Regskylt fram på motorcyklar - protestera!

Förr hade motorcyklar en regskylt fram. 99% av alla motorcyklar har en framskärm alt frontkåpa/kåpglas där ett klistermärke kan fästas utan att påverka fordonets funktion.+

En snabb tanke om ägaransvar.

Vad skulle hända om jag kopierade
skylten från valfri hoj av samma typ och sen blåsa järnet förbi varje fartkamera.

:)

En snabb tanke om ägaransvar.

Vad skulle hända om jag kopierade
skylten från valfri hoj av samma typ och sen blåsa järnet förbi varje fartkamera.

:)

Samma sak som om du kopierar en regskylt och felparkerar.

Och hur utbrett är det med falskskyltade bilar hos Svensson?

Och varför skulle du medvetet vilja att en annan motorcyklist fick problem?

Har vi ett problem idag med att Svensson stjäl annans mc:s regskylt?

1: Var hos polisen i somras och skulle beställa en tillfällig skylt till hojen för jag tappat min. Var där på förmiddagen och han berättade att han redan fått in fyra anmälningar på stulna skyltar till fordon, och det var så varje dag.

2: Jag bara undrade vad som hände.

3: En klisterlapp behöver man inte stjäla.
Det är ju skylten fram som kameran isf skulle ta.

Kostade en felparkering 4000kr + indraget körkort så skulle nog många falskskylta ja..

Därför? Ego är kung!

Ickeargument?
Inget ägaransvar idag.

Inser att du ej ser ett problem med ägaransvar. För mig är detta fullständigt obegripligt. Jag litar inte på myndigheters dagliga skötsel då det vaskar ned till enskilda individer. Se socialtjänsternas hantering i vissa nyligen uppmärksammade fall som ett exempel på hur illa det kan gå. Och hur lite du kan sätta emot då det faktiskt blir fel.

Skylten fram på cykeln har jag inga problem med. Det kan vara ok och gör mig inget. Jag anpassar mig. Som du nämnde så har vi tom haft det tidigare.

Som väl är får vi ha olika uppfattning, och jag respekterar din, även om jag inte förstår den.

1: Var hos polisen i somras och skulle beställa en tillfällig skylt till hojen för jag tappat min. Var där på förmiddagen och han berättade att han redan fått in fyra anmälningar på stulna skyltar till fordon, och det var så varje dag.

2: Jag bara undrade vad som hände.

3: En klisterlapp behöver man inte stjäla.
Det är ju skylten fram som kameran isf skulle ta.

1. Om du nu tappat din regskylt, vad är det som säger att dessa 4 andra som anmäler sina regskyltar stulna inte har tappat sina?

3. Om en motorcykel har en klisterlapp framtill med regnr, som är utformad att man inte kan ta bort den utan att klisterlappen går sönder. Kommer stölder av främre skylt att ske då?

1, Kostade en felparkering 4000kr + indraget körkort så skulle nog många falskskylta ja..

2, Därför? Ego är kung!

3, Ickeargument?
Inget ägaransvar idag.

1, Skulle det kosta 4000kr + indraget körkort för falskskyltat så skulle nog många inte köra falskskyltat...

2. Mognadsgraden är på hög nivå...

3. Du är rädd för din egna vision av ett mörkt och dystert samhälle där det finns krav på att du ska sköta dig i samhället.

Last edited:
problemet med skylt fram lär ju bli att storleken är satt så att kameror osv skall kunna se
skylten tydligt, en liten klisterlapp kommer man nog inte kunna tyda tydligt nog i form av bevis att det skulle kunna användas som någon typ av bevis....

Men visst en liten klisterlapp på ~6x6 cm hade nog gått att få till snyggt på hojen, men tror nog att det skulle bli krav på lika stor skylt fram som bak, rent praktiskt blir det nog svårt att inte få det att bli en spetsig, trafikfarlig metallsak...

Om man nu ska ha skyltar fram för att kamerajäveln ska se den, varför inte helt enkelt bara ha transponder, eller en lyssignatur eller något annat passande som faktiskt ändå inte behöver vara en plåtbit i fronten. Och som elektroniken väldigt lätt kan läsa av utan besvär...
Regskylten är ju ändå mest bara till för att andra trafikanter ska kunna se vad fordonet har för identitet, och då är ju bakskylten den enda de ser på en hoj. ;)

Och om man ändå ska införa ägaransvar kan man ju lika gärna skita i allt vad främre regskylt heter och vända kamerorna åt andra hållet med eftersom att man inte behöver veta vem som körde, och samtidigt kan ta bilden på mycket större avstånd, och fånga fordon i mycket högre hastighet.

