Regskylt fram ev lagförslag

Tror dessvärre vi kommer att få räkna med sån här skit framöver, liksom andra "restriktioner"...har väntat länge på att någon pellejöns till miljöpartist ska damma av den gamla effektbegränsningen tex...allt i trafiksäkerhetens namn.

Vi är trots allt ett litet särintresse i trafiken och opinionsmässigt jobbar vi i motvind. Och när olycksstatistiken för sommaren slås upp i kvällstidningarna i höst så börjar debatten igen, kryddad med wheelies inne i stan, finger mot fartkameror, avhängda snutar och öppna 4-1....outlaw, usch :rolleyes:

Tycker det verkar enklare att sänka hastigheten.
Det är ju trots det som avses....

Eller placera skylten så det blir lätt att täcka den med handen när man är osäker på om man håller rätt hastighet :)

Eller så får man väl wheela förbi kamerorna så att skylten pekar uppåt istället... :banana

Kommer säkert gå igenom o vi får väll delvis skylla oss själva. (inte alla men många)

ska de ha ner statestisken så har jag ett förslag...folk kanske blir sura nu...men hur många är det som är inblandade i olyckor som fick sit mc-kort med sitt billkort för 40år sedan o i dag får försig att köpa en mc o uppfylla sin dröm o alldrig suttit på en mc?? men köra ska de... jag kanske e helt ute o cyklar.... :va

Nja, lite ute och cyklar är du nog:) Men du har en poäng där iaf.
Erfarenhet från bilkörning uppväger inte helt svårigheterna med att hålla en MC på vägen.
Själv gick jag FMCK:s grundkurs innan jag gav mig ut på vägarna, nu för tiden är det SMC-kurser som gäller :D

Men vaför var det uppe på nyheterna igen då ???:confused:

Det är för att NTF som jobbar med trafiksäkerhet, störs av dom urimliga dödsolyckor, vart MC´n har åkt aldeles för tok fort. Och man anser att hastighet är farlig om den blir för hög. Och specifikt för att man på MC sittar uskyddad.

Det är mycket sälsynt att MC skadar andra trafikanter - men, som det syns i OLYCKESTRÅDEN, har det varit flera olyckor i år vart andra trafikanter skadats av motorcyklister som ofte har haft tok hastigheter...

As simple as that!!!
------
NTFs idé om färre dödade motorcyklister är genom registreringsskylt fram och ägaransvar, eftersom man ”på goda grunder kan misstänka att flertalet olyckor har hastigheten varit för hög”. Om NTF kontaktat SMC och Vägverket hade man fått veta att förslaget är ogenomförbart och inte förenligt med svensk praxis. Riksdagen avslog en motion i frågan nyligen. Det finns motorcyklister som kör så fort att de dödas eller skadas allvarligt. SMC har påvisat att man med en riktad insats senaste åren har reducerad andelen av döda förare i kategorin supersport från över 50% till ca. 30% med riktade insatser. Men, hastigheten är inte det enda problemet bland motorcyklister. Antalet olyckor kommer aldrig att minska om inte ansvaret delas mellan motorcyklisterna, andra trafikanter och vägtransportsystemet, vilket är grundtesen i Nollvisionen.

”Att NTF tror att en registreringsskylt fram på motorcyklar räddar liv gör mig förvånad”

Skulle vilja se hur dom vill fästa den på en streetfighter utan några som heslt kåpor...

Dom tänker nog inte fästa någonting.
Det blir nog ditt (läs vårt) problem att lösa om vi vill ha igenom grejerna i besiktningen och trafikkontrollen.

Har det inte varit tal om att kamerorna även skall kunna fota bakåt?
Alltså när man kört förbi kameran ?!

Bara dra upp han på slangen när man kör förbi fartkamerorna då hehe

aha :confused:

Det är just du då, som ser till att vi får allt och alla emott oss.
En bild av hur duktig du är i hög hastighet och på bakhjulet framför en camera kanske ger dej ståfräs!!!

Alla VI andra får jäffla problem för samma..... :fatta!

