Regler på kläder

bollmicke

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
Honda crf 450
Hej. Jag är ny på detta har precis köppt mig en motard och undrar vad det är för regler på träningar och tävlingar ang kläder och skydd. Hoppas på svar. MVH/Micke-Halmstad:yoparty

bollmicke skrev:
2594607 Hej. Jag är ny på detta har precis köppt mig en motard och undrar vad det är för regler på träningar och tävlingar ang kläder och skydd. Hoppas på svar. MVH/Micke-Halmstad:yoparty

Svemo kräver skinnställ, helt eller delat (men ihopsittande) och stövlar av motocrosstyp. Sedan självklart ryggskydd, hjälm och handskar.
Detta är för tävling, men det är nog inte särskilt vettigt att dra ner på skydden även om du "bara" tränar.

Who'sYourDaddy skrev:
2594778 Svemo kräver skinnställ, helt eller delat (men ihopsittande) och stövlar av motocrosstyp. Sedan självklart ryggskydd, hjälm och handskar.
Detta är för tävling, men det är nog inte särskilt vettigt att dra ner på skydden även om du "bara" tränar.

Så på träning kan jag då ha mitt kompletta cross ställ ?:confused:

bollmicke skrev:
2595926 Så på träning kan jag då ha mitt kompletta cross ställ ?:confused:

Det tror jag inte, träna i örebro kräver reglementerad skyddsutrustning. Men på en icke godkänd bana så kallad svartträning borde det gå. Där gäller dock inte samma försäkringar, skydd med mera som gäller på gokänd bana.

philsson skrev:
2596581 och hjalm som nuddat backen ar inte heller tillaten misstanker jag.

Hah då skulle min hjälm va långt ifrån godkänd, den har fått ta så många smällar att ytterlacken trillat av från glasfibret i stora flagor :3freak

Dags att köpa ny snart tror jag :gnissla Dock så fick den inga anmärkningar på besiktningen :D

Motard nissen skrev:
2596841 Hah då skulle min hjälm va långt ifrån godkänd, den har fått ta så många smällar att ytterlacken trillat av från glasfibret i stora flagor :3freak

Dags att köpa ny snart tror jag :gnissla Dock så fick den inga anmärkningar på besiktningen :D
Glöm inte att att argumentet "men den gick ju igenom på förra tävlingen" inte fungerar ;)

Supermoto skrev:
2596898 Glöm inte att att argumentet "men den gick ju igenom på förra tävlingen" inte fungerar ;)

Man behöver inte argumentera på Supermoto besiktingar :rolleyes:

sa det ar alltsa tillatet att kora med skrapad hjalm. Det jag ville veta. Okunnig inom amnet.

philsson skrev:
2597802 sa det ar alltsa tillatet att kora med skrapad hjalm. Det jag ville veta. Okunnig inom amnet.
Vem har sagt det :confused:

Skadade hjälmar är oftast okej om det bara är små lackskador, misstänker besiktningsmannen att den har försämrat skyddsvärde ska/bör han underkänna den. Finns inga sanningar eftersom det är en människa som besiktar. Enda sanningen är väl isf att en NY hjälm är okej förutsatt att den har korrekt märkning (om nu nån besiktningsman skulle bry sig att leta märkning).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT