Regskylt fram ev lagförslag

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Hörde på nyheterna i går att vägverket hade förslag på regskylt fram på mc.
Hur snyggt blir det och vart fäster man den , kåpan , framgaffeln ?
Förslaget baserades på att fartkamrerna skulle kunna identifiera motorcyckeln.
Kan till viss del förstå vägverket i denna fråga.
Vad finns det för åsikter om detta. Jag vill då inte ha någon skylt fram men blir det lag är det ju bara att gilla läget.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det blir nog bara en mindre skylt modell klistermärke som man har på skotrar och andra fritidsfordon. Skulle tro att det inte behövs särskilt stor skylt för att veta vem som skall ha böterna på kameran.

Vi får garanterat skylt fram, opinionsläget är sådant nu. Ägaransvar oxå...

:mad:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Skulle vilja se hur dom vill fästa den på en streetfighter utan några som heslt kåpor...

OM det nu skulle bli lag på det, tror jag myndigheterna skiter högaktningsfullt i om det blir svårt eller inte att sätta fast den (att de skulle ha omsorg om bågars utseende kan vi med rätta glömma helt!). Det blir ägarens sak att montera den väl synligt.
På nya mc blir det förstås generalagentens ansvar varför nyare modeller inte blir något problem; bara köpa den framtagna hållaren.
För kåpmaskiner hoppas jag också på en klistervariant så man slipper joxa så förbaskat.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
OM det nu skulle bli lag på det, tror jag myndigheterna skiter högaktningsfullt i om det blir svårt eller inte att sätta fast den (att de skulle ha omsorg om bågars utseende kan vi med rätta glömma helt!). Det blir ägarens sak att montera den väl synligt.
På nya mc blir det förstås generalagentens ansvar varför nyare modeller inte blir något problem; bara köpa den framtagna hållaren.
För kåpmaskiner hoppas jag också på en klistervariant så man slipper joxa så förbaskat.

Med tanke på hur det redan resoneras ibland så tror jag att många helt enkelt kommer skita i skylt och vrida på gasen då farbror blå dyker upp. Kanske lite extremt scenario men det är vad jag tror.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
bikepics-626483-full.jpg
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Om man nu inför ägaransvar, blir det inte omöjligt att dra körkortet då?

Jag menar, enligt EU är det inte OK med dubbelbestraffning och motivet för att dra körkortet är följaktligen inte bestraffning, utan man drar det på grund av förarens olämplighet att framföra ett fordon. Med den retoriken så borde det inte gå, om vi inför ägaransvar, att dra körkortet om föraren inte kan identifieras.

Men det är klart, lagvrängarna för väl oss bakom ljuset på nåt sätt ändå...
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om man nu inför ägaransvar, blir det inte omöjligt att dra körkortet då?

Jag menar, enligt EU är det inte OK med dubbelbestraffning och motivet för att dra körkortet är följaktligen inte bestraffning, utan man drar det på grund av förarens olämplighet att framföra ett fordon. Med den retoriken så borde det inte gå, om vi inför ägaransvar, att dra körkortet om föraren inte kan identifieras.

Men det är klart, lagvrängarna för väl oss bakom ljuset på nåt sätt ändå...

Nä precis, man kan ju omöjligt bli av med kortet.
Men böterna slipper man inte undan om ägaransvar blir på riktigt...
Men asså, det är ju inte värre än att sakta in vid kamerorna. Eller köra utan skylt..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nä precis, man kan ju omöjligt bli av med kortet.
Men böterna slipper man inte undan om ägaransvar blir på riktigt...
Men asså, det är ju inte värre än att sakta in vid kamerorna. Eller köra utan skylt..

Eller placera skylten så det blir lätt att täcka den med handen när man är osäker på om man håller rätt hastighet :)

Eller så får man väl wheela förbi kamerorna så att skylten pekar uppåt istället... :banana
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
nytt betänkande

Men vaför var det uppe på nyheterna igen då ???
Därför att det troligtvis är på gång med en mer genomtänkt motion som det kan finnas riksdagsstöd för?

Framförallt ägaransvar har varit på tapeten, men det skulle innebära ett allvarligt avsteg från svensk rättstradition.

Förhoppninsgvis kommer ingenting av detta bli verklighet, men jag har onda föraningar.
 
Last edited:

Invalido

Guest
ja jag kan tänka mig att ha en där fram! så att alla de idioterna som ska sittat o bstämma över allt o alla blir nöjda!!..jag kan tänka mig att hen en stor under framskärmen :D men seriöst!! snart får man väl bara skita på onsdagar!! om man frågar om lov innan!!:mad:
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sker det mycket MC-olyckor på vägsträckor där det finns hastighetsöverakningskameror? Min spontana reaktion säger att det inte är så och då skulle ju en regskylt fram egentligen inte fylla någon funktion?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Sker det mycket MC-olyckor på vägsträckor där det finns hastighetsöverakningskameror? Min spontana reaktion säger att det inte är så och då skulle ju en regskylt fram egentligen inte fylla någon funktion?

Näe, säkert inte.

Men många verkar tycka det är roligt att köra extra fort-, eller på mindre antal hjul än tillåtet förbi kamerorna.

Klart de som kollar på bilderna blir sura till slut.
 

Invalido

Guest
Näe, säkert inte.

Men många verkar tycka det är roligt att köra extra fort-, eller på mindre antal hjul än tillåtet förbi kamerorna.

Klart de som kollar på bilderna blir sura till slut.

jo a jag kanske e en av dom o det kanske e för att man e trött på alla dessa kameror.. behövs det skylt fram??? vi kan ju köra i 400 om vi vill det ...menar om man skulle krocka, vem e det som skadas? jo mc-föraren... om man skulle smälla med en bil då?? jo mc-föraren.. det e ju int som med bil...
har jag fel????
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Det har funnits skylt fram förr, det finns en bild i mitt garage på hur det såg ut :)
 

Invalido

Guest
ska de ha ner statestisken så har jag ett förslag...folk kanske blir sura nu...men hur många är det som är inblandade i olyckor som fick sit mc-kort med sitt billkort för 40år sedan o i dag får försig att köpa en mc o uppfylla sin dröm o alldrig suttit på en mc?? men köra ska de... jag kanske e helt ute o cyklar.... :va
 

Invalido

Guest
Ja. Kör du in i sidan på en bil 200+ så skulle jag gissa att förare / passagerare i bilen skadas rättså illa också.
jo det e ju sant... men de mc-förarana som inte begriper att man inte kan köra i 200+ på vägar med korsningar ska inte ha något kort... rötägg finns det över allt... men kamerorna brukar sitta på 90vägar o en o annan 70 väg...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top