoj fortfarande har kvar! Lite som gisslan i Norrmalmstorgsdramat som efter en tid blev smått förälskade i dem som höll dem fångna och jävlades med dem.

Ha det så trevligt med era sporthojar när alla hastighetsgränser av trafiksäkerhets-/miljö- eller andra skäl sänks ytterligare 20-30 km/t!

Kör ni bara till korvmacken eller har ni hoj bara för att ha något att putsa på? Eller har ni inte hoj över huvud taget?

Har kört 3 säsonger nu och aldrig blivit stoppad på hojen

;)

Nu har jag väl aldrig blivit stoppad, men skulle jag ha varit tvungen att köra med regskylt fram som jag inte monterat så hade jag nog fått stanna lite oftare.

Mycket märklig inställning flera här visar, ointresserade eller rent av entusiastiska inför ytterligare inskränkningar i den frihet vi på hoj fortfarande har kvar! Lite som gisslan i Norrmalmstorgsdramat som efter en tid blev smått förälskade i dem som höll dem fångna och jävlades med dem.

Ha det så trevligt med era sporthojar när alla hastighetsgränser av trafiksäkerhets-/miljö- eller andra skäl sänks ytterligare 20-30 km/t!

Kör ni bara till korvmacken eller har ni hoj bara för att ha något att putsa på? Eller har ni inte hoj över huvud taget?

Det är väl i princip bara att fortsätta att skita i lagen?
Det enda den här lagen skulle ge upphov till är målvakter för fortkörning, på samma sätt som vi har det för parkeringsböter nu.

Last edited:

Du måste missat att nästan hela sporthoj.com alltid följer hastighetsregler, alltid tar ansvar, och tycker att alla nya regler och lagar är bra (och tycker man inte om en ny lag tar man inte ansvar, även om lagen säger att en ståldildo ska köras upp i röven om man kör för fort)

Ja, frihet under ansvar

Vad tror du händer om man fortsätter bomba förbi fartkameror, kan resultatet vara nya eller ännu strängare åtgärder?

Jag väljer mina ställen och stort motorcykelintresse

Varför sparka tjuren på pungen i onödan

Det är väl i princip bara att fortsätta att skita i lagen?
Det enda den här lagen skulle ge upphov till är målvakter för fortkörning, på samma sätt som vi har det för parkeringsböter nu.

Menar du skriva hojen på en pundare? Nej tack.

Last edited:
Lägg ner mer pengar på poliskontroller än de där jädrans trafikkamerorna.

Finns otroligt mycket lagar. Vissa t.o.m talar emot varandra.

Ett modernt lagförslag hade varit att för varje ny lag som klubbas så måste två gamla tas bort... =)

Plysh-killen behöver du inte bry dig om, ett av våra troll här på SH.

Nu har jag inte riktigt fattat det här sista, gällde inte ägaransvaret för bilar oxå?

Om man ska kolla på ett land som England så är ägaren skyldig att uppge vem som körde, annars blir det saftig bot. Dock måste han bli underrättad inom 14 dagar, sedan är fortkörningen preskribrerad. Sedan finns det väl massa andra saker som gör att rättsäkerhet kan sättas ur spel, därför känns det inte som ett sånt här förslag går i genom och därför har jag inte orkat engagera mig (mer än genom SMC då).

Får försöka pigga upp dig med en bild, dock blixtra den inte så Tingvall och Pia vet inte att det var en hoj som susade förbi :)

Bifogat

• FKv56.jpg
    FKv56.jpg
    171.2 KB · Visningar: 95

Ointresse? Kan bara tala för mej själv, och inte ofta jag har bakskylt monterad heller så.. Nä värden skulle inte gå under med detta..
(oxå emot skyltar överhuvudtaget, nämt tidigare)

Däremot intresserad över hur skulle protesten se ut?
Du talar om frihet? (fri tolkning) Frihet = Jag har ingen skylt i fram så jag kan utan straff blåsa förbi fartkameror.
Jag har alltid laglig hastighet men vill ha friheten att blåsa förbi hur snabbt jag vill utan straff.
Detta agrument håller knappast vid en protest emot.

Ta inte detta som ett motargument utan bara en tanke, i nuläget när jag läst igenom denna tråd + den andra skulle en 6åring vinna en debatt mot motståndarna..

Skulle gärna se att ni hade vettiga förslag då inte kommer på dom själv:död

Tanken är nog att man ska tanka lite extra om vad man skriver för lagar.

Gör en bra lag, och ta bort två dåliga.

Vem avgör vad som är en bra alt dålig lag?
En hormonstint 20-åring med hävdelsebehov vs. en 45-åring med lite livserfarenhet som lärt sig vad som krävs för att få ett samhälle att fungera. Kommer dessa att ha samma åsikter ang vad som är en bra alt dålig lag?

Tänk vad lite brottslingar det skulle finnas då?
Ja, i den världen skulle inte jag vilja leva...skulle du?

Om man ska kolla på ett land som England så är ägaren skyldig att uppge vem som körde, annars blir det saftig bot. Dock måste han bli underrättad inom 14 dagar, sedan är fortkörningen preskribrerad. Sedan finns det väl massa andra saker som gör att rättsäkerhet kan sättas ur spel, därför känns det inte som ett sånt här förslag går i genom och därför har jag inte orkat engagera mig (mer än genom SMC då).

Fungerar systemet i England?

Last edited:
Detta agrument håller knappast vid en protest emot... ...skulle en 6åring vinna en debatt mot motståndarna..

Vilket århundrade lever du i?

Politik handlar idag inte om rätt eller fel, moral eller omoral, se bara hur skolbarn, gamla, sjuka och andra svaga grupper behandlas. Röster för att få eller behålla makt och privilegier är det enda som räknas!

Krävde en tillräckligt stor del av valmanskåren att statsministern ska uppträda naken med rödmålad snopp i riksdagen skulle samtliga partier gladeligen ställa upp på detta.

(Jag politikerföraktare? Inte det minsta, bara realist.)

Politik handlar idag inte om rätt eller fel, moral eller omoral.
Idag? Har politik nånsin handlat om rätt/fel/moral etc?..

(Jag politikerföraktare? Inte det minsta, bara realist.)
Skulle oxå kalla mej för realist just därför ser jag oxå att en bra orsak till "varför inte skylt frågan" är nödvändig.
Visst jag kanske är otroligt skeptisk/fel om människor men majoriteten (som faktiskt inte kör hoj) skulle vara för skyltar. (behöver jag ha det på bilen ska fan dom ha det på hojen) typ så.
Röster för att få eller behålla makt och privilegier är det enda som räknas!
Korrekt, just därför krävs en orsak till nej, då majoriteten knappast är på motsidan.

Last edited:
Vilket århundrade lever du i?

Om du har missat en sak så styr inte vår Svenska regering vårt land fullt ut, utan måste försöka hitta lösningar till de regler/krav som EU ställer på vårt land samt resterande EU-länder. Även om vår regering inte anser att dessa krav är av betydande verkan i vårt land måste de ändå komma på lösningar för att uppfylla dessa krav/regler.

Om den Svenska Nollvisionen är satt till max 220 omkomna i trafiken under 2020, men EU går in och ställer ett krav på max 133 omkomna i trafiken under 2020 så kommer Sverige att få ta i med hårdhandskarna för att kunna uppnå EU:s krav. Det är inget våra politiker kan göra något åt, utan det är bara att se till att kraven uppnås.

När verkligheten ser ut så här, kan man då ha:

• En motorcykelpark med ca 300.000 motorcyklar i trafik där större delen EJ beröras av fartkameror?
  • En bilpark där det räcker med att täcka för ansiktet för att EJ beröras av fartkameror?
  • En förbättringssyn i trafiken där estetiska aspekter är viktigare än funktionella?

Eller vilka förändringar/förbättringar ska vår regering göra för att uppnå de krav som är ställda på oss...?

Folk skrattar och hånar Nollvisionen...men på vissa delar är EU:s krav betydligt hårdare!!!

Defaitist!

Sverige är redan i världstoppen vad gäller trafiksäkerhet, om våra politiker vill krånglar de sig enkelt ur EU-kraven eller struntar i dem precis som andra länders politiker gör när de går emot deras egna intressen.

I princip hela EU har utan minsta konsekvens högaktningsfullt skitit i EU:s allra mest heliga ekonomiregler - vilket resulterat i en rejäl finanskris. Vad vi diskuterar här är en skitsak i jämförelse med det!

Var nu inte så förtvivlat Flatast-I -Världen-/Lydigast-I-EU-svensk utan skriv på uppropet i så har du i alla fall gjort vad du kan!

Sedan kan vi fortsätta tjafsa här om någon känner för det...

Om du har missat en sak så styr inte vår Svenska regering vårt land fullt ut, utan måste försöka hitta lösningar till de regler/krav som EU ställer på vårt land samt resterande EU-länder. Även om vår regering inte anser att dessa krav är av betydande verkan i vårt land måste de ändå komma på lösningar för att uppfylla dessa krav/regler.

Om den Svenska Nollvisionen är satt till max 220 omkomna i trafiken under 2020, men EU går in och ställer ett krav på max 133 omkomna i trafiken under 2020 så kommer Sverige att få ta i med hårdhandskarna för att kunna uppnå EU:s krav. Det är inget våra politiker kan göra något åt, utan det är bara att se till att kraven uppnås.

När verkligheten ser ut så här, kan man då ha:

• En motorcykelpark med ca 300.000 motorcyklar i trafik där större delen EJ beröras av fartkameror?
  • En bilpark där det räcker med att täcka för ansiktet för att EJ beröras av fartkameror?
  • En förbättringssyn i trafiken där estetiska aspekter är viktigare än funktionella?

Eller vilka förändringar/förbättringar ska vår regering göra för att uppnå de krav som är ställda på oss...?

Folk skrattar och hånar Nollvisionen...men på vissa delar är EU:s krav betydligt hårdare!!!

Va? Jag hänvisar till följande:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5366261&postcount=44

Sverige är redan i världstoppen vad gäller trafiksäkerhet, om våra politiker vill krånglar de sig enkelt ur EU-kraven eller struntar i dem precis som andra länders politiker gör när de går emot deras egna intressen.

I princip hela EU har utan minsta konsekvens högaktningsfullt skitit i EU:s allra mest heliga ekonomiregler - vilket resulterat i en rejäl finanskris. Vad vi diskuterar här är en skitsak i jämförelse med det!

Var nu inte så förtvivlat Flatast-I -Världen-/Lydigast-I-EU-svensk utan skriv på uppropet i så har du i alla fall gjort vad du kan!

Sedan kan vi fortsätta tjafsa här om någon känner för det...

Ska Sverige skita i EU:s regler ang trafiken för att andra land misskött sin ekonomi? Jag ser inte hur dessa områden hör ihop...
Eller menar du att Sverige gick med i EU men inte ska följa dess krav och regler?

Jag skulle skriva på ett upprop, om det fanns ett som var för en främre regskylt!!!

Tur min pappa står som ägare!!!

Nu pratade inte hjärnhalvorna med varandra va? :va

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...