Last edited:
Om man nu ska ha skyltar fram för att kamerajäveln ska se den, varför inte helt enkelt bara ha transponder, eller en lyssignatur eller något annat passande som faktiskt ändå inte behöver vara en plåtbit i fronten. Och som elektroniken väldigt lätt kan läsa av utan besvär...
Regskylten är ju ändå mest bara till för att andra trafikanter ska kunna se vad fordonet har för identitet, och då är ju bakskylten den enda de ser på en hoj. ;)

Och om man ändå ska införa ägaransvar kan man ju lika gärna skita i allt vad främre regskylt heter och vända kamerorna åt andra hållet med eftersom att man inte behöver veta vem som körde, och samtidigt kan ta bilden på mycket större avstånd, och fånga fordon i mycket högre hastighet.

Var inte orolig, det är på G :tummenupp

http://svt.se/2.22620/1.2528149/bilar_ska_sjalva_larma_112

Senast 2015 ska alla nya bilar själva kunna ringa larmnumret 112 vid en svår olycka. Det ska bli möjligt genom en liten manick, som EU-kommissionen vill göra obligatorisk.

På torsdagen tog EU-kommissionen första steget mot att förse alla nya bilmodeller med larmsystemet e-call.

Alla EU-länder uppmanas nu att se till att mobiloperatörerna uppgraderar sin infrastruktur så att larmsamtalen effektivt ska kunna nå fram till larmcentralerna.

Bilar som själva ringer efter ambulans låter som science fiction, men tekniken finns redan i dag. Vid en kraftig krock aktiveras e-call och meddelar automatiskt rätt larmcentral var bilen befinner sig, oavsett om passagerarna är medvetslösa eller av andra skäl inte kan ringa efter hjälp.

Den lagen innebär ju GPS-sändare i alla bilar.

Inser att du ej ser ett problem med ägaransvar. För mig är detta fullständigt obegripligt. Jag litar inte på myndigheters dagliga skötsel då det vaskar ned till enskilda individer. Se socialtjänsternas hantering i vissa nyligen uppmärksammade fall som ett exempel på hur illa det kan gå. Och hur lite du kan sätta emot då det faktiskt blir fel.

Skylten fram på cykeln har jag inga problem med. Det kan vara ok och gör mig inget. Jag anpassar mig. Som du nämnde så har vi tom haft det tidigare.

Som väl är får vi ha olika uppfattning, och jag respekterar din, även om jag inte förstår den.

Hur ofta har du råkat ut för att någon har nyttjat din identitet så att du har fått stå till svars?
Och hur många gånger av dessa har du fått stå till svars även efter att du lagt fram bevisning på din oskuld?
Och av de gånger din bevisning inte friat dig, hur har ditt liv påverkats i efterhand?

Tror du att ägaransvar kommer att gälla rakt av oavsett omständigheter? Om inte, vad blir då skillnaden mot idag?

Hur ofta har du råkat ut för att någon har nyttjat din identitet så att du har fått stå till svars?
Och hur många gånger av dessa har du fått stå till svars även efter att du lagt fram bevisning på din oskuld?
Och av de gånger din bevisning inte friat dig, hur har ditt liv påverkats i efterhand?

Tror du att ägaransvar kommer att gälla rakt av oavsett omständigheter? Om inte, vad blir då skillnaden mot idag?

Frågan är istället, varför är du FÖR ägaransvar? :)

Frågan är istället, varför är du FÖR ägaransvar? :)

Så att människor får ta lite ansvar för hur de beter sig i samhället...

Konstigt nog anser de flesta att det är fel att ge en okänd människa en örfil utan anledning...

...men att bete sig hur man vill i trafiken så att människor skadas betydligt mer och allvarligare samt även dör anses försumbart.

Jag kör som jag vill, och fäller ner solskyddet...
Jag kör motorcykel, så jag får bete mig hur jag vill...

Logiskt tänkande...

Och hur jävla svårt blir det att luta sig lite extra framåt och hålla en näve framför skylten när man kör förbi kameran?

I länder där man har ägaransvar finns fartkameror som tar bild bakifrån.

Varför har inte våra svenska riksdagsmän uppmärksammat detta?

Bifogat

• 754466-speed-camera.jpg
    754466-speed-camera.jpg
    29.8 KB · Visningar: 49
Ärligt talat, med tanke på hur få snutar det rör sig i trafiken känns det inte som att en framskylt någonsin kommer sitta fram på min hoj, förutom till besiktning.

Ägaransvar - nej tack.

Ärligt talat, med tanke på hur få snutar det rör sig i trafiken känns det inte som att en framskylt någonsin kommer sitta fram på min hoj, förutom till besiktning.

Ägaransvar - nej tack.

Jag möter åtminstone 1-2 poliser varje långtur. >.<

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP