Regndäck och däckvärmare?

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Är så himla dålig på att hitta på forumet så därför frågar jag istället.

Min bakre däckvärmare brann upp häromveckan. Måste då ha en ny, men frågan är om jag ska köpa värmare med ställbar temperatur igen. Jag vet att jag ställt mina värmare på runt 40 grader när jag kört regndäck, men vattnet lär ha kylt ned dem per omgående skulle jag tro.

Är det så att man kan köra helt utan värmare för regndäck? Hur gör ni andra rejsputtar?

/Markus
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Vad jag har hört från ganska många så är det knappt lönt att köra värmarna på regndäck.
Innan man har lämnat depån och kommit ut på banan så gissar jag att dom tappat nästan all temperatur. Jag skulle i alla fall inte lita på greppet de första varven ändå.

Ska upp på Ring Knutstorp imorgon och håller prognosen så blir det att plocka ut regnhojen. Får väl se hur det blir och om det blir med eller utan värmare.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Kör du värmarna tills fälgen blir varm (på insidan) så finns det inte en chans att stomen kallnar på väg ut ur depån.

Värme på "däcksytan" är inte vad du vill uppnå med värmare.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Stommen kanske inte kallnar, men ytan lär ju göra det av vattnet? Så frågan är kanske om däcken håller längre med värmare (dvs. samma som för slicks)?
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Det finns en teori, där du har "bättre grepp" i början om du använder däcksvärmare på regndäck, för att sedan löpa större risk att vurpa efter 2-3 varv då däcken "kylts av" något (..och du då har ett sämre grepp än vad du startade de första varven med)

Självklart påverkar tiden i depå innan utsläpp, varm-up lap, tid på gridden osv men föreställ dig motsatsen för ex en endurance förare som går ut direkt på "fullt" varma däck !!

/ Micke
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Teorier är fint, men folk gör i praktiken är det jag undrar över i det här fallet :)
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag anser att man inte behöver däckvärmare på regndäck, men det är min personliga åsikt och inte någon vetenskaplig. Och köra fort i regn kan jag också :) , utan däckvärmare ska tilläggas :tummenupp

//Nitrous
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top