Bifogat

• fjols.jpg
    fjols.jpg
    65.6 KB · Visningar: 81

En bild av hur duktig du är i hög hastighet och på bakhjulet framför en camera kanske ger dej ståfräs!!!

Hahaha vaffan du hänger på ett sporthojforum, vad tror du att du kommer få höra här egentligen

prova bike eller nåt

eh ,, hur har man fått tag på den bilden?

vem ska få böter då?

den som äger fordonet eller hur identifierar dom den som kör? kan ju va farfar 90år ute och åker =/

eller ska dom ändra lagen så den som är ägare av fordon får böterna i vilket fall som helst?

Last edited:
Motorcyklar används vid rån och de stjäls. Väldigt många av oss kör rejält för fort, vårdslöshet i trafik är vanligt och en hel del av oss leker RR på allmän väg. Motorcyklister av alla sorter och i alla åldrar har den "goda" smaken att utmana gränser, söka äventyr och leker i en trafikmiljö där vi förväntas samspela med nyttotrafik, lekande barn och en massa andra vägbrukare. En riktigt stor andel mc-förare anser att man själv kan sätta gränserna och att man bestämmer trafikreglerna själv.

Hur kan någon då bli förvånad över att många vill fördubbla möjligheterna att identifiera fordonet?

Precis som så mycket annat har vi till 100% oss själva att skylla!

Ett av alla problem (det största är förstås tragiken kopplad till döda/skadade) är att vi ännu en gång kommer att behandlas som kollektiv där även de skötsamma sveps med. Fy fan!

Nädå; jag är varken ängel eller djävul i trafiken!

Motorcyklar används vid rån och de stjäls. Väldigt många av oss kör rejält för fort, vårdslöshet i trafik är vanligt och en hel del av oss leker RR på allmän väg. Motorcyklister av alla sorter och i alla åldrar har den "goda" smaken att utmana gränser, söka äventyr och leker i en trafikmiljö där vi förväntas samspela med nyttotrafik, lekande barn och en massa andra vägbrukare. En riktigt stor andel mc-förare anser att man själv kan sätta gränserna och att man bestämmer trafikreglerna själv.

Hur kan någon då bli förvånad över att många vill fördubbla möjligheterna att identifiera fordonet?

Precis som så mycket annat har vi till 100% oss själva att skylla!

Ett av alla problem (det största är förstås tragiken kopplad till döda/skadade) är att vi ännu en gång kommer att behandlas som kollektiv där även de skötsamma sveps med. Fy fan!

Nädå; jag är varken ängel eller djävul i trafiken!

Bra skrivet , jag kan bara hålla med. Vill inte påstå att jag är det bästa föredömmet i trafiken. Men jag försöker visa hänsyn och köra med marginal så gott det går.
Om jag nån gång "gasar på ordentligt" är det på ställen där jag tror mig vara ensam. Skulle ha svårt att leva med att skadat nån annan pga min "framfart".

Otroligt att du ska behöva förklara sånt, men det verkar dessvärre behövas :tummenupp

/J

bikepics-626483-full.jpg

Koola falgar samt bromsskivor!:yoparty

Hahaha vaffan du hänger på ett sporthojforum, vad tror du att du kommer få höra här egentligen

prova bike eller nåt
ingen komentar... men kan man inte fästa skylten fram med magnet när man kör o när man närmar sig en kamera fästa den på tanken?:va får fundera på det....hmmm

ingen komentar... men kan man inte fästa skylten fram med magnet när man kör o när man närmar sig en kamera fästa den på tanken?:va får fundera på det....hmmm

Jow - det ka du säkert göra...

Nu är det ju nog sånt att NTF´s löjliga förslag inte blir av, altså nummerskylt fram.

Nummerskylt tillhör liksom veterantiden och det var då - nu är det rakett ålder & radiochipz som räknas.

Så ska de´ bli nått blir det GPS/Transponder och annan elektronik som direckt ingriber på din körning på olika vägsträckor - med ditt kontonummer i deponering hos Polis, Försäkringsbolag och rädningstjänsten...

Bara för att ta ett ex...

Back